Bukefalos 28 år!

Färskfoder till valp

Glimfeather

Trådstartare
Får hem en 13-veckors valp på söndag. Han äter Royal nu, men jag gillar inte riktigt det fodret och funderar på att byta till färskfoder som jag gillar bättre. Min vuxna hund äter VoH nu, men när jag har en stor hund också så kommer det bli för dyrt.

Jag har även funderingar på att ge Standardt, men någon sa att det är för mycket Ca i det? Samma person sa även att man inte ska ge färskfoder eftersom valpen kan bli smittad av campykobacter i färskfoder.

Någon här som ger/har gett färskfoder till valp?

Funderar på Bravo plus http://www.bravodjurfoder.se/produkter/fryst-hundmat/plus-med-vom-2460689

Annars Nordic Bas
Näringsvärde (torrfodervärden inom parentes)
Protein 9,30% (20,80%)
Sm. Protein 8,80% (19,70%)
Fett 8,60% (18,40%)
NFE 16,86% (40,85%) **
Fiber 1,80% (3,05%)
Mineraler 2,24% (4,29%)
Kalcium 0,64% (1,44%)
Fosfor 0,56% (1,25%)
Torrsubstans 40,00% (90,00%)


Eller Nordic Special+
Näringsvärde (torrfodervärden inom parentes)
Protein 11,60% (25,52%)
Sm. Protein 10,65% (23,43%)
Fett 9,70% (21,34%)
Fiber 1,70% (3,74%)
Mineraler 2,20% (4,84%)
Kalcium 0,70% (1,54%)
Fosfor 0,60% (1,32%)
Torrsubstans 43,00% (94,00%)
Omsättningsbar energi 215 kcal

Hur mycket av de respektive fodren bör man ge tro (vuxenvikt 25 kg)?
 
Sv: Färskfoder till valp

Jag har samma funderingar men valpen är inte hemma än.

Det roliga är att jag har jobbat på Nordic så jag bör ju kunna detta men jag får väl skylla på att jag "bara" jobbade i produktionen.

Ett annan sak som är rolig att veta är att det är samma man som startade först Nordic och sen Bravo :D

Får jag tag i Nordic så blir det givetvis det och mest troligt Special+.
 
Sv: Färskfoder till valp

Har inte heller fått hem min. Ska jobba till söndag morgon så jag får hålla mig ett par dagar till tyvärr :D Vad är det för valp du ska få hem? :)

Varför blir det givetvis Nordic? :) Jag har gett båda förr och var nöjd! Men Bravo är mer lätthanterlig tycker jag, samt billigare.
 
Sv: Färskfoder till valp

Det intressanta är väl ändå vilka råvaror fodret innehåller? Skulle hellre utgå från det än massa siffror hit och dit :).
 
Sv: Färskfoder till valp

Ja, naturligtvis, men jag la in siffrorna eftersom det var en som tjatade om Ca/P-kvoten. Frågan var inte om de här fodrena innehåller bra grejer, det vet jag redan, frågan var om någon gett det till valp och mycket man böt ge, och då är väl siffrorna intressanta? Jag vet inte, jag brukar ge det som står på paketet, men då har jag bara gett färskfoder till vuxna hundar innan.

Nordic special plus innehåller
Oxkött, Vom, Ångkokt Korn, Potatisfiber, Kalk, Oxblod, Mineraler och Vitaminer

Bravo plus
Animaliska produkter från Svenska Nötdjur 45% varav 20% vom, Potatisfibrer,
Förkokt Korn,Kalk, Mineraler och Vitaminer.
 
Sv: Färskfoder till valp

KL

Alla mina valpar har fått färskfoder från 8 veckors ålder (valpkullen tidigare) och ingen har drabbats av någon magåkomma. Vad kan vara naturligare än "riktig" mat för en valpmage;)

Jag har använt olika sorter, Bravo, Nordic och VoH och alla har fungerat.
 
Sv: Färskfoder till valp

Sitter också och våndas över foder. Med två bamsar så kostar färskfoder 2400 i månaden. Hum - liiite mycket pengar.
 
Sv: Färskfoder till valp

Sitter också och våndas över foder. Med två bamsar så kostar färskfoder 2400 i månaden. Hum - liiite mycket pengar.

Det finns billigare färskfoder än VoH och med två så stora hundar skulle jag nog fundera på annan sort. Fodax kanske ? eller Priima ? Båda dom sorterna blir klart billigare.

Har inte använt Fodax själv, men vet många som gör. Däremot körde jag priima några år och trots att jag avskyr färgen (lite grådaskigt) så älskade hundarna det och fungerade fint på det.
 
Sv: Färskfoder till valp

Jag ger Nordic Special+ till min valp och har gjort det sedan hon kom hem. I början blandade jag dock ut med torrt valpfoder som hon fått på kenneln.

Jag räknar med en förväntad vuxenvikt på 12 kg och ger 3% av den förväntade vikten i fodergiva per dag, dvs. 360 g/dag.
 
Sv: Färskfoder till valp

Nordic är ett bra foder som du absolut kan ge valp! Gav min det från att hon var 16 v ca. Gav special+
 
Sv: Färskfoder till valp

Jo jag har inte funderat klart än. Just nu lutar det åt att kombinera med Eukanuba "large puppy". Det finns inte så mycket återförsäljare som ligger bra till för andra sorter än Voh.
Så vi lägger glatt 70 kr/dag på vovvemat.
 
Sv: Färskfoder till valp

Du borde ju definitivt tjäna på att köpa "uppfödarkorvar". VoH:s ligger på 150 kr för 5 kg.

Nordic Bas i klump om 15 kg kostar 240 kr.
 
Senast ändrad:
Sv: Färskfoder till valp

Ja - men det verkar inte finnas i närområdet.
Ska kolla efter lite mer hos dom kennlar som är återförsäljare - men det är 3-4 mil enkel resa.
 
Sv: Färskfoder till valp

Men du har ingen återförsäljare av VoH alls i närheten? "Min" återförsäljare tar hem det jag önskar mig. Hon gör en beställning i veckan från både Nordic och VoH och frågar alltid innan om och vad jag behöver och tar hem det (även om hon inte har det i sitt ordinarie sortiment).
 
Sv: Färskfoder till valp

Frågade på Djurmagazinet i staden men fick nej det har vi inte till svar. Ska försöka igen.
 
Sv: Färskfoder till valp

Men vilka tråkmånsar! Är de oroliga för att de ska ta hem något som du inte köper så kan du ju erbjuda dig att betala i förskott. För det kostar dem inget att ta hem extra. Åtminstone gör det inte det för min återförsäljare. Jag betalar ju så fort leveransen av min kartong (eller kartonger) har kommit.
 
Sv: Färskfoder till valp

Sitter också och våndas över foder. Med två bamsar så kostar färskfoder 2400 i månaden. Hum - liiite mycket pengar.

Då kilar jag emellan och tipsar om Fodax. Vi har fyra hundar mellan 30-35kg, och dom kostar oss knappt 700kr. Vi gör åt ungefär 15 kg (=Drygt en säck) foder i veckan, och köper minst 16 säckar åt gången = 145kr styck.

När vi gav Bravo kostade det oss drygt 2500kr för alla fyra hundar.

Och till TS: Av våra två unghundar (Kullbrorsor, 21 mån) är den ena uppfödd på färskfoder (Bravo) från cirka 5 månaders ålder, och den andra från 8 månader. Och från cirka 1 års ålder har båda gått på Fodax. Båda två är fantastiskt fina i hull, muskler, mage och päls.

När dom två aktiva unghundarna, vuxenvikt ca 30kg, fick Bravo fick den ena 8 skivor Bravo Special Plus Vom (Tror jag den heter? Röd etikett) om dagen och den andra 7 skivor, plus någon extra vid extra motion.
 
Senast ändrad:
Sv: Färskfoder till valp

Jag har gett min unghund Fodax Röd från start, hon är jättefin i hull, muskler osv men total utvärdering kan jag ju inte göra på en 17 månaders hund;) dock tror jag ju på färskfoder och även om man bör ha koll på kvoter osv vet jag många hundar som äter betydligt sämre foder hela livet och uppenbarligen lever och är friska...
 
Sv: Färskfoder till valp

Jag nojjar för HD - om det blir skitresultat så ska jag i alla fall inte ångra att jag inte la dom kronorna extra på foder.
 
Sv: Färskfoder till valp

Får hem en 13-veckors valp på söndag. Han äter Royal nu, men jag gillar inte riktigt det fodret och funderar på att byta till färskfoder som jag gillar bättre. Min vuxna hund äter VoH nu, men när jag har en stor hund också så kommer det bli för dyrt.

Jag har även funderingar på att ge Standardt, men någon sa att det är för mycket Ca i det? Samma person sa även att man inte ska ge färskfoder eftersom valpen kan bli smittad av campykobacter i färskfoder.

Någon här som ger/har gett färskfoder till valp?

Funderar på Bravo plus http://www.bravodjurfoder.se/produkter/fryst-hundmat/plus-med-vom-2460689

Annars Nordic Bas
Näringsvärde (torrfodervärden inom parentes)
Protein 9,30% (20,80%)
Sm. Protein 8,80% (19,70%)
Fett 8,60% (18,40%)
NFE 16,86% (40,85%) **
Fiber 1,80% (3,05%)
Mineraler 2,24% (4,29%)
Kalcium 0,64% (1,44%)
Fosfor 0,56% (1,25%)
Torrsubstans 40,00% (90,00%)


Eller Nordic Special+
Näringsvärde (torrfodervärden inom parentes)
Protein 11,60% (25,52%)
Sm. Protein 10,65% (23,43%)
Fett 9,70% (21,34%)
Fiber 1,70% (3,74%)
Mineraler 2,20% (4,84%)
Kalcium 0,70% (1,54%)
Fosfor 0,60% (1,32%)
Torrsubstans 43,00% (94,00%)
Omsättningsbar energi 215 kcal

Hur mycket av de respektive fodren bör man ge tro (vuxenvikt 25 kg)?

Personen som skrivit detta skriver skrämselinlägg på alla forum.
Dock helt utan någon kunskap i ämnet.

Standardt innehåller inte för mycket kalcium. Det handlar om att se till dagsintaget och mängden kalcium i förhållande till valpens vikt.

Ett spannmålsfoder (som hon ofta rekommenderar...) ger mer kalcium/kg valp än Standardt, då man måste ge nästan dubbelt så mycket av det fodret.

Jag har gett som du tänkte.
Standart 1-2 mål/dag och färsk mat 2-3 mål/dag till mina senaste 3 valpar. De tidigare fick bara Standardt som små.
Den senaste får bara färsk mat, men äter Standardt Hjort vid promenader, som aktivering och vid godissök mm.

Vilket färskfoder du än väljer, så brukar det vara bra att börja på 4-5% av valpens vikt då den är runt 13 veckor. Sedan får man anpassa efter individens förbränning.

VoH har ju ett valpfoder som ska täcka valpens alla behov.
Men de övriga har lite för låga nivåer av mineraler och vitaminer.
Tillsätt en halv dos av Standardt Valp/Start Mix till dessa foder till tandömsninge är helt avklarad.
Flera tillverkare rekommenderar lite fil för att höja upp kalciumnivån, men få valpar klarar så mycket fil att det skulle vara tillräckligt.

Av Nordics foder skulle jag välja Special +. Lite mer kött och ingen vete (även om korn också innehåller gluten).
Bravo Plus är väldigt likt Nordic Special +, och kan användas på samma sätt till valpar.

Om valpar skulle må dåligt av färsk mat, så skulle man nog slutat för länge sedan att avvänja valpar med rå färs och äggula från 2-3 veckors ålder...

Lycka till med valpen!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 701
Senast: isafore
·
Övr. Hund Jag får hem min nya familjemedlem om knappt två veckor och funderar över foder. Jag är ju minst sagt jättenöjd med färskfoder till min...
Svar
8
· Visningar
2 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp