Bukefalos 28 år!

Färgväxlare?

V

Vicksan

Visste inte vart jag skulle lägga denna tråd så flytta den gärna om den ligger fel!

Kan en häst ändra färg allt eftersom den blir äldre? (Skimmel räknas inte)
Min Islandshäst är enligt passet svart. Mamman var troligtvis fux och pappan är skimmel. När jag köpte honom för ca 7 månader sedan var han chokladbrun. Allt eftersom att vintern kom blev han mörkare. Nu har han blivit något ljusare men börjat lägga till sig en massa grå hår! Dessutom har han rödbruna slingor i manen. Håller han på att ändra sig?

Skulle vara lite kul att veta om någon vågar gissa på vad som sker i pälsen, tycker själv att han är så långt ifrån svart som han kan komma! ;)
 
Sv: Färgväxlare?

Jag gissar att din häst är mörkfux. Är pappan avblekbar eller konstantskimmel? Om det senare, vilken grundfärg har han då?
 
Sv: Färgväxlare?

Såg nu att pappan är visst skimmelskäck! Trodde först avblekbar eftersom han hade mörkare partier lite runt om på kroppen (är född -95) men nu blev jag osäker. Har du lust får du gärna googla på Gráskjóni från Tåkern, han finns på bild.
 
Sv: Färgväxlare?

Svårt att bedöma färgen från bilder men han ser ut att kunna vara rödskimmel, och i så fall så är din häst otvivelaktigt fux.

Har du ingen bild på din pålle?
 
Sv: Färgväxlare?

Tusentals :) Men inga bra från säg förra veckan och framåt då de grå håren har blivit riktigt tydliga.

Har dock en som verkligen ger hans nuvarande färg rättvisa (trots att den är någon månad gammal), hur gör man för att lägga upp?
 
Sv: Färgväxlare?

http://www.pixbox.se/alb_show_id1176332_page0.html

Klicka dig in på denna länk, jag får inte fram någon bild här hur jag än gör. Helkroppsbilden är kanske inte fullt tydlig men den nyaste jag hade. Halvkroppsbilden ger mest rättvisa åt nuvarande färgen. Väldigt mycket mindre hår har han nu + massa grått. Hoppas du kan föreställa dig hur han ser ut i alla fall ;)
 
Sv: Färgväxlare?

Ja det kan också vara en variant, fast då vet jag dock inte vart han får det röda ifrån :confused:
 
Sv: Färgväxlare?

Min nuvarande häst har samma färg som din minus en massa vita hår (några stickelhår dyker upp men hon blir ju äldre) och är reggad som svart. Har svarta föräldrar med en fader men samma färg men tror modern var "riktigt" svart.
 
Senast ändrad:
Sv: Färgväxlare?

Gulsvart tror jag din häst är.
Jag har en bleksvart häst och han kan nästan se black ut. Bleksvart har grå inslag där din har gulbruna.

Min bleksvarta är grå i öronen och grå på insidan av bakbenen på sommaren. På vintern ser han mer svart ut men har lite grått i öronen och mulen.
 
Sv: Färgväxlare?

Bleksvart, alltså en ljus variant av svart.

Intressant, var tvungen att slå upp det och Bo Furugren skriver om den att "Hos islandshästar finns det en färg[...]". Jag tolkar det som att bleksvart enbart förekommer hos islandshästar? (Furugren är väldigt fåordig om färgen.)

Och hur skiljer den sig från gulsvart utseendemässigt? Är det bara ålen?
 
Sv: Färgväxlare?

En gulsvart häst är gulare och har ljusare ögon än en bleksvart. På en solblekt bleksvart syns en mörkare ryggrand, som är bredare än en blackål.
 
Sv: Färgväxlare?

Röda toppar i manen kan vara vanlig solblekning, men om fadern är rödskimmelskäck och modern fux så är han fux om inte jag har glömt färggenetiken helt
 
Sv: Färgväxlare?

Jag har för mig att jag läst att Gráskjóni är skimmelskäck född svartskäck.
 
Sv: Färgväxlare?

jag känner ett russ som är helt underbar med sin färgbytning..hon är nästan vit med mörkare man- brun med svart man..och några nyanser därimellan..såg man henne inte på några veckor (på¨vår och höst) trodde man att det var nån ny häst i stallet..helt otroligt hur de kan byta färg totalt på bara nån vecka!
 
Sv: Färgväxlare?

Idag stod jag och drog bort massa vinterpäls och ju mer jag drog bort på halsen desto gråare blev han :crazy:
Ser även en massor av vita hårstrån som ploppat upp över hela kroppen.
Svansen och manen är rödbruna och likaså benen börjar bli det.
Hm undra vad min lilla häst håller på att förvandlas till ;)
 
Sv: Färgväxlare?

Att håren blir gråare när du tar bort lös päls beror på att stövet är grått och du drar fram det när du tar bort den lösa vinterpälsen.

Att han är röd i man och svans är helt som det ska med bleksvarta hästar.
 
Sv: Färgväxlare?

En gulsvart häst är gulare och har ljusare ögon än en bleksvart. På en solblekt bleksvart syns en mörkare ryggrand, som är bredare än en blackål.
Aha, men kan inte gulsvarta hästar också vara väldigt röda (som TS häst)? Eller är rött = otvetydligen bleksvart?

Och som sagt, är bleksvart en färg som bara förekommer hos islänningar?
 

Liknande trådar

Avel Jag fick en fölunge som är väldigt ljus i pälsen, vit/gräddfärgad på insidan av låren och har typ en ål (ljusa partier längst ut och sen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 490
Senast: Maja_Kandi
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
36 786
Senast: Intejag
·
Kropp & Själ Efter att ha varit avskräckt från hårfärgning sedan en misslyckad blekning i fjortisåren har Stormkast äntligen tagit mod till sig och...
2
Svar
22
· Visningar
7 238
Senast: nexxa
·
J
Islandshäst Min häst är född 2008 i hans pass står det at han är skimmel hans mamma är skimmel hans pappa är svart. På sommaren är han som guldbrun...
2
Svar
27
· Visningar
5 685
Senast: REIN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Guldhamster ungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp