Bukefalos 28 år!

Färgfråga

mandalaki

Trådstartare
Den här färgen på nos - heter den något särskilt? Och kommer den bara med vissa pälsfärger och i så fall vilka?

Jag har en svart nos och en skär, men tycker att den där tredje färgen är så fin :love:.

mandalaki
 
Menar du att den är röd/rosa med svart kant?
Alla mönstrade katter har den färgen, den blir lite gråaktigare på silverkatter, mer åt det tegelröda på icke-silver.
 
Ehh, jag menade då svart/brun-mönstrade. Rödagouti har ju rosa nos, annars hade det varit alldeles för lätt att skilja dem från solida röda/creme :D
 
Lånar din tråd lite här nu, med en till färgfråga... Det här ska vara en Svartgoldenspotted men finns den färgen verkligen?? Ger inte vidbandsanlaget chinchilla/shell? För mig (som egentligen är totalt okunnig när det gäller mönster, varför krångla till det med flera färger i en ras? :D) låter det ju som någon missförstått vad golden innebär?
 
Vidbandsanlaget har väl egentligen inget med silver att göra, men gör den delen av pälsstrået som blir silver större. Är du med? En chinchilla/shell ser ju nästan ut som en väldigt dålig smoke.
En golden är en katt med vidbandsanlaget fast utan silver. Men iom att den delen som skulle varit silver är så bred, så får den en lite mer gyllende färg då denna del blir mer aprikos än hos en vanlig augoti.

loveponies kan säkert förklara bättre :smirk:
 
Jupp, så har jag för mig att det är också. Då kan ju inte en katt vara golden annat än som chilla/shaded. Inte spotted alltså...
 
Jo, svartgoldenspotted är egentligen bara en fenotypisk färg. Vidbandsanlaget suddar ju ut agoutimönstret, men i olika hög grad. Hos golden så är det av någon anledning vanligare att mönstret syns i alla fall, kanske för att man inte avlat på golden lika länge som på silver shaded/shell.
Men jag tycker iofs att katten ser ut att vara vanlig spotted, har svårt att se skillnad på när de är golden eller ej när mönstret syns sådär tydligt. Men det är ju möjligt att katten är felreggad.

I alla fall så är katten antingen svartgolden eller svartspotted, och i det här fallet har man kommit fram till att katten har vidbandsanlaget, men eftersom mönstret syns så skriver man ut det i färgen i alla fall.
 
Finns svartgoldenspotted som godkänd färg? Att den kan se ut att vara det kan jag vara med på, eftersom en katt med vidbandsanlag har en mönstring därunder, men det är väl inte en färg man godkänner? Om katten ska ha vidband borde den ju rimligtvis klassas som antingen chilla eller shaded, även om man kan urskilja vilket mönster den har?
Sedan tycker ju jag att just katten på bilden ser ut som en vanlig brunspotted, men men...
 
Ja det är en godkänd färg, iaf inom Britter och PER/EXO. Men golden är ju en vidbandsfärg UTAN silver, alltså går den inte som chinchilla/shaded som ÄR silverfärger.
 
En golden eller chinchilla ska ju registreras som antingen 11 (shaded) eller 12(shell), men i de här fallen så kan man ju inte säga varken eller, så då använder man mönsterkoden, i det här fallet 24. ny 24 blir det alltså, och det är, såvitt jag vet, en helt godkänd färg.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag började precis tänka på en sak när det gäller färger, specifikt black & tan den här gången... Det är en väldigt vanlig färg på...
2
Svar
33
· Visningar
2 334
Senast: Kakis
·
Hemmet Jag drömmer om en sådan där anslagstavla i metallnät att sätta upp i min nya kontorshörna. Det finns flera olika varianter, men de är...
Svar
16
· Visningar
787
Senast: Caoimhe
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 019
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Min vovve Strider har ett sår vid ögat som kommer och går. Den här gången har det varit där i över en vecka utan att läka. Det brukar...
Svar
3
· Visningar
591
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp