Bukefalos 28 år!

Färska utländska bär

Fast är de mesta av bären som säljs i butik verkligen vildplockade?

Jag känner en bärodlare nere i Skåne. Han säljer både blåbär och hallon som senare säljs i butik.

Det tror jag inte. Det jag menade var att om fler plockade skulle det vara ett större utbud eftersom det mesta idag ruttnar.
 
Det är inte tillräckligt många som plockar i Sverige. Majoriteten av blåbären och lingonen ruttnar för ingen plockar. Det är svårare och svårare att ta in utländska plockare (med rätta, de ska inte jobba som slavar!) och svenskar är rent ut sagt för lata för att gå ut och plocka.
Åh jag hade gärna plockat :down: synd att det inte direkt finns i lilla skåne. :(
 
Åh jag hade gärna plockat :down: synd att det inte direkt finns i lilla skåne. :(

Du får komma upp till mig och hälsa på ;) :D Jag kan nog fixa smultron också (har hittat KOPIÖSA mängder på några ställen när jag varit ute i fält). Hallon på hyggen är rätt vanligt också.

Jag kan tillägga att jag är en av de där slöa svenskarna, jag plockar och äter direkt några bär när jag är ute i fält. Det är ungefär vad jag orkar :p
 
Fast att många svampar innehåller otrevliga ämnen är ju ingen nyhet.

För mig är det en nyhet :)

De jag brukar äta är lokalproducerade i en inomhuslokal, känns inte som att de borde ha så mkt dåligheter att kunna ta åt sig av. Skillnad på svamp som växer intill vägen tänker jag. Fast å andra sidan vet jag inte om giftmedel används för att svamparna ska klara sig utan angrepp..
 
För mig är det en nyhet :)

De jag brukar äta är lokalproducerade i en inomhuslokal, känns inte som att de borde ha så mkt dåligheter att kunna ta åt sig av. Skillnad på svamp som växer intill vägen tänker jag. Fast å andra sidan vet jag inte om giftmedel används för att svamparna ska klara sig utan angrepp..

Fast det cancerframkallande ämnet Livsmedelsverket varnar för finns naturligt i svampen. Andra sorters svamp som traditionellt har varit matsvampar har ju också visat sig innehålla carcinogena ämnen, tex murklor (stenmurkla har en akut giftighet också).
 
Fast det cancerframkallande ämnet Livsmedelsverket varnar för finns naturligt i svampen. Andra sorters svamp som traditionellt har varit matsvampar har ju också visat sig innehålla carcinogena ämnen, tex murklor (stenmurkla har en akut giftighet också).
Men vilken tur att barnet inte gillar svamp och konsumtionen i hushållet sjunkit drastiskt...
 
Åh jag hade gärna plockat :down: synd att det inte direkt finns i lilla skåne. :(
Det finns en del blåbär i norra Skåne, även faktiskt i mellersta. Jag plockade innan när jag bodde i Lund vid Skrylle och även om där inte var så jättemycket kunde man på en eftermiddag få ihop en tio liter eller så med handplockning om man hittade ett bra oplockat ställe.
 
Det finns en del blåbär i norra Skåne, även faktiskt i mellersta. Jag plockade innan när jag bodde i Lund vid Skrylle och även om där inte var så jättemycket kunde man på en eftermiddag få ihop en tio liter eller så med handplockning om man hittade ett bra oplockat ställe.
då måste jag hitta ngn som vet hur man hittar blåbär helt enkelt :p själv har jag ingen aning. likadant med lingon
 
Du får komma upp till mig och hälsa på ;) :D Jag kan nog fixa smultron också (har hittat KOPIÖSA mängder på några ställen när jag varit ute i fält). Hallon på hyggen är rätt vanligt också.

Jag kan tillägga att jag är en av de där slöa svenskarna, jag plockar och äter direkt några bär när jag är ute i fält. Det är ungefär vad jag orkar :p

får väl göra det :)
Något ska man väl hitta på som mammaledig :D
 
då måste jag hitta ngn som vet hur man hittar blåbär helt enkelt :p själv har jag ingen aning. likadant med lingon

Öh, de är överallt? :rofl:

Som sagt, du får komma och hälsa på. Bara längs min joggingrunda finns det massor.

Blåbär trivs i näringsrik, surare jord och gärna där det varit järngruvor (jag har varit med i ett projekt där man karterat både berg och växtlighet och blåbären gillade tydligen järn).

Lingon har liknande krav, surare gärna sandig jord och inte för blött.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp