Bukefalos 28 år!

Färska utländska bär

Fast det är ju skillnad. I det här fallet finns ju blåbären redan i Sverige och själva packningen sker ju inte manuellt sas. Det handlar inte om nån lång tillverkningstid utan bara själva packningen. Själva förpackningen skulle ju kunna vara tillverkad utomlands, det är bara det där att frakta själva bären fram och tillbaka jag inte begriper.

Den gemensamma nämnaren är pengar.

Det är så intressant med livsmedel, det är som om folk tror att man kan producera det ideellt liksom. Alla fattar att man måste producera TV-apparater till låga kostnader för att kunna sälja dem billigt. Att det är exakt samma sak med blåbär verkar knivigare att inse.
 
Det är inte tillräckligt många som plockar i Sverige. Majoriteten av blåbären och lingonen ruttnar för ingen plockar. Det är svårare och svårare att ta in utländska plockare (med rätta, de ska inte jobba som slavar!) och svenskar är rent ut sagt för lata för att gå ut och plocka.
De som verkade flitigast att plocka här var flyktingarna. Många plockade massor och sålde via kontakter och facebook.
 
Den gemensamma nämnaren är pengar.

Det är så intressant med livsmedel, det är som om folk tror att man kan producera det ideellt liksom. Alla fattar att man måste producera TV-apparater till låga kostnader för att kunna sälja dem billigt. Att det är exakt samma sak med blåbär verkar knivigare att inse.
Men kostar inte fraktandet en hel det?

Nej, jag har inte svårt att att inse det. Det jag skulle ha svårt att förstå är om hela TV tillverkas i Sverige och sedan fraktas till polen för att få en förpackning runt sig.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Jag köpte via en bekant som köpte direkt av utländska plockare, bra för både dem och mig. De fick bättre betalt och jag kom över fina, rensade blåbär som hamnade i min frys. :)

Det är stor skillnad mellan handrensat och de som använder maskiner ( då blir "skaftet" på blåbäret ofta kvar).
Att plocka och sälja bär ger ju en möjlighet att tjäna ihop en slant för någon som behöver dryga ut sin inkomst, win/ win!
 
Svenskt bacon packas i Polen, norsk lax exporteras och portionsförpackas i Asien innan den importeras till Sverige. :cautious:
Jag hörde det också i något program, det låter nästan för otroligt för att kunna vara sant men det är tydligen så?
 
Det är stor skillnad mellan handrensat och de som använder maskiner ( då blir "skaftet" på blåbäret ofta kvar).
Att plocka och sälja bär ger ju en möjlighet att tjäna ihop en slant för någon som behöver dryga ut sin inkomst, win/ win!
Mina var handrensade, en av plockarna hade vrickat foten så hon rensade det de andra plockade. Har för mig att de här kom från Ukraina.
 
De får bidrag så det belastar inte företagen om jag minns rätt.
Bidrag?

Transporter är väldigt billigt tyvärr.
Då är det väl det som är felet. När jag köper blåbär letar jag efter svenska som packats i Sverige, just nu finns det att få tag på i min butik. Skulle gärna betala lite mer för att de inte tar en omväg. Finns inte det låter jag bli att köpa för jag stör mig på onödiga transporter.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Jag hörde det också i något program, det låter nästan för otroligt för att kunna vara sant men det är tydligen så?
Ja, jag har själv sett det stå på baconet att det var packat i Polen och det borde stå på laxen att det är packat i Asien. Jag köper inte portionsförpackad fisk så jag har inte kollat.
 
Då är det väl det som är felet. När jag köper blåbär letar jag efter svenska som packats i Sverige, just nu finns det att få tag på i min butik. Skulle gärna betala lite mer för att de inte tar en omväg. Finns inte det låter jag bli att köpa för jag stör mig på onödiga transporter.

Jo jag förstår såklart det. Problemet är att inte tillräckligt många är beredda att betala mer.
 
Det är eg inte så konstigt. Det slaktas i Kristianstad tror jag. Är väl närmare till Polen därifrån än till Sthlm t ex?
Jag tänkte mest på laxen från Norge som skeppas till Kina och sedan tillbaka till Sverige för att säljas här.
 
Jag tänkte mest på laxen från Norge som skeppas till Kina och sedan tillbaka till Sverige.

Ja, och vet du vad det sorgligaste är? Om man gör en LCA på den med avseende på CO2 så är den som åker till Kina bättre än den som åker lastbil till Sverige. Av två anledningar - transportslaget såklart, men också att den i Kina el Thailand (som också är vanligt) filéas för hand och inte av maskiner. Spillet blir mindre.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp