Få upp katt i hull

Corax

Trådstartare
Har ni nå tips på 'super-duper-fodret' för viktuppgång?
Kattskrället är kräsen, såklart, och äter hellre ost/smör/skinka från vårt frukostbord.
I vanliga fall brukar hon hålla sig smal, men inte mager. Nu har hon löpt lite för mycket och för länge och är lite För smal.
Hon får äggula också men jag behöver tips på nått annat.
Gärna torrfoder som de har fri tillgång på. Jag får helt enkelt ta att andra katten blir fet som ett troll. :crazy:

Jag funderar på att laga egen kattmat á la den man ger till kattungar för det åt hon i alla fall Då. Åtminstone den med fisk.

AD ratar hon.

KMR kanske?

Alla tips hitåt!
 
Sv: Få upp katt i hull

Royal Canin - perfekt för katter som behöver gå upp i vikt.

Fodret är smakligt, alldeles för smakligt för mina hårbollar dock...

Vet en del uppfödare som använder RC för tunna och svårfodrade katter.
 
Sv: Få upp katt i hull

Foder med hög dos protein allra bäst kattmat är MÖSS men där gissar jag att din uppoffring får sig en törn. :D

I motsatts till ufot säger jag absolut inte RC för deras foder innehåller aldeles för mycket spannmål för att vara bra. Mina gillar det mesta i matväg men just nu är det Eukanubas och Iams som de får.

Sist jag var i en djuraffär hade de ett nytt foder som innehöll mycket animaliskt protein och som verkade ha en perfekt sammansättning. Kommer inte ihåg namnet men åk och reka i din djuraffär. :idea:
 
Sv: Få upp katt i hull

Jag var faktiskt i foderbutiken idag och de hade ett med 80% kött och helt utan spannmål.
Jag kommer inte heller ihåg vad det hette... men jag vet att jag läst om det innan.
Det ska jag prova som 'nästa anhalt'.
Hur som helst så har jag sjuttielva påsar torrfoder hemma så jag köpte inte den utan det blev en pyttepåse RCs kattungefoder. Det behöver jag snart hur som helst och det var det som var mest fett i åtminstone.

Just nu har de Fyra olika torrfoder i skålarna. :grin:
Både Iams och RC.

Men så fort hankatten som är på besök åker hem så blir det tonfisk med äggula minst varannan dag (eller så ofta som magen tillåter). Då får hon i alla fall i sig ägget... Det är det bästa jag kan komma på.


Och du har rätt. Möss, där går gränsen. I alla fall för vad Jag tänker göra.
Eller. Man kanske skulle åka till djuraffären och köpa några små vita. :devil:
 
Senast ändrad:
Sv: Få upp katt i hull

Tonfisk är väl inte jättenyttigt.
Men Lillans uppfödare använder RC BabyCat för att få upp sina digivande honor i hull.
 
Sv: Få upp katt i hull

Angående tonfisken.
Nej inte så nyttigt men GOTT!
Ställer jag fram en gula så lapar hon två-tre gånger men blandar jag tonfisk och äggula så försvinner avsevärt mer ner i magen.
Det gäller att vara smart. :p

Och det var just BabyCat jag köpte igår.
Den var Lätt populärast men jag vet inte Vem det är som har proppat kattungemat över natten. De som redan är tjocka eller den som behöver det mest.
 
Sv: Få upp katt i hull

Yoga är också helt galen i tonfisk. Hon är dock allergisk mot fisk, så det blir ytterst sällan hon får det.

När Lillan kom serverades en skål Eukanuba kattungemat till Lillan och en skål RC Fit32 till Yoga. Men självklart var det inte så enkelt. Yoga gick upp 1 kg på några veckor, så kattungematen är borttagen och Lillan får äta vuxenfoder :p
 
Sv: Få upp katt i hull

Åh. Tänk om min lilla tjeja skulle kunna gå upp så där på en vecka.
Då struntar jag i att kastraten blir extra rund. Han brukar ändå bli 'sympati-gravid' när det vankas kattungar. :D

Stackars Yoga som är allergisk mot fisk!
Har en kompis vars katt också är allergisk.
Jag som knappt visste att en katt kunde vara allergisk mot fisk.
 
Sv: Få upp katt i hull

Jag funderade på om du kanske ska sluta ge godheter från bordet. Vissa katter vägrar kattmat om dom kan få sådana gobitar.

Har du ingen bra foderförsäljare i närheten du kan prata med?
 
Sv: Få upp katt i hull

Ang endast utfodra en av två katter mer.

Jag har två katter, en smal hona som brukar vara normalfödd mot det svårfödda hållet. Samt en kastrerad hane som är lättfödd.

Vi har löst det somså att honan fått en egen garderob där hon kan gå och äta sin mat i fri tillgång. Har fäst ett snöre i dörren så den kan bara öppnas en viss bit, honan kommer precis in men hanen som är större (större kroppstyp också) kommer inte in. För oss fungerar det perfekt, honan kan gå och småäta när hon vill och hanen fodrar vi på det vanliga stället. :idea:
 
Sv: Få upp katt i hull

Jag har en extremt kräsen katthona som helst bara äter gelen på burkmaten. Jag fick tips i djuraffären om ett foder som heter Active Duo. Finns tre olika varianter med olika mängd protein och mkt kött. Hur som helst provade jag det på min kräsna katt och hon älskar det! Tidigare har kisse varit ganska tunn men har nu blivit jättefin i hullet. Även min andra katt, som jag var på väg att ta bort pga problem med tänder och därav hullet, ser nu ut som en liten kerub :P Så klart är fodret skitdyrt men jag tycker att det varit väl värt pengarna :)
 
Sv: Få upp katt i hull

Fisk är faktiskt det vanligaste proteinet katter blir allergiska emot. Fisk och kyckling. Ändå är det fisk i nästan alla fodersorter.
 
Sv: Få upp katt i hull

Undvik tonfisk, för höga protein värden, sliter på lever och njurar på vuxna katter.

Sedan är fisk protein följt av fågel, det näst högsta allergi ämnet för katter.

Tonfisk spad kan dock användas utan risk tydligen.

Det bästa är nötfärs (16%), 1.5 DL, 1 äggula, då får de i sig det mesta, när det gäller vuxna katter.

Yngre katter behöver tydligen dock kalcium tillskott om de äter nötfärs, är osäker då jag alltid har haft hand om äldre katter.. :D

Låt gärna nötfärsen vara fryst i 72H för att döda ev. parasiter, salmonella och e-coli är något katter med sitt korta tarm system inte åker på, så fritt fram med äggula, som dock är 1290% ren energi och fett.. :P


Kattmat på burk innehåller väldigt höga halter av växtprotein, majs och korn och dylikt, egentligen inte vad katter ska ha.. nötfärs eller BARF ( biologiskt anpassad rå föda mat) är det bästa alla husdjur kan få, håller njurstenar borta och håller lever funktionen hög, samt, utav någon anledning, mindre cancer hos de flesta husdjur...

Sedan innehåller katt mat på burk inte naturliga mineraler och vitaminer, utan kemiska ersättare, som på råttor har orsakat större risker för cancer.. något för oss människor att tänka på kanske med?



Något som jag lärde mig väldigt tidigt var just att växtprotein, som majs, korn och dylikt, är väldigt, väldigt dåligt för katter, men ändå innehåller många djurfoder höga halter av dessa.

Majs för katter och hundar, imho, bör undvikas, in extremis.. fråga veterinären.. :)
 
Sv: Få upp katt i hull

Va? Att burkmat skulle innehålla växtprotein är ju inte alls sant. Finns flera märken som är rent kött. Mjau/Bozita t.ex. samt Pussi inte innehåller spannmål (dock socker) och inte heller Whiskas mmm.
Och att nötfärs och äggula skulle räcka för kattens behov är ju inte heller rätt.
Njursten (eller urinsten i de övre urinvägarna som det heter på katt tydligen) vet man inte vad de kommer ifrån, troligen en ärftlig faktor. Urinsten i de nedre urinvägarna däremot kan man säkert motverka med bra mat.

Katten är en köttätare och lever i det vilda på 80% kött, resten ben och inälvor. Att tonfisk skulle innehålla för mycket protein håller jag som mycket otroligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Få upp katt i hull

Prova att strö över lite torrjäst på maten. det ska dom tydligen tycka är smaskigt.
Har inte provat själv men har hört att det ska funka :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Ja, nu var det nog dags för en kattmat sort igen! :down: Har 2 kastrerade hankatter, innekatter som blir 4 år i år, de äter i...
Svar
7
· Visningar
2 246
Senast: nilie
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
1 891
Senast: MJLee
·
Katthälsa Min katt fyller 1 år om två veckor. Hon är väldigt kräsen med vad hon äter och tycker egentligen inte om blötmat särskilt mycket alls...
Svar
2
· Visningar
598
Hundhälsa OBS! Långt inlägg. Har ett problem med min hund som är en spetshane på 3,5 år. Har haft honom i ca 1,5 år och under den tiden har han...
Svar
10
· Visningar
9 020
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp