Fästinghalsband?

H

HaRLeKIn

Någon som vet om ett bra sådant? Jag frågade i djuraffären häromdagen men hon hade bara ett där fästingarna inte sätter sig (vilket är bra) men de finns i pälsen så de kommer ju in i huset då. :eek:
Jag har köpt ett medel på apoteket till katten en gång o det funkar på hundar med, det var jättebra men svindyrt.

Vad kostar ett fästinghalsband?
 
Sv: Fästinghalsband?

jag vet inte om man ska ha fästinghasband på små valpar... kanske någon annan kan svara på det? men ska du ha det vet skriver ut så kostar det 200-250 kr beroende på storlek + vetarvode (min ville ha 80 kr för att skriva receptet).
 
Sv: Fästinghalsband?

Det har jag inte ens tänkt på :o
Det kanske inte är bra för små valpar? Bäst att kolla upp det först då. :crazy:
 
Sv: Fästinghalsband?

Jag hade INTE användt fästinghalsband alls. Finns många hundar som visat sig vara mycket känsliga emot detta. Det finns något som heter Frontline som man sprayar på som jag tänkre testa detta året.
 
Sv: Fästinghalsband?

Ja, jag har använt frontline på katten o det var verkligen jättebra! Men det kostade ca 300 om jag minns rätt för 3 pipetter, som höll ca 4 veckor var. alltså 12 veckor. Om det finns halsband som funkar 6 mån för 300 så betalar jag hellre det, om det är bra produkter. :smirk:
Jag vet inte men hon i djuraffären sa att frontline var ett "giftigt medel"... :confused:
 
Sv: Fästinghalsband?

Exspot® vet.

Biverkningar

Pyretroidöverkänslighet har rapporterats i sällsynta fall. Erytem, pruritus eller håravfall har rapporterats. Även neurologiska symptom som muskeldarrningar, kramper och ataxi har rapporterats. Om biverkningar uppträder ska behandlingen avbrytas och hunden badas och schamponeras.

Observera

Vid spill på human hud, tvätta av med tvål och vatten. Undvik direkt kontakt med det behandlade området på hunden inom 3–6 timmar efter behandling. Små barn ska inte tillåtas ha en långvarig intensiv kontakt, t ex sova, med hunden efter behandlingen. Pyretroider är giftiga för fisk varför risken för kontaminering av akvarier och vattendrag ska beaktas då preparat och tomförpackning hanteras.
Ska ej användas till katt.


Bolfo® vet. Bayer

Biverkningar

Pyretroidöverkänslighet har rapporterats i sällsynta fall. Erytem, pruritus eller håravfall har rapporterats. Även neurologiska symptom som muskeldarrningar, kramper och ataxi har rapporterats. Om biverkningar inträffar skall behandlingen avbrytas och hunden badas och schamponeras.

Observera

Efter behandlingen skall händerna tvättas med tvål och vatten. Undvik direkt kontakt med appliceringsstället under 3–6 timmar efter behandling. Användare som utför många behandlingar, t ex på kennel, bör använda skyddshandskar. Se till att små barn inte tillåts ha långvarig intensiv kontakt, t ex sova, med hunden den första månaden efter behandlingen.
Skall ej användas på katt.
Pyretroider är giftiga för fisk varför risken att kontaminera akvarier och vattendrag skall beaktas då preparatet och tomförpackningar hanteras.


Scalibor® vet. Intervet

Försiktighet

Eftersom halsbandet utövar sin fulla effekt efter 1 vecka, bör halsbandet sättas på 1 vecka innan djuret förväntas bli exponerat för infektion. Hunden skall avhållas från bad under de första 5 dagarna efter det att halsbandet applicerats.
Normal kontakt med vatten minskar inte effekten hos halsbandet, men halsbandet tas lämpligen av innan hunden skall bada. Deltametrin är skadligt för fisk och vattenlevande organismer samt bin.

Biverkningar

I sällsynta fall kan hypersensitivitetsreaktioner leda till begränsade hudlesioner och håravfall.

(enligt min mening finns det många många fler. Varför inte skriva dit dom????)

Observera

I sällsynta fall kan fästingar uppträda på en hund som bär halsbandet. Överföring av infektionssjukdom via fästingar eller fjärilsmyggor under ogynnsamma omständigheter kan därför inte helt uteslutas.
Om hudlesioner iakttas avlägsnas halsbandet till dess symptomen avklingat.
Skulle hunden tugga i sig av halsbandet kan följande symptom förväntas uppträda: Okoordinerade rörelser, tremor, salivering, kräkningar och stelhet i bakdelen. Symptomen klingar vanligtvis av inom 48 timmar. Diazepam kan användas för symtomatisk behandling om nödvändigt.

Övrigt

Tvätta händerna med tvål och kallt vatten efter applicering av halsbandet.
Produkten skall ej hanteras av personer som är allergiska mot trifenylfosfat.
Tillåt inte barn, särskilt ej barn yngre än 2 år, att hantera halsbandet, leka med det eller stoppa det i sin mun.
Se till att små barn inte tillåts ha långvarig, intensiv kontakt, t.ex. sova, med en hund som bär halsbandet.


Frontline vet. Veter

Biverkningar

Om det behandlade djuret slickar sig kan en kort period av hypersalivering observeras, vilket framför allt beror på bärarsubstansens egenskaper. Biverkningar är mycket sällsynta men lokala hudreaktioner vid applikationsstället och generell klåda eller alopeci har rapporterats. I undantagsfall har hypersalivering, reversibla neurologiska symptom (hyperesthesi, depression, oro), kräkningar eller respiratoriska symptom observerats efter behandling.

Observera

Det är viktigt att produkten appliceras på ett område där djuret inte kommer åt att slicka. Undvik kontakt med djurets ögon. Behandlade djur bör inte hanteras förrän applikationsstället har torkat. Hundar bör ej bada i vattendrag inom 2 dagar efter applikationen. Enstaka fästingar kan bita sig fast på den behandlade hunden eller katten. Överföring av smittsamma sjukdomar kan därför inte helt uteslutas.
Undvik kontakt med preparatet, vid spill på händerna tvätta med tvål och vatten. Tvätta händerna efter behandlingen.
Kontaminera inte dammar, vattendrag eller diken med produkten eller tomma förpackningar.
 
Sv: Fästinghalsband?

alla läkemedel har biverkningar. det är väl inte konstigt? frontline är också giftigt. men man får ställa det mot risken att drabbas av fästingburna sjukdomar. ska jag ha ett fästingmedel så ska det vara effektivt. har provat både frontline och expot, men de fick några fästingar i alla fall. förra året hade det scalibor och fick inte en enda fästing.
 
Sv: Fästinghalsband?

Har jag skrivit att det är konstigt?? Man kan väl ändå upplysa om att det finns risker?
 
Sv: Fästinghalsband?

Jo men även om det är dyrt så kommer du att ångra dig att du inte köpte det och din hund får borrelia!! Ibland så får man faktiskt lägga ut pengar på vissa saker! Sen fungerar väl Tigus spray (jag vet inte men har för mig det)?
 
Sv: Fästinghalsband?

Jag använder scalibour för andra säsongen i rad nu. Hundarna har under tiden med halsband ej haft någon fästing. Båda mina hundar av olika ras verkar också tåla halsbandet mycket bra, inga biverkningar påvisade.
 
Sv: Fästinghalsband?

Thindra skrev:
Jag använder scalibour för andra säsongen i rad nu. Hundarna har under tiden med halsband ej haft någon fästing. Båda mina hundar av olika ras verkar också tåla halsbandet mycket bra, inga biverkningar påvisade.

Jag använder också Scalibor och jag tycker det fungerar bäst. Inte en enda fästing och Farin tål det hur bra som helst..Helt kanon *tummen upp*
 
Sv: Fästinghalsband?

Hur gör ni med hundar med någon form av fästingmedel? Sova i sängen, gosa i ansiktet osv. Det är ju trots att inte helt nyttiga medel... Jag funderar på att behandla katterna i år, men eftersom de alltid är i ansiktet på oss så är jag tveksam, dessutom är jag lite bekymrad över att hälla preparat i pälsen på djur som tvättar sig (och varandra) jämt :crazy:
 
Sv: Fästinghalsband?

Jag har gett henne en omgång m frontline nu iaf. Får se om jag fortsätter el skaffar Scalibor (det är de två jag pendlar mellan). Min moster har en bordercollie som fått borrelia, han blev aldrig riktigt återställd efter det så jag är livrädd för fästingar.
 
Sv: Fästinghalsband?

scalibor får inte sättas på hundar under 7 veckor... annars helt ok...
 
Sv: Fästinghalsband?

Jag matar djuren med vitlök och har haft swith pour on -stavning??- på hundarna. Funkar alldeles utmärkt :)
 
Sv: Fästinghalsband?

Min vet. använder fästinghalsband och rekomenderade de starkt. Har inte testat sj än, men tänker göra det i sommar tror jag. Dessa finns enbart på recept (de hon använder iaf), så då kan man passa på och kolla om det går att använda till valpar.
 
Sv: Fästinghalsband?

shallowxx skrev:
scalibor får inte sättas på hundar under 7 veckor... annars helt ok...

Det är ju inte så ofta man har sju veckors valpar springa runt i skog eller högt gräs heller. Hemma på tomten finns det knappast fästingar. Iaf inte här
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 492
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Jag har fästinghalsband (Seresto vet. för hundar över 8 kg) till Slyngeln. Tyvärr får han fästingar ändå, även om de inte är alls lika...
2
Svar
23
· Visningar
1 701
Senast: snorp
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 092
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 823
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp