Bukefalos 28 år!

Fär inte fatt i hästen hjälp!

Aliil

Trådstartare
Jag får inte fatt i mitt fullblod. Problemet började innan idag då jag skulle ta in henne för att rida. Fick då hålla på ett tag innan jag fick tag på henne. Efter ridturen släpptes hon ut igen och nu får jag inte tag på henne. Så fort jag närmar mig med grimma sticker hon(grimman kommer iom morgon vara på). Så tips på hur jag kan få fatt i henne.
 
Sv: Fär inte fatt i hästen hjälp!

Hade det varit min häst så hade den fått vara kvar ute tills den ville in.
Sen hade jag dagen efter börjat arbeta med det problemet.

Locka med godis, mat etc?
Minska ytan genom att ex få in henne i en hörna med hjälp av utomstående?
 
Sv: Fär inte fatt i hästen hjälp!

Jag har tänkt att göra ett till försök nu och se. Samt höra med chefen om h*n kan hjälpa(har hästarna på jobbet). Om hon inte kommer nu får hon vara ute men tycker att det e lite synd om henne då hon e klippt samt att det blåser rätt kraftigt ute. Locka med godis tror jag inte hjälper då hon inte e så intresserad av det. Sen får hästarna i stort sätt alltid kraft när dom kommer in.
 
Sv: Fär inte fatt i hästen hjälp!

Eftersom du har frågat henne flera gånger om hon vill komma in och hon tydligt har förklarat att hon inte är intresserad så är det inte det minsta synd om henne om hon får vara ute. Om hon fryser och tycker att det är lite ruggigt ute så är det bara bra, då kanske hon vill komma in imorgon.
 
Sv: Fär inte fatt i hästen hjälp!

Har nu ännu en gång försökt få fatt i hästen med hjälp an chefen utan framgång så nu får hon vara ute! Så nu får jag se om jag får tag på henne imorgon.
 
Sv: Fär inte fatt i hästen hjälp!

Hur gjorde ni när ni var två?

En bra ide som fungerar (om man inte stressar hästen) är att man kopplar ihop ett par longeringslinor så man har en riktigt lång lina, sen tränger man in hästen i ett hörn, och gör fållan försiktigt mindre och mindre. Till sist förstår hästen att den måste ge sig och man kan gå fram och ta den. Fast då är det en fördel om man är tre personer. Och sen får man kanske ta på hästen grimma och ha den i en mindre hage.
 
Sv: Fär inte fatt i hästen hjälp!

Hej! jag har ett tips, jag håller på med NH och har bl.a lärt mig detta:
om hästen går ifrån dig, följ den, gå efter den enda tills den stannar, då stannar du också.
sen kommer den förmodligen gå efter ett tag igen , då går du efter, och stannar sen när hästen stannar.
Då kommer den efter ett tag på att den inte blir "jagad" när den står still, och då kan du börja cirkla runt hästen sakta sakta när hästen står still, för att försöka närma dig hästen. går hästen iväg igen ändå så följer du efter igen, precis som innan. ett lyckat resultat brukar vara att hästen tllslut går till dig när hästen och du står stilla, efter ni gått runt. men det blir inte alltid så, men hästen brukar stå still ändå när man tar in hästen. Locka inte med godis tycker jag, då blir du mer en foderautomat än en ledare.
hoppas du förstår vad jag menar! :)
 
Sv: Fär inte fatt i hästen hjälp!

Vi hade med den andra hästen för att se om hon var villig att komma fram då. Men inte då. Istället gjorde vi som du beskrev förutom linorna(hade vi haft dom hade hon sprungit genom staketet). Vi fick in henne i ett hörn två gånger och jag kom båda gångerna 50cm nära henne innan hon stack. Andra grången var hon jätte stressad(trots att vi tog det lungt). Då släppte chefen den andra hästen.

När jag kom imorse för att se om jag fick fatt i henne vara det samma ska. Max 50cm sen sprang hon iväg. Jag gick då och hämtade hästarnas frukost plus lite extar. Gick fram till ungponyn. Fullblodet blev då intresserad för vad det var i spannen och kom fram. Fortfarande nervös och lite rädd. Tog då in hästarna(hade tänkt att bara gå fram och gosa lite).

Ett par timmar senare var jag uppe och gosade med henne och gick lite. Då fanns det inte ett spår av räddslan eller nervösoteten(?). Släppte ut då för ca 2h sen i paddoken(ville inte släppa ut då innan pga att det körde flera lastbilar precis brevid då+is). När jag kom för att ta in dom ver hon resaverad mot mig men gick/sprang inte från mig.

Hon kommer nu få gå där ett par dagar samt att jag ett par gånger under dagen bara gå ut och klappa henne.
 
Sv: Fär inte fatt i hästen hjälp!

Du kan ju spärra av hagen lite så hon inte har så mycket att gå på. Typ som storleken på paddocken. Då blir det kanske lättare att fånga henne.
 
Sv: Fär inte fatt i hästen hjälp!

Hade tänkt att låta dom gå i en mindre hagen. Men då marken en frusen e det inte så lätt att stänga. Så just nu har jag bara den stora hagen eller paddoken att välja på. Men jag får hoppas att det töar snart så att dom kan gå i paddoken ett tag till(kan inte släppa dom i en hage när det e för blöt pga att det e sommarhagar till kor/ungdjur).
 
Sv: Fär inte fatt i hästen hjälp!

Ok. Sättet som du beskriver det hela på gör att jag tror ni haft lite bråttom ändå. Om risken finns att hästen spränger staketet så måste ni ha gjort fel?

Hästen måste vara lugn och avslappnad innan ni närmar er den. Du skrev att du båda gångerna kom 50 cm nära innan hon stack. Då skulle du stannat ett par meter tidigare och väntat tills hon slappnat av och släppt in dig nära på henne. Hästen ska inte "fångas" utan hästen ska självmant låta dig närma dig och sätta på grimman. Absolut inga snabba rörelser för då blir hästen bara nervös och vaksam.

Men jag tror nog du löser det :) , Lycka till!
 
Sv: Fär inte fatt i hästen hjälp!

Jovisst så här i efterhand kan jag hålla med att jag hade för brotom fram. Trots att jag gick mycket lungt. Men kl 22 + blåst, då vill man snabbt få in hästen.
 
Sv: Fär inte fatt i hästen hjälp!

Nagra tankar;
Kanske ar det sa att hastar ar hastar.. inte gjorda for att sta pa 3*4 meter 12-14 timmar per dygn.
Blir hasten stressad/ far ont vid hanterning eller ridning? Intag= ridning = t.ex sadel = smarta??
Jag tror nog att man far fokusera lite pa sakerna runtom istallet for att se rakt pa problemet. Jamfor med en veterinar som behandlar en hast for aterkommande halta men aldrig tar reda pa varfor den aterkommer.
Bara nagra tankar..
 
Sv: Fär inte fatt i hästen hjälp!

Jag för står dina tankar men tror inte fallet e så. Mina hästar e ute 12-14h om dygnet i ställat för inne. Har precis köpt hene och har inte än hunnit köpa en sadel(så den kan det inte vara).

Dom två första veckorna hade jag henne(båda) i padoken, ena anledningen var för att jag vill lära känna hästen innan jag släppte ut henne i hagen(tror den e 10*400-500m). I padoken kom hon fram till mig utan problem så jag valde att släppa ut dom till hagen. Första kvällen kom hon som vanligt mot mig. Andra kvällen fick jag gå och hämta henne. Lördags(tredje dagen) skulle jag ta in henne och rida lite(barbaka) hon ville inte då låta mig ta henne(trodde det var pga att hon inte vile in). Fick då fatt i henne efter lite övertalning (hon verkade då inte nervös eller stressad, bara jaja du fick mig). senare på kvällen när jag skulle ta in dom kunde jag bara ta unghästen. Lätt henne då var själv en timme för att se om hon vill komma då. Men ikke. Så jag ringde chefen och han kom ut för att hjälpa. Tog även ut unghästen igen för att se om hon ville komma. Då vi inte fick tag i henne gav jag upp(chefen hade varit kvar där än). Igår morgse gav jag mig ut och försökte få på henne grimman(hade bara tänkt kolla till dom, sätta på henne grimman och sen gå). Lyckades inte med det utan var tvungen att hämta kraftfodret. Då efter lite tvekan kom hon. Tänkte frotfarande bara sätta på grimman/gosa. Men då hon varkade nervös valde jag att ta in henne. Sennare när jag släppte ut henne i paddoken kunde jag hämta henne som vanligt(hon kom till mig). Idag kom hon oxå fram till mig.

Fast nu e frågan: Ska jag låta dom gå i paddoken ett par dagar till eller släppa ut dom i hagen imorgon?
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 028
Senast: mily
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 570
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 048
Senast: JohannaB
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 489
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp