Bukefalos 28 år!

Nu har vi besiktat vår nya lägenhet...

FannyN

Trådstartare
Jag och älsklingen har ju köpt en nyproducerad lägenhet och det har varit en spännande process att välja golv, kök och badrum och 75 olika tillval.


Det var spännande att se den på riktigt men just nu snurrar det bara i huvudet. Några saker stämde inte med hur vi trott det ska se ut så vi kommer att få börja från början igen med möbleringen. Tex så är fönstren gigantiska och går från strax över golvet till taket så där kan man inte ställa möbler. Sen såg den så liten ut nu när den är tom så fast vi får 20 kvadrat större fattar jag inte hur vi ska få plats. Här ska rensas. Det är ett poolhus på gården för det är ett nytt projekt att man ska bo som på hotell fast hemma och det var helt underbart fint.
Likasåär jag så tacksam för att jag valde vita stilrena luckor utan handtag och oljade valnötsskivor istället för ek, för det såg lite 1990 ut hos grannen.
Och vita väggar utom två fondväggar.

Sonens badrum är som ett dockbadrum, tur han är liten och i tvättstugan får det inte plats en tvättkorg hur man än bär sig åt. Det verkar öht taget inte som arkitekterna tror man har några saker, för det var fyra garderober i en fyra och då vill man ju ha städskåp och linneskåo.
Inte finns det just väggar heller för bokhyllor.. Blommor i fönstren blir ett problem eftersom det är så lågt.

Som sagt det snurrar i huvudet...
 
Sv: Nu har vi besiktat vår nya lägenhet...

Det verkar öht taget inte som arkitekterna tror man har några saker, för det var fyra garderober i en fyra och då vill man ju ha städskåp och linneskåo.
Inte finns det just väggar heller för bokhyllor.. Blommor i fönstren blir ett problem eftersom det är så lågt.

Det där tycker jag man ser i fler och fler lägenheter, arkitekterna bygger de som om de vore något sort showroom där det ska vara kalt och "stilrent". Men alla vill ju inte precis bo som i en kal arkitekttidning, för som du säger, var ska man få plats med sakerna i sitt liv :crazy:?

Och förresten, vad hände med bilder :D ;)?
 
Sv: Nu har vi besiktat vår nya lägenhet...

Det ska bli så spännande att få se bilder!

Jag förstår inte heller varför de inte tar till ang. garderober (gärna walk-in closets) i nybyggda lägenheter? Man msåte ju ha någonstans att ha sina saker och att det ska rymmas en tvättkorg i tvättstugan är väl helt nödvändigt?

Ni får kanske bygga på höjden?!

Lycka till och glöm inte bilderna!
 
Sv: Nu har vi besiktat vår nya lägenhet...

Man msåte ju ha någonstans att ha sina saker och att det ska rymmas en tvättkorg i tvättstugan är väl helt nödvändigt?

Förutom att jag är rörande enig om de praktiska aspekterna, så fattar jag inte detta med "hotellkänsla" i hemmet.

Skillnaden mellan att bo hemma och att bo på hotell är väl att man på hotell slipper ens se tvättkorgar och städskåp? Det är liksom det som är grejen?

Så vad är då "hotellkänslans" frihet från vardagens bestyr när man faktiskt har vardagens bestyr?
 
Sv: Nu har vi besiktat vår nya lägenhet...

Tack båda! Bilder kommer, men idag var det dels tomt där sedan gubbar högt och lågt. En från ett besiktningsföretag och en represetant för byggherren och en som försvarade ytskickt och en snickerier och en vvs ...

Det här blir en jävla utmaning, lägenheten är underbar, den är ljus med finesser och stor terass lyx vitvaror ligger 5 till city promenad och 5 min till 18 hål etc etc.

MEN det finns banne mig ingen förvaring! Som nu bor sonen o jag i en trea på 88. Vi har 4 garderober i hallen. 2 till i varje sovrum. Ett linneskåp och ett städskåp. Och en rejäl klädkammare. I källaren finns ett stort förråd. Byggd 1960. Stor tvättstuga i källaren.

Den här är byggd 2009 när folk har mer intressen ridning golf skidor. Ofta två bilar i en familj som ska ha däck....

I lägenheten finns 1 garderob i hallen och en minimal hatthylla..ca 40 cm. 1 var garderob i tre sovrum. En pytte klädkammare, där det fanns en grej till dammsugaren. Förrådet till lägenheten är minimalt.4 rok 100 kvadrat. Tvättstuga i lägenheten. Fin ,men liten. 1 maskin och en tumlare. Ingen möjlighet att hänga tvätt ingen möjlighet att ha tex strykbräda eller tvättkorg. Sovrummen är små. Kök och V rum jättestora. Två fina helkaklade badrum, där det faktiskt finns bra skåp till hygiensaker i kommoder under tvättställen.

Det kommer att bli enkelt att bo där med 10 minuter till skola och jobb. Men svårt för oss att utöva hobbyer. Vi ska ha in stallkläder till mig, två golf set, fäktningsutrustning, skidor 6 sex, en mc utrustning och däck. Utemöbler på vintern. Vi kommer att få rensa hårt bland kläder och böcker och mina hobbysaker som smyckesgrejer och symaskin.

Har ni tips på förvaring så pussar jag er!
 
Sv: Nu har vi besiktat vår nya lägenhet...

Det är nog att det mitt på gården där alla har terassen mot är en pool med soldäck och möjlighet att umgås typ.. Sen ska livet vara bekvämt där, möjlighet att köpa tjänster.

Men jag håller med, formuleringen är knasig. Och tvättkorg kan man glömma så man får göra som på resor, ha tvätten i en kasse.

Vad har vi gett oss in på:crazy: Jag har ju massor med saker eftersom jag är så kreativ..., jag har häst, jag spelar golf, jag älskar kläder och skor, jag ÄLSKAR mina böcker.. träningskläder skidor..

Köket är toppen iaf. Rejäla arbetsytor, och mycket skåp inbjuder till matlagning och att umgås i.
 
Sv: Nu har vi besiktat vår nya lägenhet...

ni får platsbygga skåp och sätta in egna garderober kanske? utemöblerna kanske ni kan täcka över under vintern och ha ute?
 
Sv: Nu har vi besiktat vår nya lägenhet...

Tack! Utemöblerna kan vara ute, det är ju tak och bara att ta en pressening. Mannen säger att man kan torka tvätten där ute med även vintertid, undrar om det bli torrt? Tänk om den var 2 kvadrat till och de kvadraten skulle vara smart förvaring... ett torkskåp, 4 kvadrat extra på klädkammaren och tre garderober i varje sovrum, då skulle jag tro att jag drömde för då var det perfekt. Tre i hallen.
Skulle lätt vara värt pengarna.
 
Sv: Nu har vi besiktat vår nya lägenhet...

Ni kan väl sätt in egna garderober?


Absolut men det är två problem, sovrummen är mycket små. I sonens ( 9 kvadrat) går det bara inte för där är enda väggen det skulle gå enda möjligheten att ha sängen eftersom det är dörrar på två andra och en är ett stort fönster. Det som ställer till det lite är att det förutom vanliga dörren är att det är en dörr till hans badrum också. Hade kanske varit bättre med två rena väggar och direktingång från hall till badru,m..
Han ska dessutom ha filmer och böcker i sin garderob säger han eftersom han inte får plats med hylla... ska kolla på loftsäng för att under kunna ha nån byrå till kläderna, men jag tycker det är skittrist att bädda dem..och byta tvn till platttv så spar man lite plats, det är dock en kostnad som känns sådär att lägga just nu...
 
Sv: Nu har vi besiktat vår nya lägenhet...

Finns det möjlighet att sätta städredskap på väggen i tvättstugan så att du inte behöver ha en hel städgarderob?

Kan ni köra en garderobsvägg i det 3:e sovrummet? För visst är ni två vuxna med ett barn?

Skulle det fungera med ett draperi in till sonens badrum istället för att ha en dörr? Har han kompisar på rummet är det ju bara att använda ert badrum?
 
Sv: Nu har vi besiktat vår nya lägenhet...

Varmt tack för tips! Tar de med mig. Vi är två vuxna och en 13 åring, hittills..:p
 
Sv: Nu har vi besiktat vår nya lägenhet...

Absolut men det är två problem, sovrummen är mycket små. I sonens ( 9 kvadrat) går det bara inte för där är enda väggen det skulle gå enda möjligheten att ha sängen eftersom det är dörrar på två andra och en är ett stort fönster. Det som ställer till det lite är att det förutom vanliga dörren är att det är en dörr till hans badrum också. Hade kanske varit bättre med två rena väggar och direktingång från hall till badru,m..
Han ska dessutom ha filmer och böcker i sin garderob säger han eftersom han inte får plats med hylla... ska kolla på loftsäng för att under kunna ha nån byrå till kläderna, men jag tycker det är skittrist att bädda dem..och byta tvn till platttv så spar man lite plats, det är dock en kostnad som känns sådär att lägga just nu...

Alternativ till loftsäng för att få förvaring är att sätta sängen på skåp så att den blir lite högre,men man får förvaring under sängen. Det finns någon sådan beskrivning i Äntligen hemmas arkiv på TV4-s hemsida. Ett annat sätt är sänglådor under sängen. Böcker, filmer m.m. som inte används ofta kanske kan sättas på en eller flera hyllor på väggen ovanför sängen. Ett smart sätt att få extra förvaring som inte är ivägen är att sätta en vägghylla precis under taket.
 
Sv: Nu har vi besiktat vår nya lägenhet...

Det låter helt fantastiskt, undantaget förvaringsproblematiken... Jag skulle ta dit en inredare från Ikea, de har ju hemservice man kan boka. Det finns fantastiska lösningar med garderober med skjutdörrar och hyllor längs hela väggarna, lådor under soffor t ex utöver det som Maran föreslagit.

Kolla t ex http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/bedroom/
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/living_room/

För långtidsförvaring finns det typ påsar som man packar mjuka saker i och suger ur luften så att innehållet verkligen krymper ihop och blir lättare att förvara.
 
Sv: Nu har vi besiktat vår nya lägenhet...

Vet hur drygt det är med garderober. Vi har 3 stycken i hela huset! (104 + 95 kvm, 3½ personer...)
 
Sv: Nu har vi besiktat vår nya lägenhet...

tanken med hotell-grejen är kanske just att man inte ska ha några saker, för på hotell behöver man ju inte det...!?
 
Sv: Nu har vi besiktat vår nya lägenhet...

Ingår det inte något förråd till lägenheten? Saker som bildäck och utemöbler förvarar man ju knappast i lägenheten hur rymlig den än skulle vara. Jag har haft ett vindsförråd och ett källarförråd i princip i varje flerfamiljshus jag har bott i.
 

Liknande trådar

Fritid För ungefär en månad sedan så flyttade jag in i min första egna lägenhet som jag ska ha nu i några år medan jag studerar och jag trivs...
Svar
11
· Visningar
1 685
Senast: fickan
·
Hemmet Idag fick jag tillträde till min nya lägenhet och glad i hågen åker jag dit och inser att alla ytskikt behöver göras nåt åt! Jag kanske...
Svar
8
· Visningar
2 797
Senast: Seabaz
·
Hemmet Ska snart flytta till en nyrenoverad lägenhet som ser ut som de flesta nyrenoverade/nyproducerade lägenheter gör ;) Det är alltså vita...
Svar
14
· Visningar
1 620
Senast: MiniLi
·
Hemmet Jag å sambon håller på att renovera ett rum i lägenheten (never ending story). Vi har nu kommit så långt att vi grundat en gång. Det...
Svar
11
· Visningar
4 985
Senast: Shenzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp