Bukefalos 28 år!

Få upp hund i vikt

Sv: Få upp hund i vikt

Men vad i RC är det hon inte tål då? Det är ju lite olika innehåll i dem. Min kompis Curly tål inte majs/gluten med funkar bra på enery 4800. Och Nordic special är det ångkokt korn i, dvs utan gluten.
 
Sv: Få upp hund i vikt

Ja, jag vet inte riktigt avd hon inte tål eftersom de flesta foder har en miljard olika ingredienser (bl.a RC) och att jag aldrig gjort någon utredning. Det jag märkt är att hon mår bra på Precept Sensicare. Hon får inga våldsamma problem - hon börjar slicka sig i ljumskarna till och från, det är enda tecknet på att det antagligen innehåller något hon inte tål.

Jag själv har dragit slutsatsen att det är majs eller annat spannmål (förutom ris) eller möjligtvis fisk då eftersom fodertillverkarna envisas med att trycka in det i nästan alla foder.

Eftersom det tar ganska lång tid innan symptomen framträder också så är jag inte så sugen på att byta foder (som jag dessutom redan testat ett antal gånger) bara för att testa eftersom hon funkar så bra på P S - ja, förutom att hon behöver mer fett dårå men det är enklare åtgärdat än att börja testa nya foder tycker jag.
 
Sv: Få upp hund i vikt

Mina tips:

Fler mål/dag. Mängden kan vara densamma, men slå det på flera mål. Märker direkt på V om jag försöker ta bort lunchen, även fast mängden/dag är densamma så går han ner.

I övrigt så olja då fast det provar du redan, tillägg avkött, ju fetare desto bättre, där kan du ju ta kött hon tål helt enkelt, men försöka hitta 'fetaste delen'.

Och de redan nämnda märgbenen, V får enorma mängder märgben, och även där syns det direkt på vågen om han får färre. Iom att du har en rulta med, kan du ju peta ut märgen och ge den tunna direkt i maten.

Är hon mycket för tunn kan det ju vara ide att utreda om det finns en underliggande anledning till det, om inte så får man ju någonstans acceptera helt enkelt.
 
Sv: Få upp hund i vikt

testat klass? det är rent kött.

var glad att hon äter, jag har en som bara äter allra nådigast. enda han verkligen tycker om är ost... då är det inte lätt kan jag säga.
 
Sv: Få upp hund i vikt

Har nog provat det mesta - det är något hon inte tål för hon börjar slicka sig i ljumskarna. Jag har en "hunch" om att det är majs eller korn hon inte tål eftersom det varit det i de foder hon inte tålt (det är ingen majs eller korn i P S). Dessutom får hon redan dubbelt så mkt som de andra hundarna så jag kan ju liksom inte ge henne hur mkt som helst heller.

Brukar de ha ister på typ ICA?
Slicka sig i ljumskarna kan också vara ett symtom på smärta , njurar? enkelt blodprov för att se njustatus:)
 
Sv: Få upp hund i vikt

Orijen då? Eller bara lägg till olja då?

Vill som sagt inte byta eftersom hon funkar för övrigt på denna mat - Orijen innehåller dessutom fisk. Har för övrigt provat Acana som är ganska likt Orijen och det fungerade inte tyvärr.
 
Sv: Få upp hund i vikt

Ja, märgben får ju mina redan - dock inte så ofta eftersom det inte alltid finns i min lokala affär.
Ska börja gröpa ur till smalisen så inte rultbullen blir tjockare också.

Hon är ju alltså, som jag skrev i början, bara lite för tunn - ett par kg bara så hon är ju inte något spjälstaket men ändå lite för tunn för min pesonliga smak.
Det beror ju helt och hållet på att hon är aktiv som en duracellkanin och då räcker det inte mer P S fett och proteinhalt.
 
Sv: Få upp hund i vikt

Slicka sig i ljumskarna kan också vara ett symtom på smärta , njurar? enkelt blodprov för att se njustatus:)

Eftersom hon inte gör det nu (och inte gjort på flera månader) när hon äter P S så känns det lite långsökt att åka in för att kolla njurarna.
 
Sv: Få upp hund i vikt

testat klass? det är rent kött.

var glad att hon äter, jag har en som bara äter allra nådigast. enda han verkligen tycker om är ost... då är det inte lätt kan jag säga.

Det är, som sagt spannmål i färskfoder med. :)

TS; Åt hon bra av PS? Varför i sånnafall inte bara ge mer av det?
 
Sv: Få upp hund i vikt

Delvis KL!

Om man har en hund som bara är "lite tunn" samtidigt som det är svårt att hitta ett foder som hunden tål... Kanske den bästa dealen är att gilla läget? Eller ge en större fodergiva innan natten, då hunden i lugn och ro kan smälta maten och tillgodogara sej alla energi.

Det är ALLTID ett vågspel att tillsätta EN detalj till ett färdigt fullfoder!
Fodret är framtaget för att ha en balans mellan olika näringsämnen, vitaminer, mineraler, spårämnen osv. Att då ensidigt tillsätta ett och samma ämne kan rubba hela denna balans och ge betydigt större effekter än "klåda i ljumskarna"...

Att ge ex. BARF är ju en helt annan sak, då hela hundens utfodring balanseras mellan de olika målen/dagarna. Kanske värt att prova?


/Swat
 
Sv: Få upp hund i vikt

Ja, märgben får ju mina redan - dock inte så ofta eftersom det inte alltid finns i min lokala affär.
Ska börja gröpa ur till smalisen så inte rultbullen blir tjockare också.

Hon är ju alltså, som jag skrev i början, bara lite för tunn - ett par kg bara så hon är ju inte något spjälstaket men ändå lite för tunn för min pesonliga smak.
Det beror ju helt och hållet på att hon är aktiv som en duracellkanin och då räcker det inte mer P S fett och proteinhalt.

Fast kan du inte låta henne vara lite för tunn då?

Jag har ju samma 'problem' med Viktor. Högaktiv, 'springer av sig' det, och äter ett näringsmässigt lite 'för dåligt' foder på grund av (bekräftad) foderallergi. Äter mycket mer än han 'borde' på säcken och det är ingen vits höja mer (jag har provat, ingen skillnad på hull - bara på bajsmängd).

Men han är pigg, glad, frisk - klådfri och mår bra - och i för lågt hull. Men han får väl vara det, även om jag hoppas han med åldern kommer lägga på sig mer. I hans fall 'förvärras' intrycket av att han är väldigt 'skranglig' och rätt 'muskelklen' fortfarande. Men det kommer, i sinom tid. Och huvudsaken är ju att han mår bra - och det gör han. Och han störs ju inte ett dugg av att vara 'väl smal'. Och i ärlighetens namn inte jag heller, egentligen, om jag bara släpper 'vad ska folk tycka' och 'han borde..'

Däremot vill jag inte han ska gå ner och bli smalare, men de här kilona (4 - 5 kanske?) som saknas, de får vara - det här är en okej nivå sas.
 
Sv: Få upp hund i vikt

Delvis KL!



Det är ALLTID ett vågspel att tillsätta EN detalj till ett färdigt fullfoder!
Fodret är framtaget för att ha en balans mellan olika näringsämnen, vitaminer, mineraler, spårämnen osv. Att då ensidigt tillsätta ett och samma ämne kan rubba hela denna balans och ge betydigt större effekter än "klåda i ljumskarna"...

Fast det där är ju till viss del BS med, hade det varit rätt balans hade större delen foder till hund varit baserat på kött, vilket inte är fallet. :)
 
Sv: Få upp hund i vikt

Som jag skrev ovan så får hon redan dubbla portionen mot vad mina andra äter så jag kan ju inte mata henne hur mkt som helst - fodret är fettsnålt men inte snålt annars så det blir ju fel proportioner helt enkelt om jag bara ger mer mat.

Har provat Bravo färskfoder på henne men hon tålde tyvärr inte det. Nackdelen med färskfodrena är ju att det är spannmål i dem alla och det är något av spannmålen hon antagligen inte tål.

Nu hänger jag inte med. Varför kan du inte ge hunden mera foder? Om du bara ger mera av torrfodret så ändras ju inte proportionerna?
Om hunden är tunn och hungrig så får den ju bara för lite mat? Men jag kanske har missat något :idea:
 
Sv: Få upp hund i vikt

Nu hänger jag inte med. Varför kan du inte ge hunden mera foder? Om du bara ger mera av torrfodret så ändras ju inte proportionerna?
Om hunden är tunn och hungrig så får den ju bara för lite mat? Men jag kanske har missat något :idea:

Nu vet jag INTE hur det är för TS. Men jag ger ju inte 'mera torrfoder' och är i exakt samma läge. Helt enkelt för det är att 'elda för kråkorna'. Han får 15 dl foder/dag, minns inte vad det är i gram, men det är låååångt över vad en hund i hans storlek ska behöva enligt påsen. Nu är det skitsamma vad som står på påsen, absolut. Men jag har provat ge med, ökade till 20 dl. Det hände dock ingenting med vikten, däremot sket han som en elefant. Så det hjälper inte ge mer av samma mat. Nu jämför jag inte portionerna med vad ngn annan hund äter eller så, utan mängden har provats fram, det är den gräns där jag får så bra resultat som möjligt helt enkelt. Mindre och han går ner, mer och det blir bara mer bajs.

Han är också hungrig, alltid. Det är å andra sidan en hund som äter tills det är slut, punkt. Man kan inte använda hans hunger som rättesnöre. Pappas hund har fri tillgång, och när vi var där en gång hittade min V automaten. Jag var och gjorde något annat och pappa sågd et men tänkte att 'han äter väl tills han är mätt' och reagerade inte heller. Det var 1.5 KILO foder i automaten. Han åt upp varenda smul, och det fort. När pappa skulle fylla på automaten igen åt sin hund, kom V och tyckte 'åh, mat'. :crazy: Nä, han mådde inte sådär jättebra sen och jag var livrädd för magtarmomvridning. Drog ju ner maten närmsta tiden, men det första han gjorde när vi kom hem, med en utspänd mage som stod i '4 hörn' var att larva till sin matskål och tycka 'lunch ja?')

Vissa har glupande aptit, hungrig jämt och ingen botten. Det är dock en FÖRDEL tycker jag med svårfödda, det är eoner mkt värre med de svårfödda, kräsna, som oavsett foder inte vill äta speciellt mycket.
 
Sv: Få upp hund i vikt

Jag skulle prova Ister. Då du inte vill prova något annat foder så finns nog inga andra alternativ. Jag köpte det på ICA supermarket.
 
Sv: Få upp hund i vikt

Ja det var riktat till TS missade *KL*
:o
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vilka är era bästa tips för att få en hund att öka i vikt? Mer mat är ju givet, men om den inte äter mer än absolut nödvändigt?
2
Svar
39
· Visningar
2 934
Senast: YorkWann
·
Hundhälsa Hej, skulle behöva lite råd och tips. Jag har en Welsh Corgi Pembroke som snart är 5 år (Bibbi) För tre veckor sedan slutade hon att äta...
Svar
2
· Visningar
1 861
Senast: Luktpion
·
Foder & Strö Har en häst som är väldigt svår att få upp i vikt och hon är heller inget matvrak. Hon är tunn och behöver få mer hull men hon tröttnar...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Senast: mackan
·
Övr. Hund Ni som har hundar i liknande storlek som jag dvs 35 cm ryggmått, 7 kg, 34 cm i manken vad har ni för klövjeväska? Jag kollar nu på...
Svar
6
· Visningar
3 148
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp