Taefill

Trådstartare
Jag vet inte om det här är rätt ställe, annars får moderator flytta tråden.
Det här med färger, hur ärvs det? Jag vet att det är en hel vetenskap men finns det några allmäna riktlinjer att gå på, t.ex. vet jag att jag hört något om svart + fux och fux + isabell, rödanlag, gulanlag etc.

Anledningen till att jag frågar är för att jag såg att en av mina hästar har en häst i sin stamtavla som var fux, där föräldrarna enligt WF är brun (med föräldrarna fux + brun) och gulbrunblack (brunblack + isabell). Jag hade fått för mig att rött alltid "slår igenom" så att brun + fux hade blivit fux, men det kan alltså ligga dolt en generation?

Fux + isabell, går det att säga vad det kan bli? Vad är mest sannolikt?
Fux + brunblack?
Fux + brun?
 
Sv: Färger

Det enda jag kan är att fux+fux alltid blir fux :D. Sen är det en hel vetenskap resten :)
 
Sv: Färger

Det enda man kan säga med 100% säkerhet (utan att känna till föräldrarnas exakta anlag), är att fux + fux alltid blir fux.

Fux är ett recessivt anlag, dvs det måste finnas två fuxanlag (ett från varje förälder) för att anlaget skall synas. Det är därför vanligt att fuxfärgen "hoppar över" en generation eller flera.

Lite basic färggenetik:

Grundfärger:
Svart
Fux (= avsaknad av svart)
Brun (anlag som begränsar spridningen av svart till man, svans och ben. Hästen måste alltså ha både svart och brunt anlag för att bli "brun". Brunanlaget påverkar inte en fux)
Svartbrun (Ej helt klar nedärvning ännu)

Några ex. på anlag som lägger sig över eller modifierar grundfärgen:

Skimmel (lägger sig över grundfärgen, dominant)
Skäck (lägger sig över, dominant)
Konstantskimmel (modifierar grundfärgen, dominant)
Black (modifierar, dominant)
Gulanlag (modifierar, ofullständigt dominant dvs modifierar olika mycket beroende på om hästen i fråga har ett eller två gulanlag)

Angående dina frågor:

Fux + isabell:
En isabell är en fux med gulanlag. Eftersom fux + fux alltid ger fux, får avkomman garanterat grundfärgen fux. Därtill är det 50% chans att gulanlaget nedärvs till avkomman och den blir isabell.

Fux + brunblack:
Detta beror på föräldrarnas anlagsuppsättning, om de har enkel eller dubbel uppsättning av anlagen bl.a. Men utan att ta hänsyn till detta kan det bli fux, brun eller svart som grundfärg. Sedan är det 50% chans att avkomman nedärver blackanlaget och blir black i någon variant.

Fux + brun:

Kan bli fux, brun eller svart, lite beroende på anlagsuppsättningen hos föräldrarna


Jag rekommenderar dig att gå in och läsa i färgtråden på avel, om du vill lära dig mer om färger :)
 
Senast ändrad:
Sv: Färger

Tack!
Finns det en sån, då ska jag absolut kolla där :) Det är ju spännande sånt här!
 
Sv: Färger

Googla! Det finns en suverän färghemsida som jag läste m stor behållning.

Färg är kul!! :)
 

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 861
Senast: Habina
·
Utrustning Jag ska kanske ut på islandshäst-tävlingsbana i sommar, och hästen jag ska rida är en ganska mörk, nästan lite "gråbrunaktig" fux med...
2
Svar
24
· Visningar
5 034
Senast: mily
·
Avel Vi ska uppdatera våran databas, har fått uppgiften att lista hästens färger till rullister och ja jag började och insåg hur sjukt många...
Svar
14
· Visningar
4 816
Senast: Zuzzi
·
E
Träning :angel: Hur fungerar det, bryr sig hästar om varandras storlek (mankhöjd) och färg etc. när det gäller rang/vänskap osv. Eller spelar...
2
Svar
28
· Visningar
1 937
Senast: meander
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp