Bukefalos 28 år!

Fälttävlansläger för nybörjare

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
* Nu är jag ute på helt okänd mark, men hoppas att jag lagt tråden rätt *

Trotts att jag är dressyrryttare så vill jag uppleva spänning i sommar - jag funderar på att anmäla mig till ett "fälttävlansläger för nybörjare" :laugh:

Men så kom jag att tänka på det; Ungefär hur svåra terränghinder kan man förvänta sig?

För några år sedan (när jag hade kanske 3-4 års ridvana!) var jag nämligen på ett (vanligt) läger och vi skulle hoppa terräng en dag. Hindrena då bestod bl.a. av en ganska brant "trappa" som började med ett 105 cm plank (först var det planket, sen var det som en trappa med 7-8 trappsteg i en uppförsbacke där varje trappsteg var ca. 85-90 cm högt), ett nerhopp på kanske 85 cm osv. :crazy:
Kan tillägga att jag hade en orutinerad C-ponny som inte riktigt var med på noterna (minst sagt....) :grin:
Detta, särskilt i kombination med den häst jag satt på, gjorde att jag tyckte det var väldigt obehagligt, och det hela resulterade i att jag nästan blev rädd för att rida terräng :(

Idag rider jag betydligt bättre (:D), jag tränar på en ca. LB nivå i dressyr, kan hoppa upp till ca. 70 cm och lite så. Jag är inte rädd för att rida terräng längre och jag skulle vilja prova igen :)
I terrängen skulle det kännas helt okej med lite stockar och grindar på upp till kanske 65-70 cm, något smalt litet dike etc.
Men inte ens idag med den rutin jag har nu skulle förstnämnda kännas ok.

Behöver jag oroa mig för att förstnämnda typen av hinder kommer på ett "fälttävlansläger för nybörjare"? För det är mest därför jag velar med anmälan....
 
Sv: Fälttävlansläger för nybörjare

Jag skulle tro att det finns hinder som passar dig också, vill du inte hoppa så kan du ju säga nej eller föreslå ett annat hinder som ser mer lockande ut :)? Är det ett bra ställe med bra instruktör så ska dom väl få dig att våga mer för att utvecklas men inte försöka få dig att göra saker du inte klarar av ridmässigt.
 
Sv: Fälttävlansläger för nybörjare

nybörjare hinder för mig är på p 60-70 nivå, dvs sånt som alla kan ta sig över. hade jag blivit tillsagd att hoppa en trappa på 80-90cm eller ens ens ett plank på 105 så hade jag totalvägrat, inte för att jag aldrig vill prova utan för att varken hästen eller jag är förberedda att hoppa sånt.

jag har varit på 4 terrängträningar och lite jakter och där brukar hindren vara max 90cm, debutant nivå för häst är ju på 90 cm och en nybörjare är inte = debutant.

terräng ska vara roligt och lätt, tycker man att det är läskigt och spänner sig på en orutinerad häst så kan den bli lika spänd och osäker = lättare att ngt händer.
 
Sv: Fälttävlansläger för nybörjare

Hajjerna?

Det finns oftast massvis med småhinder o stockar o sådant, oroa dig inte! Bor du nära kan du ju åka o kolla, eller googla banan/tränare där så hittar du nog klipp på Youtube :-D
 
Sv: Fälttävlansläger för nybörjare

Fast hon verkar ju bo i Stockholm så Hajjerna kan nog inte komma på tal...;):)

Men instämmer i kören, det låter helt vansinnigt med ett plank så högt som dessutom är placerat innan en trappa om jag fattade dig rätt? Så går det inte till i riktiga fälttävlansvärlden utan en nybörjare håller sig till 60-70 cm.

Finns väl på Runstens bana tror jag? Dvs nybörjar kurser men om dom har läger vet jag inte.
 
Sv: Fälttävlansläger för nybörjare

Oj! Hade nästan glömt bort den här tråden :o
Men tack för alla svar! :) Ska nog ta mod till mig trotts allt och anmäla mig, om det finns platser kvar...

Och Novali01: Aa, du har uppfattat det rätt! Jo, Runstens bana har hinder på alla nivåer typ, men tyvärr verkar de bara ha läger för det med egen häst/foderhäst osv. Och jag har tyvärr inte någon än...
 
Sv: Fälttävlansläger för nybörjare

Jag var på fälttävlansläger på Runsten med min då 5-åriga ponny :) Visserligen inomhus, men det var riktiga hinder de kört in i ridhuset.

Det var inga problem, hindren låg på ca 60-80 cm och instruktören var verkligen duktig och fick både mig och min ungponny som var något skeptisk till en början att våga :)

Min_palle_var_jatteduktig_har_aldrig_hoppat_terranghinder_forut.jpg

19750_1231873560.jpg
 
Sv: Fälttävlansläger för nybörjare

Jag kan rekommendera lägren i Hofors - där får man låna häst och bestämmer själv på vilken nivå man vill hoppa :D
 

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 104
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Hej! Let me presentera mig :-) Jag är en fjortonårig tjej som rider dressyr. Jag köpte ett ganska nervigt och stressat sto för lite...
2
Svar
22
· Visningar
3 621
Senast: Tonto
·
Hoppning Jag sökte i forumet och hittade en ca 10 år gammal tråd. Även om de råd som TS fick i den var bra, så tänkte jag att det kanske finns...
2
Svar
23
· Visningar
3 665
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 347
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp