Fästinghalsband.

S

Sweet

Nu när värmen kommit så har det fullkomligt exploderat av fästingar och jag plockar ett antal på hunden varje dag, uäck!! :crazy: Teatree olja har funkat i vår men nu hjälper inte det längre, behöver något med mer "ös" i.

Nu är det så att min hund älskar att bada och typ Frontline som funkar fint på katten känns ju lite onödigt dyrt att droppa på eftersom effekten borde försvinna fortare med mycket bad?

Funderar på ett fästinghalsband men har hört att vissa av dem är riktigt giftiga och kan ta kål på både hundar och katter om man har otur.

Finns det något bra fästinghalsband som inte är farligt? :confused:

Jättetacksam för svar från er kloka "hundbukar"! :bow:
 
Sv: Fästinghalsband.

Det enda jag anser funka kanon är Scalibor. Att man sen får ta av det när hunden ska bada är ju inte jobbigt,hellre det än att hunden får massa fästingar på sig.(Man ska ta av det om hunden ska bada :smirk: )
Örthalsbanden osv är utslängda pengar.
Att det ska vara farligt för hunden kan jag inte tänka mig o har aldrig hört.Annars hade ju inte veterinärerna förspråkat det väl?
 
Senast ändrad:
Sv: Fästinghalsband.

scalibor är väldigt effektivt, men KAN ha biverkningar som man bör känna till. visar hunden symptom så måste man omedelbart ta av halsbandet. jag har för mig att det innehåller ett nervgift som vissa hundar kan reagera på.
 
Sv: Fästinghalsband.

Jag har läst igenom broschyren samt förpackningen på Scalibor och det står inga biverkningar???
Veterinären har inte sagt något heller.
 
Sv: Fästinghalsband.

Något är det med dom där halsbandet iaf, för båda mina hundar blev konstig när dom använde scalibor.

Usch, lite obehagligt
 
Sv: Fästinghalsband.

Jo förresten, läste noga nu :o
Scalibor kan i sällsynta fall orsaka överkänslighetsreaktioner som leder till hudskador och håravfall.
Det är vad som står :smirk:
 
Senast ändrad:
Sv: Fästinghalsband.

Shettisar skrev:
Jo förresten, läste noga nu :o
Scalibor kan i sällsynta fall orsaka överkänslighetsreaktioner som leder till hudskador och håravfall.
Det är vad som står :smirk:

Det här läste jag för ett tag sedan på ett annat forum:

Ojojoj! Vilket dygn!

I söndags eftermiddag satte jag på Ila och Boris deras fästinghalsband. De hade då legat och luftat ett par dagar för att inte vara så starka. Ila kliade ju sig massor förra året när hon fick sitt direkt från förpackningen och jag hade fått tips om att lufta dem innan. Sagt och gjort. På med halsbanden och allt verkade jättebra. Hon reagerade inte alls på det, inget kli eller så. Go och glad.

Klockan 04 vaknar jag av att Ila är SKOGSTOKIG! Hon rusar runt lägenheten i 180 knyck, kraschlandar på mig och springer vidare, runt, upp, ner... jag fattar att "Shit det är halsbandet". Så jag kravlar mig upp, tar av halsbandet och slänger henne i duschen och kör 2 x Yes för att få bort medlet. Handdukstorkar henne, så skönt att hon e kortklippt, och kryper ned i sängen igen.

Hennes hjärta arbetar oregelbundet och hon är hyperstressad. Hon KAN inte ligga stilla. Jag ligger och håller henne med våld, och till slut lugnar hon sig och kan ligga stilla korta perioder.

Vaknar helt utmattad.
Ila kan fortfarande inte vara stilla. Jag sitter med henne i knäet och hon somnar nästan åså BANG får hon en ryckkramp och skallar mig... Hon rullar ihop sig och ska sova också BANG får hon en kramp och far iväg som om hon har eld i baken... Hon kan inte skita och luktar jätteilla när hon fiser.

Badar henne två gånger till.
Ringer veterinärerna på Ulltuna.
De säger att de inte känner till dessa biverkningar och att det inte har med halsbandet att göra. Jag får en tid ändå och får kontakt med Annelie med Tigra som kommer över. Jag ber
henne kolla på Ila och vi tycker att hon lugnat sig något. Vi avbokar tiden. Hon får äta på ett märgben och så länge hon tuggar på det är det ok, hon står upp och gnager. Men när hon blir klar och ska vila drar det igång igen. Jag ringer Arninge Djurklinik och pratar med dem. De tycker att vi ska komma in och vi får en tid vid halv fyra.
Vid två står vi inte ut mer utan packar in oss och åker in. Får komma in tidigare.

Lyssnar hjärta, kollar slemhinnor. Allt okej. Tempar, hon har 39 graders feber vilket inte är så farligt men ändå. Jag vill inte åka därifrån eftersom jag är rädd för vad som kan hända. Jag har aldrig sett henne sådär! Riktigt läskigt. Nästan som epilepsi. Veterinären tycker att Ila ska stanna kvar på övervakning med en kanyl i benet så att åtgärder snabbt kan sättas in om hon blir sämre. Hon ska även få dropp.

Med tungt men på samma gång lättat hjärta åker jag därifrån med massor av tankar.
När jag kommer hem har jag slappnat av lite, nu är hon i bra händer. Då ringer veterinären. Med hjärtat i halsgropen svarar jag. Hon förklarar att blodproven visar att Ila har dåliga levervärden. Det KAN vara en reaktion på halsbandet, men hon eller någon kollega hon pratar med har aldrig hört talas om det. Men får kroppen en förgiftning är det ju levern som tar stryk. Det kan också vara något helt annat, gud förbjude, som kom fram nu av en slump.

Hon vill att Ila ska komma tillbaka för dropp och övervakning dagen efter också. Vid halv nio hämtar jag ut en glad men tilltufsad Ila utan feber och vi åker till jobbet. Jag jobbar natt och vågar inte lämna Ila hos Oskar eftersom han inte har körkort med mera. Så jag kollar med Annelie och jag kan ringa henne om ngt händer, kollar även upp att någon kan komma in och jobba för mig om det händer något. Programmerar in Djurambulansen nummer på mobilen.

Sätter mig och väntar, med en stor orosklump i magen.
Hon har fortfarande ryckkramperna. Hon försöker sova, men kan inte. Jag krafsar försiktigt försiktigt i pälsen o pratar lugnande med henne. Åså somnar hon! Äntligen äntligen äntigen får lilltjejen sova! Ryckkramperna avtar och vid tvåtiden är hon vad jag upplever helt symptomfri.
Hon sover nästan hela natten och är jättepigg på morgonen.

Åker in med henne och hon bärs in till rummet igen där dropp med B12 sätts in.
Leverprov tas och det har varken gått upp eller ner. Det är för tidigt att säga om levervärderna har med halsbandet att göra så prov ska tas nästa vecka igen.

Veterinären är förbryllad, hon har inte varit med om detta förut med Scalibor. Men jag vet genom bekanta att andra upplevt samma sak så det är inte unikt. Hon ska göra en biverkningsrapport så det känns bra. Scalibor är ju fortfarande nytt på marknaden. Det som Ila drabbats av är en av de kända biverkningarna till Exspot, vars aktiva substans är en "kusin" med det i Scaliboren.

Puh!!!

Ila är trött nu, men som vanligt igen. Jag trodde jag skulle förlora henne och har gråtit floder. Nu gäller det bara att levervärderna blir bra igen och att detta inte ger några bestående men.



Så biverkningar finns det helt klart!
 
Sv: Fästinghalsband.

Jag har hört att katter kan vara känsliga och bli sjuka av fästinghalsband/medel till hund och jag vill ju inte att katten ska stryka med, han är väldigt bra kompis med vovvan och bruka "tvätta" henne i ansiktet med tungan. Frontline hade vi på katten förra året och det fick han inga problem av alls. Läste nu på en sida att frontline även funkar vid bad om man undviker att schamponera hunden och väntar med doppen i sjön två dagar efter man satt på medlet.

Kanske blir det frontline i alla fall... Är lite rädd för de där halsbanden och exspot hörde jag en veterinär på radion varna för då det innehåller nervgift som kan ge skador på hund/katt så det tänker jag inte använda.
 
Sv: Fästinghalsband.

det finns mer. EP-likande tillstånd t ex. många vet vill att man har provat exspot tidigare så att man är säker på att hunden tål medlet.
 
Sv: Fästinghalsband.

men drabbas hunden av borrelia eller erlichias så kan den bli dödligt sjuk av det med. hur det är med TBE (eller vad det nu heter, den bakterien/viruset som orsakar hjärnhinneinflammation) vet jag inte, men jag har haft det och det önskar jag inte min värsta fiende, än mindre min hund
 
Sv: Fästinghalsband.

Finns en ny undersökning som visar på dålig effekt på tjockpälsade hundar, äghundar o polarhundar.
PL
 
Sv: Fästinghalsband.

Men måste man välja mellan pest eller kolera ? Helt ärligt jag sätter inte ett sådant halsband på mina hundar igen, aldrig...
 
Sv: Fästinghalsband.

Kollade nu på fass.se
Detta stod där:
Biverkningar
I sällsynta fall kan begränsade hudlesioner, lokal dermatit och erytem, klåda och håravfall ses. I ytterst sällsynta fall har neurologiska symptom såsom skakningar och slöhet rapporterats. Om detta skulle inträffa, bör halsbandet tagas av. Sådana symptom avklingar därvid vanligtvis inom 48 timmar. Behandling kan endast vara symptomatisk, eftersom kännedom om specifik antidot saknas.
--------------------------
Helt vansinne att inte informera hundägarna om det eller skriva det på förpackningen! :mad:
Katter ska inte använda detta halsband likaså valpar.
 
Senast ändrad:
Sv: Fästinghalsband.

Inga sådana frågor fick vi.Har 2 jakthundar o vi passa på att fråga om lämpligt skydd då vi behandlade den ena mot noskvalster.Hon skrev ut recept direkt utan krångel eller info.
----------------
Tackar min lyckliga stjärna att ingen av mina hundar reagerat på halsbandet, hade de gjort det så¨skulle jag absolut inte förknippat det med just halsbandet.Jösses!! :eek:
 
Senast ändrad:
Sv: Fästinghalsband.

Efter läst på läkemdelsverkets sida om biverkningar av både fästinghalsband samt spot-on lösningar så skulle jag aldrig våga ha något sådant på min hund. Fästingplockare får det bli för mig...
 
Sv: Fästinghalsband.

tja, scalibor är det enda som varit 100 % effektivt på mina hundar och det är säkert fler som får fästingproblem än som får svåra biverkningar av halsbandet.

i en population finns det alltid individer som är mycket känsliga för ett medel som de allra flesta täl väldigt bra. det gäller precis alla medel.
 
Sv: Fästinghalsband.

det var verkligen dåligt! min vet var väldigt noga med att beskriva de allvarligaste biverkningarna, tack och lov. men jag har gjort det till en vana att kolla upp medel som verkar genom att vara giftiga för levande organismer. det betyder ju att de kan vara giftiga för hunden också.
 
Sv: Fästinghalsband.

Hur har Du gjort med shy feeder? Prövar Du fortfarande? Vet inte om jag ska ge upp eller fortsätta ett tag till. Hundarna har nu fått det i lite över 3 v. och tiken har haft 2 fästingar på sig de senaste 2 dagarna. Båda har suttit fast.

Vill inte ha några fästingar alls! :mad: Nu ligger scaliborhalsbandet och hånskrattar åt mig i hallen och jag funderar på att ge efter och sätta det på hunden. På så sätt får jag även något att hänga min lilla hylsa i med cortison också. Två flugor i en smäll. :smirk: ;)
 
Sv: Fästinghalsband.

Jag har börjat ge min vovva b-vitamin (EMIN) sedan ett par veckor tillbaka men än så länge ger det ingen effekt, men jag fortsätter för b-vitamin kan ju inte skada hunden i alla fall.

Nu är fästingburna sjukdomar väldigt sällsynta där jag bor (än så länge) så sjukdomarna skrämmer mig inte särskilt mycket men de vidriga små krypen är ju sååå äckliga!!

Någon som testat bärnstenshalsband? Läste om någon tysk (??) veterinär som hade bärnstenshalsband på sina vovvar och inte en fästing hade de fått. Kan ju inte vara farligt att prova i alla fall, hunden lär se löjlig ut men det dör den inte av. :D Tror att mamma har något gammalt bärnstenshalsband någonstans som jag kanske kan låna... :angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fästinghalsband.

Jag började ju verkligen tro på detta med b.vitamin. Har inte haft en fästing eller ens någon som krypt i pälsen på över 3 v, fram tills i förrrgår. :mad: Trist. Vill ju egentligen inte använda några fästingmedel.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 391
Hundhälsa Jag var inne på apoteket idag för att köpa ett fästinghalsband åt min hund. Vi bor i ett fästingrikt område och har hittills alltid...
Svar
3
· Visningar
3 437
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Skatt
  • Klara sig på 10 000 i månaden
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp