Vad har min häst för färg?

J

jennygrann

Min häst är född 2008 i hans pass står det at han är skimmel hans mamma är skimmel hans pappa är svart. På sommaren är han som guldbrun, svart längs ryggen och upp mot manen. Han har svarta ben.

Men på vintern blir han ljus han sätter lixom ljusa hår, fast upp mot manen är han svart och längs ryggen. Uppe på huvudet under luggen är han som ljusast men runt ögonen mörkare. Hela han blir ljusare på vintern och mörkare på sommaren.

Är han skimmel?

På bilden är de två till vänster från i sommras, huvudbilden från förra vintern men han liknar så nu i huvudet. kroppsbilden är för en dag sedan och den understa är för en månad sen.

namnls_114936694.jpg
 
Sv: Vad har min häst för färg?

Att dömma av de bilderna tycker jag han ser ut att vara gulbrun.
Jag tycker inte han ser ut att skimla av till skimmel.
 
Sv: Vad har min häst för färg?

han är gulbrun, det är säkert, jätte läcker färg :) han kan ju vara skimmel också har han några stickelhår på benen eller är de helt svarta? om han inte fått några stickelhår är han nog inte skimmel. mamman måste ha varit född med nån gulfärg, hon kan ju ha fötts gulsvart och då är det svårt att se eftersom hon blev skimmel
 
Sv: Vad har min häst för färg?

Eftersom att pappan är svart kommer både brun + gulgen från mamman. Mamman är skimmel född gulbrun eller isabell med agoutianlag. Hon har gett fler gula avkommor. :)
 
Sv: Vad har min häst för färg?

Bara som parentes behöver ju inte pappan vara "svart" svart. Han kan ju vara Smokey black också.
 
Sv: Vad har min häst för färg?

vad menas med agoutianlag? brun är väl en färg som kan ploppa upp eftersom det är en grundfärg, det jg menar med att ploppa upp är att ena föräldern inte behöver vara brun utan att typ morfar kan vara brun, många färger måste ju ha en föräldern av den färgen för tt det ska kunna bli den färgen. Lite rörigt men jag hoppas att du förstår vad jag menar.
 
Sv: Vad har min häst för färg?

Augti-brun, är inte en grundfärg, det är ett anlag som begränsar utbredningen av svart färg, det gör att en häst med svart grundfärg endast blir svart på ben, man och svans. Anlaget syns inte på hästar med röd grundfärg därför kan den hoppa över en eller flera generationer. Det finns genetiska test som kan visa om hästen har anlaget eller inte.
 
Sv: Vad har min häst för färg?

Lobelia svarade bra på det.
Bakom brunt finns alltid minst en förälder med brunanlag, synligt eller "dolt" som hos fuxar. I likhet med exempelvis silveranlaget. :)
 
Sv: Vad har min häst för färg?

aha vad intressant, hde för mig att det var en grundfärg, har för mig att jag läst det någonstans men då var det fel.

Kan det hoppa över flera generationer och döljas hos tex fux?

en sak jag funderar på också är om två fuxar kan få någon annan färg än fux?

Två svarta kan ju få fux, men kan två fuxar få svart eller brun tex? jag har köpt ett fuxskäckat sto som jag ska hämta imorgon båda hennes föräldrar har svart grundfärg, pappa svart och mamma svartskäck, hon är betäckt med en rödskäck hingst och hans mamma är svartskäck och pappa fux o jag inte minns fel :p kan dessa två få någon annan färg än fux eller fuxskäck? och avkomman till dessa blir den homozygot och ger bara fuxar eller fuxskäckar i sin tur oavsett vilken färg man parar den med?

Förlåt om jag kapar tråden lite, men jag skulle verkligen vilja lära mig mer om färger :)
 
Sv: Vad har min häst för färg?

Tycker det är lite lustigt det där med färganlag, hennes pappa är svart, farfar svart farmor silversvart vilket också är svart grundfärg, mamma svartskäck morfar svart, mormor svartskäck, hur kan det då ploppa upp en fux mitt i allt? :p
 
Sv: Vad har min häst för färg?

aha vad intressant, hde för mig att det var en grundfärg, har för mig att jag läst det någonstans men då var det fel.

Kan det hoppa över flera generationer och döljas hos tex fux?

en sak jag funderar på också är om två fuxar kan få någon annan färg än fux?

Två svarta kan ju få fux, men kan två fuxar få svart eller brun tex? jag har köpt ett fuxskäckat sto som jag ska hämta imorgon båda hennes föräldrar har svart grundfärg, pappa svart och mamma svartskäck, hon är betäckt med en rödskäck hingst och hans mamma är svartskäck och pappa fux o jag inte minns fel :p kan dessa två få någon annan färg än fux eller fuxskäck? och avkomman till dessa blir den homozygot och ger bara fuxar eller fuxskäckar i sin tur oavsett vilken färg man parar den med?

Förlåt om jag kapar tråden lite, men jag skulle verkligen vilja lära mig mer om färger :)

jag ger mig på och svara. Rätta mig gärna.

Två fuxar får fuxföl eftersom det måste till två rödanlag för att få en fux så finns det alltså fyra röda anlag från föräldrarna och därmed inga alternativ. De svarta föräldrarna måste alltså ha ett svart och ett rött anlag båda två. Recessiv grundfärg eller vad säger man? Däremot kan en fux bära anlag för brunt Då brunt alltid syns om det finns dock inte på en röd häst eftersom det inte påverkar röd färg utan bara svart.. Två skäckar som är ett enkeldominat anlag (heter det så?) har 75% chans att få ett skäckfärgat föl och 25% chans att det blir homozygot skäck
Du kommer alltså få ett fux färgat föl som med 75% sannolikhet är skäckat.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har min häst för färg?

men fölet sen då som har två fuxföräldrar kan det bara få fuxfärgade föl sen oavsett vilken färg man parar med?
 
Sv: Vad har min häst för färg?

Fölet nedärver alltid ett rött anlag, ska det bli annan grundfärg än fux på dess föl så måste hingsten ha svart anlag.
 
Sv: Vad har min häst för färg?

men fölet sen då som har två fuxföräldrar kan det bara få fuxfärgade föl sen oavsett vilken färg man parar med?

En homozygot svart häst kommer att ge ett svart föl med ett rött anlag om du betäcker fuxfölet me den. En svart med ett rött och ett svart anlag har du 50/50 på röd avkomma med nämnt fuxföl.

Detta gäller grundfärgen röd sen kan man ju betäcka med homozygot gul ex, och få en isabell. likadant med skäck, konstantskimmel, skimmel, silver som iofs inte syns på röd men väl nädärvs
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har min häst för färg?

Eftersom att pappan är svart kommer både brun + gulgen från mamman. Mamman är skimmel född gulbrun eller isabell med agoutianlag. Hon har gett fler gula avkommor. :)

Hur vet du detta? att hon gett fler gula avkommor.
För det visste inte ägaren.
Nyfiken på att se syskon isåfall :)
 
Sv: Vad har min häst för färg?

Jag är en fantastisk googlare och stamnörd! :angel: Om du någonsin behöver en hobbydetektiv, så vet du vart du kan vända dig. ;)

Modern Eva frá Eystra-Fróðholti har 5 registrerade avkommor på WorldFengur:

Eilifur från Wisseltofta gård, skimmel född isabell, e. Meitill (som är rödskäck och saknar gulanlag)
Svipa från Stora Ålö, gulbrun, e. Hrammur (som är brun och saknar gulanlag)
Kría från Stora Ålö, skimmel född isabell, e. Atlas (som är svart och saknar gulanlag)
Hrím från Stora Ålö, står som skimmel född okänd färg, e. Atlas
Hera från Stora Ålö, skimmel född okänd färg, e. Atlas

Färgerna stämmer ju inte alltid, ibland är det svårbedömt för ID-kontrollanten och då får de helt enkelt skriva den färg som verkar troligast. Om din häst är brun och skimlar av så ska han bli allt ljusare för varje pälsfällning. Det visar sig helt enkelt, men jag skulle bedöma att han är mörkt gulbrun. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst har ändrat färg nu under vintern. Han har gått från ganska ljus fux till att bli väldigt väldigt mörk, ser mörkgrå ut med...
Svar
3
· Visningar
1 290
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Håriga ben.. ja, då pratar jag om ben som lätt skulle kunna misstas för en mans i mängden+längden+färgen av hår. Jag har länge struntat...
2
Svar
37
· Visningar
6 055
Senast: Trollunge
·
Äldre Jag har spenderat någon timme på youtube och kollat på videor om färganalyser och sånt. Jag har provat och provat och provat, men jag...
Svar
0
· Visningar
906
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 207
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp