Bukefalos 28 år!

Färgvalshjälp! :)

detordnarsig

Trådstartare
Ska snart flytta till en nyrenoverad lägenhet som ser ut som de flesta nyrenoverade/nyproducerade lägenheter gör ;) Det är alltså vita väggar överallt, ekgolv och vita högblanka skåp i köket:D
Mina nuvarnade möbler är nästan allihop från Ikea och allt som är i "trämaterial" är eklaminat (säng, byrår, soffbord, bokhylla, tvbänk, matrumsbord), ja nästan det enda som utmärker sig från ek-temat är soffan (mörkgrå)och stolarna(svarta):o
Kan det vara en bra idé att kanske satsa på något annat? För att inte allt ska flyta ihop en en enda ekorgie... Har tittat lite på lite vita möbler, framförallt en ny säng, men det är kanske inte heller en bra idé?

Att inte ha någon egentlig färg i lägenheten är ju praktiskt, man kan ju enkelt köra på en färg på lösa saker och lätt ändra sig efter humör och säsong, men räcker det? Självklart en personlig smak, men vill ha lite tips och idéer och gärna bilder om någon bor i någon liknande lägenhet!
 
Sv: Färgvalshjälp! :)

Jag skulle ösa på med färgglada textilier, konst och andra inredningsdetaljer. Det finns jättemycket fina färgglada textilier i affärerna nu.
 
Sv: Färgvalshjälp! :)

Med vita väggar hade jag inte skaffat vita möbler.

Grått och ek är ju jättelätt basfärg och så kör du mattor, kuddar etc i något slags tema.
 
Sv: Färgvalshjälp! :)

Vita möbler och vita väggar blir alltså inte så bra ihop? Synd att köksbordet jag spannat in bara finns i vitt...
 
Sv: Färgvalshjälp! :)

Nä jag tycker inte heller vita möbler och vita väggar går så bra ihop. Blir inte ens hemtrevligt/mysigt även om man har färg på textiler osv. Allt blir så ... platt.

Flyttade nyss från en lägenhet med icke-vita väggar där vi köpte mest vita möbler för de passade bäst, men i nya lägenheten blir det inte alls bra med våra möbler pga de vita väggarna.

Däremot kan du ju säkert ha någon vit möbel, tex matbordet som du spanat in, utan att det blir fel :)

Och sedan handlar ju allt om tycke och smak. Vissa tycker säkert om vitt på vitt.
 
Senast ändrad:
Sv: Färgvalshjälp! :)

Jag har rött vitt och grått hemma. Det röda är sånna detaljer som man kan byta ut, fast det har jag aldrig gjort. Iofs hade jag orange också ett tag, men det har fallit bort. Mao: Komplettera med rött, om du gillar färgen såklart :)
 
Sv: Färgvalshjälp! :)

Tyvärr gillar jag inte rött så mycket ;) Men från att hatat rött så har jag faktiskt märkt en viss dragning till det på sistone. Kanske en favorit om några år ;) Men däremot dimrosa eller vad det kallas, alltså ganska ljus rosa. Passar också utmärkt till grått tycker jag! Tyvärr svårt att hitta rätt nyans rosa, nu är det bara sovrummet som innehåller den färgen.
 
Sv: Färgvalshjälp! :)

Du har inga bilder? Både på opassande möbler och passande ;)

Ja, jag vill ha det hemtrevigt! Bara vitt vitt vitt tycker jag inte är snyggt, blir nog väl "platt" som du säger...
 
Sv: Färgvalshjälp! :)

Tyvärr gillar jag inte rött så mycket ;) Men från att hatat rött så har jag faktiskt märkt en viss dragning till det på sistone. Kanske en favorit om några år ;) Men däremot dimrosa eller vad det kallas, alltså ganska ljus rosa. Passar också utmärkt till grått tycker jag! Tyvärr svårt att hitta rätt nyans rosa, nu är det bara sovrummet som innehåller den färgen.

Ajdå, tänker att du kanske borde ha någon knalligare färg, så det inte blir så blekt. Blanda dimrosa och vissa detaljer i knallrosa kanske? :)
 
Sv: Färgvalshjälp! :)

Om du vill ha lite variation i nyanserna i möblerna skulle jag rekommendera att blanda upp med begagnade "riktiga" ekmöbler. Alltså i massivt trä som åldrats och mörknat något. Någon enstaka vit möbel går väl bra men jag skulle undvika det. Sen som de andra säger ta in accentfärger i tavlor och textil istället. Några accentfärger jag gillar är rött, mörklila, gult, turkost och royalblå. En del blandar hejvilt, jag föredrar att ha en accentfärg (fast i flera nyanser så att det inte blir för digitalt).
 
Sv: Färgvalshjälp! :)

Jag skulle garanterat kunna ha vita möbler till vita väggar. Dock inte soffa, men det är för att jag tycker att vitt på en soffa är sjukt opraktiskt. Grått eller beige är en bra soffärg.
Personligen föredrar jag den lite slitna eller lacerade looken, det blir inte lika sterilt som högblankt/lackat.
För att sen mjuka upp skulle jag ha textiler i naturfärger.

Jag tycker inte att det är snyggt att ha vitt på vitt och sen försöka slänga in färgklickar. Det blir liksom bara fel. I så fall tycker jag att det ska vara lugna och mjuka färger som känns lite mer "antik".
 
Senast ändrad:
Sv: Färgvalshjälp! :)

Vi har väldigt vitt i vårt kök. Faktiskt så vitt att jag blir lite bländad när vi kommer hem från semestern :-)

Sen finns det så sjukt mycket fina vita hem i inredningstidningar. Men jag tror det är svårt att få det lika fint hemma. Oftast har man ju inte de tusen små detaljerna som man inte tänker på.

Vi har rätt vitt och blekt hemma. Rätt trist faktiskt :-) Men jag är sjukt ointresserad av heminredning och tänker att vi ändå snart ska flytta.
 
Sv: Färgvalshjälp! :)

Jag tror det beror på hur man lägger upp inredningen och vad man väljer för material osv.
Är inte alls svårt att få det snyggt om man bara håller sig borta från allt för mycket högblankt/lackat och sen struntar i alla skarpa accentfärger.
Vitt är ju inte bara vitt. Det kan vara mängder med olika nyanser och material som kan ge djup och lite värme.
 

Liknande trådar

Hemmet Det börjar dra ihop sig för lägenhetsrenovering, vilket varit på tal om sedan inflytt (flyttade in april -12). Jag bor i en etta på 45...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
19 764
Senast: Vogue
·
Hemmet Jag behöver lite smakråd vid val av tv-bänk och soffbord! Främst när det gäller bänken, ett bord kommer nog lånas in till en början...
Svar
4
· Visningar
1 282
Senast: eyz
·
Fritid Vi håller på att leta hus och därav försöker jag hitta min inredningsstil. Intresset har väl inte varit alltför högt tidigare när vi...
Svar
10
· Visningar
3 191
Senast: Sar
·
Hemmet Jag och älsklingen har ju köpt en nyproducerad lägenhet och det har varit en spännande process att välja golv, kök och badrum och 75...
2
Svar
21
· Visningar
3 091
Senast: hallonsaft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp