Färskfoder?

M

Marre.N

Jag undrar bara om någon här har erfarenhet av att fodra sina hundar med färskfoder. Jag gör det själv till båda mina hundar då båda ratar torrfoder och burkmaten man köper i affären inte verkar innehålla mycket annat än vatten.
Mina hundar mår superbra av denna maten men kan ibland bli lite lösa i magen. Tillverkaren "pratar bort" detta genom att säga att hunden säkert tuggat i sig något annat och att detta stört tarmarna.
Vad tycker ni om olika fodersorter??
 
Sv: Färskfoder?

jag gav mina enbart nordic ett tag, men de blev lite väl välmående så jag fick delvis byta tillbaka till torrfoder. mina blev jättefina i magen av färskfodret! har inte märkt något negativt alls på magen.
 
Sv: Färskfoder?

Har gett min schäfertik färskfoder (Br**o Special = vombaserat) kombinerat med Standar* Extra, alltså torrfoder, och det funkar jättebra. Alltid bra i magen!

Det finns ju väldigt olika färskfoder och alla är egentligen inte avsedda för hund, men säljs som det i alla fall. Från början tillverkades färskfoder för illrar, sen var det nån som kom på att man kan ge det till hundar med. Alla färskfoder är inte lika bra vg hygien och innehåll.
 
Sv: Färskfoder?

Hej!

Jag ger min irländsk röd setter på 5 år Bravo färskfoder jag tycker det är jättebra han har fått bättre päls och har inga gaser i magen som han hade med torrfodret. Det är hamburagre på 150 g per bit. Innan gav jag klass fodret men det föråt han sig på han slutade äta det sen gillade jag inte korvarna som var på 500 g el 1000 g man fick ju slänga lite varje gång pga att hunden skulle inte ha så mycket det höll sig bara i 24 h. Men bravo fodret är bättre för magen och han älskar det. Jag ger inte min hund så mycket av det 5 bitar per dag och han håller sin hull och mår bra av det. Bravo håller i 3 - 4 dygn i kylen så det tycker jag är en fördel man kan ta upp det dagen innan och det håller sig till kvällen där på när han ska äta kvällsmaten. Jag änvänder plus.

Läs gärna om fodret på sidan:

http://web.telia.com/~u42503508/index2.html

MVH Jenny!!
 
Sv: Färskfoder?

Jag serverade Bravo innan till min gamla hund. Tyvärr stämde inte leveranstiderna med mitt liv då leverantören kom kl 12 på torsdagar. Har gått över till fodax och det funkar bra förutom lite lösa magar ibland. Men det hade min gamla öven med bravo. Kan ju ha med benen dom tuggar i sig att göra.
 
Sv: Färskfoder?

Jag ger Kl*ss, i kombination med Stand*rdt Extra och är nöjd. Han har aldrig varit så fin i magen som nu.
Däremot hörde jag någon påstå att man helst inte ska blanda torrfoder med färskfoder i samma portion, då "det ena skjuter på det andra" så att säga, så min hund får äta tre gånger per dag - färskfoder morgon och kväll samt torrfoder på eftermiddagen. Både för att jag tror det ligger något i påståendet, men även för att han är storvuxen och glupsk - så jag är lite rädd för att ge alltför stora givor.
 
Sv: Färskfoder?

Jag funderade på att ge min hemkommande valpfärskfoder, men det var en stor negativ aspekt i det hela... Vi ska till Gotland i sommar, och ev. campa, och var ti hela fridens namn ska man då ha färskfodret?

Annars verkar det bra. Jag har nu bestämt mig för att använda Precept Puppy på lille skrutten. Torrfoder främjar ju tänderna på de små hundraseran oxå! Då de lätt får tandsten!
 
Sv: Färskfoder?

Hej! Jag har oxå kört fodax på min stora hund men det var längsen det fodret tyckte jag var dåligt..
1: Han blev skitlös i magen. " vatten"
2: Det luktade kooo skit när det hade tinat upp.
3: Han vägrade äta det.
Så det var ingen hitt på min hund!
Det fodret kommer jag aldrig mera köra på mina hundar!!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden kräktes i går em upp all sin mat (färskfoder) och därefter varit dålig i magen. Har kräkts vitt skum/genomskinligt slem i natt...
Svar
3
· Visningar
1 270
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 944
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Jag har precis börjat testa Emmzo färskfoder, då det går lätt att få tag i där jag bor nu. (Tidigare gett mest Fodax premium vilt). Har...
2
Svar
27
· Visningar
2 231
Senast: calm
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 599
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp