Få tävlingstravare till ridhäst..tips?

Det är svårt nog att rida in en häst som är byggd för ridning. En varmblodstravare som dessutom har tävlat i trav är ännu svårare eftersom den dels inte har exteriör för ridning och dels andra muskler än en ridhäst. Det krävs att man verkligen är duktig och vet vad man gör för att det ska bli bra.

Jag har ridit till och från i 45 år, har ridit in en häst som är en egenuppfödd ridhäst som jag har grundutbildat, jag skulle inte ge mig på att omskola en häst som tävlats i trav. Det räcker inte mina kunskaper och erfarenheter till.

Därför rekommenderar jag att låta ett proffs ge hästen grunderna så kan du sedan själv ha roligt med hästen istället för att riskera att fastna i något som blivit fel.
 
Hej!
Känns som att många på denna tråd är väldigt negativa till travhästar utan anledning. Travhästar är ofta otroligt välhanterade enda sedan föltiden, men man måste ha i åtanke att de har levt i ett annat liv än en ridhäst och anpassa sig efter det.
Här är några tips på hur man lyckas med hanteringen/ridningen:

Först och främst. Att rida med bett är inte att rekommendera på en travhäst, utan välj ett bettlöst alternativ, eftersom att när travkusken vill att hästen ska springa fortare så drar den den hårdare i bettet (man kan se på travlopp att kusken ibland nästan ligger i sulkyn på upploppet. Så hårt drar dom). Därför, när du rider en travhäst med bett och ber den att göra halt så kommer den att dra iväg med dig. Det är inte många ridmänniskor som känner till detta och jag tror att av den anledningen så händer det mycket olyckor. Men om du väljer ett bettlöst alternativ (eftersom det inte finns något om triggar i munnen) så kommer hästen att förstå och svara mycket fint på den!

Nästa grej som kan vara lurigt i början är saker som triggar hästen till att börja springa. Volter är en sådan sak. Om du rider en volt med din travhäst så kommer han att dra iväg, eftersom han redan är lärd det. Om du ser på ett travlopp så tar de hästarna på en volt just innan startsignalen går. Det går att lära av dem det genom halvhalter och halter med ett bettlöst alternativ. Tänk bara på att det är ett beteende som sitter i ryggmärgen på dem, så ha lite tålamod.

Travhästar har i regel gått en hel del på en slät bana utan minsta sten, så han är inte van att behöva titta vars han sätter fötterna. Du kommer även att upptäcka att han i början har halvtaskig balans. Låt hästen få träna på att springa över bommar och rid i terräng, då kommer det problemet att lösa sig!

Travhästar gillar inte öronproppar, eftersom människor inte är så snälla mot dem när de kommer till det. De sätter öronproppar för att döva hästen, och på upploppet rycker kusten ut dem så att hästen ska höra allt oljud, bli skrämd och springa snabbare. Så ja, ljud kommer att trigga travhästen i början men efter ett tag så kommer han vant sig vid det oxå.

Jag rekommenderar ett bettlöst alternativ till en travare, speciellt med en rem över nacken som gör att när du drar i tyckarna så kommer hästen att sänka huvudet. Detta pga att i hästen blir triggad av att hålla huvudet högt (eftersom vi tävling spänner man fast en rem så att han inte kan sänka huvudet).

Galoppen är oxå en speciell sak. Under hela sitt liv har hästen fått lära sig att det är FÖRBJUDET att galoppera (vid travlopp blir de diskade). Han har dessutom lite taskig balans så det kommer inte vara så lätt för honom att galoppera i början. Mitt råd är att börja med att bygga upp hans balans, och när han börjar galoppera så ha en positiv inställning till det (även om de första sprången kan vara lite obehagliga). Det går att då dem till att galoppera så fint så att det känns som att man svävar!


Har en omskolad travhäst och kan verkligen rekommendera det framför "vanliga" ridhästar. De gillar verkligen att jobba (har en otrolig grundkondition) och är som sagt väldigt välhanterade. Det är INTE svårt att omskola en travhäst, man måste bara sätta sig in i den värld han/hon har levt och anpassa sig efter det. Många travare blir mycket fina dressyr och hopphästar. Jag önskar dig lycka till!
 
Vill förresten lägga till en sak när det gäller sadel och ridningen i början. Det brukar vara väldigt lätt att vänja en travare med sadel, eftersom de ha en oroligt bred erfarenhet av alla märkliga saker vi människor hittar på med dem. När det gäller ridningen, kommer hästarna direkt från travbanan är de ofta väl muskalde och har en bra kondition, så det klarar mer ridning än vad man kan tro i början. Det man dock ska tänka på är att de inte har balansen för att bära upp en ryttare. Men det brukar bara ta ca 2-3 månader från första gången man sitter på hästen tills att han anpassat sig fysiskt (om man sitter/rider lätt ett par gånger i veckan).
 
fast @Puffpe , det är väl ändå ingen i tråden som varit väldigt negativ till travhästar?
Folk i tråden har varit ganska raka, men sakliga, och gett tips som att ta hjälp av någon som omskolat travare förr osv för att det ska bli så bra som möjligt.

Du skriver att det INTE är svårt att omskola en travhäst, samtidigt som man måste ha i åtanke att de haft ett annat liv än en "vanlig" ridhäst - och det är ju just det som andra tryckt på i tråden. Travare har inte utbildats på samma sätt som en häst som är tänkt till ridning och sen, inte minst, så är travaren avlad (deras kroppsliga ideal är inte samma som en "ridhäst" eftersom de är inriktade på olika saker, och en travares löphuvud är ju också något som förfinats just för ändamålet) för något helt annat än en "ridhäst" vilket medför att man får tänka på ett lite annat sätt i ridutbildningen - och det är det som är det svåra, särskilt om man inte är så rutinerad själv.

Det finns supertrevliga ridtravare, jag har sett många som lyckats bra, och även själv fått känna på flera - en trevlig häst är en trevlig häst oavsett vad det är för någon, men man kommer inte ifrån att olika förutsättningar gör jobbet olika lätt eller svårt.
 
fast @Puffpe , det är väl ändå ingen i tråden som varit väldigt negativ till travhästar?
Folk i tråden har varit ganska raka, men sakliga, och gett tips som att ta hjälp av någon som omskolat travare förr osv för att det ska bli så bra som möjligt./QUOTE]



Jag erkänner att jag överdrev.:)
 
fast @Puffpe , det är väl ändå ingen i tråden som varit väldigt negativ till travhästar?
Folk i tråden har varit ganska raka, men sakliga, och gett tips som att ta hjälp av någon som omskolat travare förr osv för att det ska bli så bra som möjligt.

Du skriver att det INTE är svårt att omskola en travhäst, samtidigt som man måste ha i åtanke att de haft ett annat liv än en "vanlig" ridhäst - och det är ju just det som andra tryckt på i tråden. Travare har inte utbildats på samma sätt som en häst som är tänkt till ridning och sen, inte minst, så är travaren avlad (deras kroppsliga ideal är inte samma som en "ridhäst" eftersom de är inriktade på olika saker, och en travares löphuvud är ju också något som förfinats just för ändamålet) för något helt annat än en "ridhäst" vilket medför att man får tänka på ett lite annat sätt i ridutbildningen - och det är det som är det svåra, särskilt om man inte är så rutinerad själv.

Det finns supertrevliga ridtravare, jag har sett många som lyckats bra, och även själv fått känna på flera - en trevlig häst är en trevlig häst oavsett vad det är för någon, men man kommer inte ifrån att olika förutsättningar gör jobbet olika lätt eller svårt.

Enig!

KL

Det är alltid svårare att skola om/träna bort saker etc än att bara utbilda rakt av. Dvs att utbilda som man kan göra på en helt orörd häst.

Sen ja: Travare har ofta en himla trevlig arbetsvilja. Men den arbetsviljan och konditionen kan bli svår för gröna ryttare att hantera.
Speciellt ihop med för ridning fel utbildning och en exteriör som gör det hela svårare.

Jag har jobbat på travet. Jag är SÅ glad för att det finns folk som ger vb-travare hem efter travkarriären är slut. Det är inte sämre individer för att det är travhästar.
Däremot har de svårare för sig rent exteriört och kräver mer jobb än en grön häst gör för att bli fina i ridningen.
Sen kan de vara trafikvana, lydiga, bra att duscha, lasta etc en del. Jättebra!
Men just ridbiten är det få som utbildats korrekt inom.

Jag tycker det är att göra de här fina individerna en otjänst att låtsas som att de inte är svårare i många fall. Det gör bara att de hamnar i för okunniga händer och dels får det jobbigt själva och också ökar på det rykte som finns i vissa kretsar om hur dåliga de är när det egentligen beror på att de inte fått kunniga nog ägare/ryttare och inte utbildats nog.
 
Jag brukar alltid rekommendera folk som får travare "direkt från banan" att helt enkelt ställa av hästen ett par månader... gärna ett halvår. Låta kusen tappa i energi och i löpmuskler innan man tar upp ridningen ungefär som man skulle göra med en helt grön unghäst, genom att långsamt bygga muskler och kommandon och ett helt nytt sätt att arbeta på.
Det är inte lätt och jag håller med om att det absolut inte är ett nybörjarprojekt egentligen, men oftast är det i sådana hem en avdankad travare hamnar och.. ibland blir det jättebra. Oftast inte, dessvärre.
Jag var ett 'dessvärre' för min första häst... och i mina tillbakablickar inser jag alla fel jag gjorde - å andra sidan var det himla trevligt att ha en inkörd kuse när jag kände att ridningen inte fungerade. Vi var nog som gladast då, båda två, med hästen framför vagn.

Jag är dessutom tvåa på att tipsa om att se över betslingen - ju skarpare bett desto hetsigare, hårdare travare. Oftast. Bettlöst är ett bra alternativ!

Hoppas det går vägen, TS!
 
Först och främst. Att rida med bett är inte att rekommendera på en travhäst, utan välj ett bettlöst alternativ, eftersom att när travkusken vill att hästen ska springa fortare så drar den den hårdare i bettet (man kan se på travlopp att kusken ibland nästan ligger i sulkyn på upploppet. Så hårt drar dom). Därför, när du rider en travhäst med bett och ber den att göra halt så kommer den att dra iväg med dig.
Men herregud, vilket struntprat.
Ingen travkusk drar i bettet för att hästen skall springa snabbare. Var i hela världen har du fått det ifrån? Kuskar "ligger" ner i främst amerikanska sulkyer för att minska vinddrag från överkroppen och få en låg tyngdpunkt i sulkyn. Det har inget med tömmarna att göra.
En häst du driver på upploppet driver du på slaka tömmar om den är trött eller den ska ge sitt allra yttersta i en strid. Har den krafter kvar, och/eller är säker på seger, håller du i dem som vanligt. Lättar lite på ett finger, kanske viker fram körspöet för att påminna om att vi inte korsat mållinjen riktigt än. Men du drar fan inte i bettet. Om du inte vill komma sist i mål.
Däremot vill vi inom travsporten att hästarna ska vara framåt på bettet. Inte heta, men i handen och på bettet, så att vi bara behöver lätta på lillfingret när de ska öka.
Ta hårdare i tömmarna = sakta ner eller stanna. Precis som på vilken ridhäst som helst.

Travhästar gillar inte öronproppar, eftersom människor inte är så snälla mot dem när de kommer till det. De sätter öronproppar för att döva hästen, och på upploppet rycker kusten ut dem så att hästen ska höra allt oljud, bli skrämd och springa snabbare. Så ja, ljud kommer att trigga travhästen i början men efter ett tag så kommer han vant sig vid det oxå.
Återigen, nej.
Hästarna ska inte skrämmas av "oljudet" (vilket oljud?). De ska uppmärksamma att andra hästar är nära dem, få tävlingsinstinkten triggad och ta i.
Jag har varit med om nya hästar som blivit skrämda den första gången man ryckt tussarna på upploppet. Det har inte varit roligt att försöka få stopp på dem sedan. Särskilt inte om de slagit bakut och/eller klippt i galopp först.
Fler går också med fast huva. Just för att de blir rädda när huva eller tussar rycks. Och behöver höra så lite som möjligt för att hålla nerverna i schack.

De flesta hästar bryr sig inte ett dugg när tussarna ska i öronen. Särskilt som de flesta travhästar får bomull i öronen varje gång de ska ut på ett träningspass, med eller utan andra hästar, och då rycks minsann inga tussar.
Så i snitt kanske man rycker tussarna två gånger i månaden. Medan övriga 18 träningspass är med bomull i.
Jag skulle också säga att de flesta travhästarna egentligen kan träna utan bomull. Det är bara det att det hänger kvar hos oss människor sedan inkörningsperioden.
Men sedan finns det de som tycker själva dövandet är obehagligt, inte sällan för att de har långa öronhår kvar som trycks ner av den, och då får man vara försiktigare. Och tänka på att inte använda bomull eller annat som har lätt att gå sönder och fastna när det ska ur.

TGaloppen är oxå en speciell sak. Under hela sitt liv har hästen fått lära sig att det är FÖRBJUDET att galoppera (vid travlopp blir de diskade).
Det är hur vanligt som helst att travhästar galopptränas.

Detta pga att i hästen blir triggad av att hålla huvudet högt (eftersom vi tävling spänner man fast en rem så att han inte kan sänka huvudet).
De blir inte triggade av att hålla huvudet högt.
Tror du att all träning sker i lång och låg form för att hästarna inte ska tro att det är Elitloppet så fort de får en sele eller sadel på ryggen?
Det går också utmärkt för hästar med spänd checkrem att sänka huvudet. Bara inte hur långt som helst.
Man spänner checkremmen så att den är i en längd som motsvarar det läge där hästen normalt föredrar att hålla huvudet då den springer snabbt. Den ska nämligen ge stöd och balans när hästen behöver det, och då fungerar det inte att ha den för kort.
Grejerna sitter inte där bara för att man tycker att det är så himla roligt. Man har dem för att underlätta för hästen.

Och kan man inte rida en häst i en för ändamålet bra form utan att ha något som trycker den i nacken skall man nog inte rida den hästen alls.

Prata inte strunt om saker du uppenbarligen inte är insatt i.
 
Senast ändrad:
Men herregud, vilket struntprat.
Ingen travkusk drar i bettet för att hästen skall springa snabbare. Var i hela världen har du fått det ifrån? Kuskar "ligger" ner i främst amerikanska sulkyer för att minska vinddrag från överkroppen och få en låg tyngdpunkt i sulkyn. Det har inget med tömmarna att göra.
En häst du driver på upploppet driver du på slaka tömmar om den är trött eller den ska ge sitt allra yttersta i en strid. Har den krafter kvar, och/eller är säker på seger, håller du i dem som vanligt. Lättar lite på ett finger, kanske viker fram körspöet för att påminna om att vi inte korsat mållinjen riktigt än. Men du drar fan inte i bettet. Om du inte vill komma sist i mål.
Däremot vill vi inom travsporten att hästarna ska vara framåt på bettet. Inte heta, men i handen och på bettet, så att vi bara behöver lätta på lillfingret när de ska öka.
Ta hårdare i tömmarna = sakta ner eller stanna. Precis som på vilken ridhäst som helst.


Återigen, nej.
Hästarna ska inte skrämmas av "oljudet" (vilket oljud?). De ska uppmärksamma att andra hästar är nära dem, få tävlingsinstinkten triggad och ta i.
Jag har varit med om nya hästar som blivit skrämda den första gången man ryckt tussarna på upploppet. Det har inte varit roligt att försöka få stopp på dem sedan. Särskilt inte om de slagit bakut och/eller klippt i galopp först.
Fler går också med fast huva. Just för att de blir rädda när huva eller tussar rycks. Och behöver höra så lite som möjligt för att hålla nerverna i schack.

De flesta hästar bryr sig inte ett dugg när tussarna ska i öronen. Särskilt som de flesta travhästar får bomull i öronen varje gång de ska ut på ett träningspass, med eller utan andra hästar, och då rycks minsann inga tussar.
Så i snitt kanske man rycker tussarna två gånger i månaden. Medan övriga 18 träningspass är med bomull i.
Jag skulle också säga att de flesta travhästarna egentligen kan träna utan bomull. Det är bara det att det hänger kvar hos oss människor sedan inkörningsperioden.
Men sedan finns det de som tycker själva dövandet är obehagligt, inte sällan för att de har långa öronhår kvar som trycks ner av den, och då får man vara försiktigare. Och tänka på att inte använda bomull eller annat som har lätt att gå sönder och fastna när det ska ur.


Det är hur vanligt som helst att travhästar galopptränas.


De blir inte triggade av att hålla huvudet högt.
Tror du att all träning sker i lång och låg form för att hästarna inte ska tro att det är Elitloppet så fort de får en sele eller sadel på ryggen?
Det går också utmärkt för hästar med spänd checkrem att sänka huvudet. Bara inte hur långt som helst.
Man spänner checkremmen så att den är i en längd som motsvarar det läge där hästen normalt föredrar att hålla huvudet då den springer snabbt. Den ska nämligen ge stöd och balans när hästen behöver det, och då fungerar det inte att ha den för kort.
Grejerna sitter inte där bara för att man tycker att det är så himla roligt. Man har dem för att underlätta för hästen.

Och kan man inte rida en häst i en för ändamålet bra form utan att ha något som trycker den i nacken skall man nog inte rida den hästen alls.

Prata inte strunt om saker du uppenbarligen inte är insatt i.
Snyggt rättat!
Men herregud, vilket struntprat.
Ingen travkusk drar i bettet för att hästen skall springa snabbare. Var i hela världen har du fått det ifrån? Kuskar "ligger" ner i främst amerikanska sulkyer för att minska vinddrag från överkroppen och få en låg tyngdpunkt i sulkyn. Det har inget med tömmarna att göra.
En häst du driver på upploppet driver du på slaka tömmar om den är trött eller den ska ge sitt allra yttersta i en strid. Har den krafter kvar, och/eller är säker på seger, håller du i dem som vanligt. Lättar lite på ett finger, kanske viker fram körspöet för att påminna om att vi inte korsat mållinjen riktigt än. Men du drar fan inte i bettet. Om du inte vill komma sist i mål.
Däremot vill vi inom travsporten att hästarna ska vara framåt på bettet. Inte heta, men i handen och på bettet, så att vi bara behöver lätta på lillfingret när de ska öka.
Ta hårdare i tömmarna = sakta ner eller stanna. Precis som på vilken ridhäst som helst.


Återigen, nej.
Hästarna ska inte skrämmas av "oljudet" (vilket oljud?). De ska uppmärksamma att andra hästar är nära dem, få tävlingsinstinkten triggad och ta i.
Jag har varit med om nya hästar som blivit skrämda den första gången man ryckt tussarna på upploppet. Det har inte varit roligt att försöka få stopp på dem sedan. Särskilt inte om de slagit bakut och/eller klippt i galopp först.
Fler går också med fast huva. Just för att de blir rädda när huva eller tussar rycks. Och behöver höra så lite som möjligt för att hålla nerverna i schack.

De flesta hästar bryr sig inte ett dugg när tussarna ska i öronen. Särskilt som de flesta travhästar får bomull i öronen varje gång de ska ut på ett träningspass, med eller utan andra hästar, och då rycks minsann inga tussar.
Så i snitt kanske man rycker tussarna två gånger i månaden. Medan övriga 18 träningspass är med bomull i.
Jag skulle också säga att de flesta travhästarna egentligen kan träna utan bomull. Det är bara det att det hänger kvar hos oss människor sedan inkörningsperioden.
Men sedan finns det de som tycker själva dövandet är obehagligt, inte sällan för att de har långa öronhår kvar som trycks ner av den, och då får man vara försiktigare. Och tänka på att inte använda bomull eller annat som har lätt att gå sönder och fastna när det ska ur.


Det är hur vanligt som helst att travhästar galopptränas.


De blir inte triggade av att hålla huvudet högt.
Tror du att all träning sker i lång och låg form för att hästarna inte ska tro att det är Elitloppet så fort de får en sele eller sadel på ryggen?
Det går också utmärkt för hästar med spänd checkrem att sänka huvudet. Bara inte hur långt som helst.
Man spänner checkremmen så att den är i en längd som motsvarar det läge där hästen normalt föredrar att hålla huvudet då den springer snabbt. Den ska nämligen ge stöd och balans när hästen behöver det, och då fungerar det inte att ha den för kort.
Grejerna sitter inte där bara för att man tycker att det är så himla roligt. Man har dem för att underlätta för hästen.

Och kan man inte rida en häst i en för ändamålet bra form utan att ha något som trycker den i nacken skall man nog inte rida den hästen alls.

Prata inte strunt om saker du uppenbarligen inte är insatt i.
:D:D snyggt rättat!
 
Hej!
Känns som att många på denna tråd är väldigt negativa till travhästar utan anledning. Travhästar är ofta otroligt välhanterade enda sedan föltiden, men man måste ha i åtanke att de har levt i ett annat liv än en ridhäst och anpassa sig efter det.
Här är några tips på hur man lyckas med hanteringen/ridningen:

Först och främst. Att rida med bett är inte att rekommendera på en travhäst, utan välj ett bettlöst alternativ, eftersom att när travkusken vill att hästen ska springa fortare så drar den den hårdare i bettet (man kan se på travlopp att kusken ibland nästan ligger i sulkyn på upploppet. Så hårt drar dom). Därför, när du rider en travhäst med bett och ber den att göra halt så kommer den att dra iväg med dig. Det är inte många ridmänniskor som känner till detta och jag tror att av den anledningen så händer det mycket olyckor. Men om du väljer ett bettlöst alternativ (eftersom det inte finns något om triggar i munnen) så kommer hästen att förstå och svara mycket fint på den!

Nästa grej som kan vara lurigt i början är saker som triggar hästen till att börja springa. Volter är en sådan sak. Om du rider en volt med din travhäst så kommer han att dra iväg, eftersom han redan är lärd det. Om du ser på ett travlopp så tar de hästarna på en volt just innan startsignalen går. Det går att lära av dem det genom halvhalter och halter med ett bettlöst alternativ. Tänk bara på att det är ett beteende som sitter i ryggmärgen på dem, så ha lite tålamod.

Travhästar har i regel gått en hel del på en slät bana utan minsta sten, så han är inte van att behöva titta vars han sätter fötterna. Du kommer även att upptäcka att han i början har halvtaskig balans. Låt hästen få träna på att springa över bommar och rid i terräng, då kommer det problemet att lösa sig!

Travhästar gillar inte öronproppar, eftersom människor inte är så snälla mot dem när de kommer till det. De sätter öronproppar för att döva hästen, och på upploppet rycker kusten ut dem så att hästen ska höra allt oljud, bli skrämd och springa snabbare. Så ja, ljud kommer att trigga travhästen i början men efter ett tag så kommer han vant sig vid det oxå.

Jag rekommenderar ett bettlöst alternativ till en travare, speciellt med en rem över nacken som gör att när du drar i tyckarna så kommer hästen att sänka huvudet. Detta pga att i hästen blir triggad av att hålla huvudet högt (eftersom vi tävling spänner man fast en rem så att han inte kan sänka huvudet).

Galoppen är oxå en speciell sak. Under hela sitt liv har hästen fått lära sig att det är FÖRBJUDET att galoppera (vid travlopp blir de diskade). Han har dessutom lite taskig balans så det kommer inte vara så lätt för honom att galoppera i början. Mitt råd är att börja med att bygga upp hans balans, och när han börjar galoppera så ha en positiv inställning till det (även om de första sprången kan vara lite obehagliga). Det går att då dem till att galoppera så fint så att det känns som att man svävar!


Har en omskolad travhäst och kan verkligen rekommendera det framför "vanliga" ridhästar. De gillar verkligen att jobba (har en otrolig grundkondition) och är som sagt väldigt välhanterade. Det är INTE svårt att omskola en travhäst, man måste bara sätta sig in i den värld han/hon har levt och anpassa sig efter det. Många travare blir mycket fina dressyr och hopphästar. Jag önskar dig lycka till!

De travare jag ridit (en som startat och vunnit V75 och två som bara är körda men aldrig startade) har inte dragit iväg och ökat farten för att jag dragit i tyglarna. Tvärtom. De har varit väldigt mjuka och fina i munnen. Mjukare och finare än någon ridhäst jag ridit. Den jag red mest (en av de som är tränade för trav men aldrig startat lopp) kunde jag tävla på skoj (ridandes) med en kompis och hennes travare på en travbana i full trav. Hästarna ville verkligen vinna båda två! Men när jag ville sakta av räckte det att jag kramade tyglarna så reagerade hon direkt med att sakta in. Hon var inte alls ridutbildad (jag vet, jag var den enda som ridit henne då och jag hade inte kunskapen att utbilda henne till annat än en skogsmulle) och svarade snabbare och mjukare på bromsande tygeltag än någon ridhäst jag ridit.

Jag red inte så ofta på volt (skogsmulle) men hon försökte aldrig dra iväg med mig någonsin. Hon var extremt lydig när det gällde hastigheten. Det var de alla tre.
 
:D:D snyggt rättat!
En av våra egna hästar startar ikväll. Trodde att hon förmodligen var chanslös pga. för tufft sällskap, men nu vet jag ju att det är lätt fixat.
Bara att säga åt den kända proffskusken att han ska göra tvärtemot alla andra i hela världen, lägga hela sin kroppstyngd i tömmarna och slita och dra för glatta livet! Dra tills bettet nästan går av på mitten! Samtidigt som han tar med sig en trumpet eller nåt och för ett sjuhelvetes oväsen så att hästen blir livrädd. Då kommer de segla över mållinjen som överlägsna vinnare.
Att jag aldrig tänkt på det förut. Här har vi gjort fel hela livet, drivit hästen framåt för att få den att gå framåt när vi egentligen borde ha gett den signaler om att stanna för att gå framåt.

Undrar vem som kommer skicka en på sluten vård först, kusk eller häst. :angel:
 
Vi har nyligen tagit över en tidigare framgångsrik tävlingstravare, monté och körtrav. En varmblodsvallak som är hög i rang och slutade tävla i våras pga ont i leder efter år av tävlande. Nu ska vi lära om honom till ridhäst. Han är jätte snäll, men har mycket energi i sig.

Jag har inte ridit länge alls. Red lite som barn och började på ridskola för 1 år sedan men har blivit helt frälst. Min dotter har ridit ett par år, men då främst på en envis lite shettis och därefter ponny. Så det här blir en utmaning!

Tyvärr åkte min dotter av hästen i veckan och bröt armen och då fick vi verkligen oss en tankeställare, att vi måste lära om och lära rätt. Både häst och oss som ryttare.

Har ni några tips? Har läst att man i början mest bara ska träna skritt, halt och halvhalter från marken och lära honom att vara lugn och trygg i det. Innan man travar och därefter galopperar. Eftersom det är vad han gillar. Han har blivit riden av förra ägaren och kan galoppera. Åsikter och tips?

Ang bomull! I lopp har han alltid haft bomull som sedan ryckts på upploppet. Det märks att han inte gillar att få bomull i öronen, men är känslig för ljud. Hur tycker ni man ska göra. Ska vi strunta i bomull och envist miljöträna honom att lära sig att ljud inte är farligt. Eller ska vi fortsätta med bomull? Ska vi stoppa i bomull då vi ska sitta upp och låta bli det då vi övar från marken? Vad tycker ni? Han har en huva (inte fodrad) som vi haft på då det blåser och det verkar funka rätt så bra. Men då har vi inte heller råkat ut för hastiga ljud. Nu har dessutom älgjakten börjat och risken för knallar finns.. känner mig kluven till bomull eller ej.

Har också hört att man ej ska ge godis/morot eller dyl som belöning, speciellt inte till en ranghög häst. Utan enbart belöning i form av ord och beröring. Syftet skulle vara att om jag ger "av min mat" så visar jag för hästen att jag är lägre i rang. Vad tänker ni om det?

Långt inlägg men många frågor och funderingar bubblar i huvudet nu.


Jag hade haft huva och öronproppar i öronen. Bommull blir bara joxigt.
Det är ingen nybörjar häst att rida.
Ta hjälp av en tränare och glöm inte att det är en fullfjädrad tävlings individ som ni ska rida på. Hur snäll hästen än är på marken. Så kommer inte tävlings instinkten att försvinna. Den är olika stark hos olika individer.
Ont i lederna? En tanke, men har inte hästen ont nu? Har den ont vid ridning? Är den frisk förklarad av veterinär? Om inte tycker jag ni ska låta veterinär undersöka hästen innan ni rider.
Det tar lång tid att skola om en frisk travare till ridhäst. Så jag rekomenderar att ni kollar hästen hos veterinär och ta hjälp innan ni skadar er mer!

Det är inte jätte bra med i mina ögon relativt ovana ryttare på olika nivå av kunskap till häst som inte är van att bli riden. Inte som kritik utan med omtanke!
Har haft några travare för att de skulle bli ridna. Men det tar tid och kräver en hel del av ryttaren. Därför ber jag er att ta hjälp av tränare eller en bättre passande häst.
Nästa gång kanske det stoppar med en bruten arm.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
902
Senast: Lexa
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 062
Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
1 931
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 283
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp