Bukefalos 28 år!

Kommer ej på nån rubrik..

Sv: Kommer ej på nån rubrik..

Min första hingst var galen i isabeller och skimmlar. När han skulle betäcka dem fick vi ha täcke på dem för annars blev det nästan våldtäkt. Han tog fart på bakbenen tio meter ifrån och kastade sig över dem.
Samma sak på tävling, var urjobbigt att rida fram då han hela tiden spanade efter blondiner...........
 
Sv: Kommer ej på nån rubrik..

*kl*

Min shettis trivs bäst med andra små hästar. Hon bryr sig inte alls om ardennern, dom kan gå 300 m ifrån varandra i hagen, men dom perioder jag har haft en annan shettis har hon inte gått 10 m ifrån den.
Jag tror att det är individuellt. Min shettis har alltid gått ihop med andra shettisar innan jag köpte henne då hon var 7 år. Hon är väl van vid det.
 
Sv: Kommer ej på nån rubrik..

min häst hatar allt under ponnymåttet. hon verkar ha koll på vad som är ponny å inte. sen gillar hon fölungar upp till 6 månader, sen är dom inte små å söta längre eller nått. slår aldrig fel. hon tycks även älska travare, hon är 25% travare själv.
en häst som var hos oss i sommras tålde inte olikfärgade hästar. skäcken hon stod brevid i stallet sparka å slog hon åt. sen kom en liten isabell som hon jaga och körde undan konstant i hagen.
 
Sv: Kommer ej på nån rubrik..

Har åckså hört att skimmlar ofta blir utstötta. :crazy:
Ändå är det inte så med min lilla skimmeldam som har högst rang i hagen.. :smirk:
 
Sv: Kommer ej på nån rubrik..

Ja, jag vet säkert att det är så.
Men kan tyvärr inte referera till någon källa angående forskning.

Immer
 
Sv: Kommer ej på nån rubrik..

Jag har inte tänkt så mycket på det där med färger, men min granne som har islandshästar på lösdrift är övertygad om att det är så. "Lika barn leka bäst" :)

Immer
 
Sv: Kommer ej på nån rubrik..

Om jag minns rätt så har jag läst om det.

Hästar som är lika varandra blir gärna bästisar, dvs brun går med brun osv, eller samma ras flb m flb, shettis m shettis osv. Även syskon tenderar att ofta vara bästisar. Men visst funkar det bra att vara bästis med nån annan också.

Har sett det här hemma, två bruna flb, två valacker med varsin stor bläs osv.
Jag hade även en svart ponny som var bästis med en isabell och han spanade alltid efter isabeller när dom var på tävling tillsammans, när dom var skilda på tävlingsplatsen då alltså.

Lika barn leka bäst. Är man likadana så ökar chansen för individens överlevnad när man går i en flock.
 
Sv: Kommer ej på nån rubrik..

Jag vet inte hur det ÄR, men det verkar som att de typer av hästar de är van vid kommer de bättre överens med. De två varmblodstravarna jag haft t ex har kommit superbra överens med andra varmblod, ganska bra överens med halvblod men inte riktigt lika bra (av olika storlekar, åldrar och färger) men kallblod och ponnyer har de generellt sett inte kommit överens med, ibland verkar de knappt ha räknat dom som andra hästar, och har det blivit slagsmål har det oftast blivit med ponnyer/kallblod. Får för mig att de är van vid lite olika kroppsspråk så de missförstår varandra helt enkelt.

Vad gäller hundar har jag också märkt av "rasism" ganska extremt hos en specifik hund, den verkade knappt förstå att även hundar av andra raser (än Shetland Sheepdog) är hundar. Hon lät dom hälsa om dom ville och hon blev inte arg eller aggressiv utan sprang snarare och gömde sig om de blev för påstridiga, men lekte och hälsade gjorde hon bara med hundar av samma ras. Kan ha berott på att den bott på kennel ganska länge (ca 1½ år) och där bara umgicks med hundar av samma ras.
 
Sv: Kommer ej på nån rubrik..

Jag tror inte hästar med vita fötter skadar sig oftare på det benet, men mugg får dom ju lättare i vita karleder eftersom huden är skörare iom att den är opigmenterad.. Rätta mig om jag har fel?

haha jag kan tyvärr inte rätta dig för jag vet inte själv om det är rätt ;)
men det låter ju logiskt med att de opigmenterade benen är skörare i huden.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 264
Senast: inverterad
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 248
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
5 079
Senast: a1agnlju
·
Övr. Hund Upplever ett så enormt bakslag med allt vad gäller min hund just nu. Tidigare har han alltid lyst upp när jag kommer på en kul aktivitet...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 172
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp