Bukefalos 28 år!

färg på transporten

Nominous

Trådstartare
tycker att det mer och mer börjar komma transporter med mörka färger nu. förr var man ju lite emot det för det blev så varmt i dem. men tänker man inte så längre eller har de nya transporterna bättre ventilation än de lite äldre finkorna från -90?

jag är nämligen sugen på att köpa en finka och måla om helt. och drömmen är att ha en svart som bilen och sen stripa upp finkan snyggt. men funkar det med svart? blir lite kluven och är rädd att det blir för varmt i den :crazy:

är det under färd eller om de står en timma i den på tävling som ni är rädd att det blir för varmt? när man står stilla har iafl jag bakre övre luckan helt nere och framdörren uppe. då ventilerar det ju bra, men det kanske inte räcker på en mörk transport? eller? är det under färd det blir varmt när man bara kan ha ventilationen på taket öppen?

hur resonerar ni kring färg på transporterna? finns det speciella färger (alltså själva målarfärgen inte kulören) som är mer frånstötande får solljus fast det är en mörk kulör? :)
 
Sv: färg på transporten

Fast nu verkar det bli populärt med vitt tak igen. I alla fall hos Fautras där var alla släp enfärgade för ett par år sedan. Nu har de flesta nyare modeller vitt tak och sedan kan man välja färg.
 
Sv: färg på transporten

Mitt 2010 släåp är grått me vitt tak. Känns fräscht och ljust dock får man ju se till att tvätta och vaxa för annars blir det snabbt grönt om det står ute. Nya släp har säkerligen bättre ventilation men det beror nog också lite på märke och ventilationens placering.
 
Sv: färg på transporten

min rekommendation är att låta bli släp med svarta eller väldigt mörka tak, snyggt visserligen men sanslöst varmt på sommaren.

Vet ej om detta stämmer men har hört lösa rykten om att jordbruksverket eller nånm annan myndighet vill förbjuda svarta tak på hästtransporter, vet som sagt inte om detta stämmer men har hört det från flera håll.
 
Sv: färg på transporten

Detta kanske ar en engelsk grej vad vet jag, men varfor skulle man inte kunna kora med luckan delvis nere? Jag har ett Fautras och har ALDRIG bakluckorna helt stangda, pa vintern ar de oppna ca 2dm, mer pa sommaren, plus att minst ett av fonstren fram star pa glant ocksa. Under fard alltsa.
Har aldrig sett nagon haromkring som kort omkring i ett helt stangt slap med hast i.

Mitt slap ar morkgratt (med vitt tak) for att matcha bilen :) som jag kopte med ett ar pa nacken 2005.
 
Sv: färg på transporten

Det har ju tydligen hänt vid ett par tillfällen att hästar lyckats ta sig ut genom bakluckan vid färd :eek: Men fautras och flera andra släp har numera galler som man kan sätta dit och då kan man ha bakluckan helt öppen även om man kör föl.

Men det blir varmt ändå. Förra sommaren körde jag till seminstation och det tog tid på stationen så klockan hann närma sig tolv på dagen innan vi kom iväg hemåt. Det var en riktigt vacker sommardag ansåg nog dom som kunde ligga på stranden. Själv svor jag ve och förbannelse över väder gudarna då det var 30 grader i skuggan och vindstilla. Vägen är krokig och smal, mitt i hektiska skördetiden visste man aldrig vad för monstermaskin som kunde dyka upp bakom nästa kurva, så det går inte att hålla någon hög hastighet på den vägen. Trots alla fönster och luckor öppna och vitt tak var det i alla fall ganska kvavt i släpet när vi kom hem och stoet var lätt svettigt.
 
Senast ändrad:
Sv: färg på transporten

tycker att det mer och mer börjar komma transporter med mörka färger nu. förr var man ju lite emot det för det blev så varmt i dem. men tänker man inte så längre eller har de nya transporterna bättre ventilation än de lite äldre finkorna från -90?

jag är nämligen sugen på att köpa en finka och måla om helt. och drömmen är att ha en svart som bilen och sen stripa upp finkan snyggt. men funkar det med svart? blir lite kluven och är rädd att det blir för varmt i den :crazy:

är det under färd eller om de står en timma i den på tävling som ni är rädd att det blir för varmt? när man står stilla har iafl jag bakre övre luckan helt nere och framdörren uppe. då ventilerar det ju bra, men det kanske inte räcker på en mörk transport? eller? är det under färd det blir varmt när man bara kan ha ventilationen på taket öppen?

hur resonerar ni kring färg på transporterna? finns det speciella färger (alltså själva målarfärgen inte kulören) som är mer frånstötande får solljus fast det är en mörk kulör? :)

jag har hört från tillverkare som sagt att skillnaden på ett grått släp och ett mörkblått är 30 grader på sommaren inuti! därför föll valet ganska lätt på ett grått när ja köpte ett nytt !
 

Liknande trådar

Hemmet Håller på o fixa köket, så mycket det går i alla fall. Budgeten tillät inte att riva ner exakt allt o börja om. Så det fick bli såhär...
Svar
2
· Visningar
971
Senast: Lukaskatt
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 475
Utrustning Jag har precis köpt hem ett släp, fint skick och allt är renoverat, förutom det yttre (färgen). Hade tänkt att matcha bilen min, som...
Svar
1
· Visningar
1 264
Senast: Ms_Antrop
·
Hundhälsa Hej! Är inget troll, kan inte logga in med mitt vanliga nick av någon anledning så jag ordnade helt enkelt ett nytt. Jag har...
2
Svar
29
· Visningar
3 617
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp