Fästa sadelgjorden

MissPopcorn

Trådstartare
Jag har köpt en ny sadel och känner mig väldigt dum som måste fråga hur sjutton jag ska spänna sadelgjorden, då jag har två ringar att fästa gjorden i, i stället för en som jag har haft tidigare.

Dessutom finns ingen off billet på höger sida utan där är en lite kortare tie strap som jag inte heller förstår hur jag ska spänna eftersom det även på den sidan finns två ringar att fästa i.

Lägger även in en fråga om fendrarna/stiglädren, då jag irriterar mig enormt på att stigläderflärpen nere vid stigbygeln sticker ner så att skon fastnar i den. Den är så pass kort att jag inte kan vika runt den och fästa upp den. På mina tidigare sadlar har det aldrig varit några problem då den flärpen har varit på insidan.
 
Jag tror inte jag förstår riktigt..
Är det såhär?
rigging-3way.jpg


Det går att fästa gjorden likadant på båda sidorna, man måste inte ha en off billet. Som på bilden kan man fästa sadelgjorden lite hur som helst nästan.
 
Ringarna ger dig möjligheten att ändra riggingen. Här är tex en film om det:


Det finns mycket information om du googlar "double c rigging", "3 way rigging" eller "sadel rigging".
Tie strapen på högersidan är för att du ska kunna använda båda ringarna. Om du bara tänkt använda bakre eller främre ringen framöver kan du byta ut tie strap mot en off billet. Det viktigaste är att du gör likadant på båda sidorna.
 

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 714
Senast: LovingLife
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 595
Senast: Ramona
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 201
Senast: alazzi
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 630
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp