Fästinghalsband.

Sv: Fästinghalsband.

ja, jag ger fortfarande shy feeder. men de har bara ätit det en vecka ungefär. upptäckte en fästing som bitit sig fast på ena hunden idag, men annars har det inte varit någon. fast nu när värmen kommer till helgen lär det väl explodera med fästingar.
 
Sv: Fästinghalsband.

Mina hade halsbanden förra året, med resultatet 0 fästingar.

Nackdelen med halsbanden var att hundarna stank. Så jag slängde dem. Men i år ska jag försöka igen. De kan ju ha varit något fel på halsbanden.
 
Sv: Fästinghalsband.

Jag hade också noll. Dock ingen illalukt. Jag var jättenöjd. Men jag hade koll på hundarna innan och lämnade de inte ensamma innan jag såg att det fungerade. Skulle jag använda det igen så vet jag ju att de troligtvis tål dem.

Men nu kryllar det av fästingar på hundarna. Jag ska iväg och köpa några droppar för att slippa eländet. I år behöver jag bara köra en månad, för där vi är på sommaren så måste hundarna verkligen krääääla i diken för att få det, och det kan jag plocka. Till hösten så brukar de inte få nått här hemma.
 
Sv: Fästinghalsband.

Skulle också vilja bo i Tråkhåla. Här får mina fästingar bara de tittar ut genom fönstret. :mad: Tiken älskas av alla, både matte, husse, fästingar, mygg och elände. :smirk: Hanen är nog mest älskad av matte och husse och ett fåtal fästingar.
 
Sv: Fästinghalsband.

Vi kör med ShyFeeder, och ännu har vi haft en som satt sig fast. När vi var i bokskogen drog vi ett streck på ryggen med denna:
200771s.jpg

Det funkade toppen på både honom, och oss! Det luktar typ citron, och på ryggen är det ju inte möjligt för dem att få det i sig! :banana:
 
Sv: Fästinghalsband.

Men om man bara sätter det mellan bogbladen då? De kan ju inte vrida huvudet i 360 grader! I alla fall inte vår... :p
 
Sv: Fästinghalsband.

Nu har jag rotat, och det är tydligen naturligt, inget kemiskt i det, så det kan ju inte vara giftigt? Mailade och frågade, väntar på svar. :bump:

Här kan man läsa mer om det i alla fall:
www.ccs-se.com (svenska)
www.mosi-guard.com (engelska)


hoppashoppashoppashoppashoppashoppas :banana:
 
Sv: Fästinghalsband.

Att det är helt naturligt betyder inte att det är helt ofarligt. Med det inget sagt om det aktuella myggstiftet.

Men jag bara måste få protestera lite i allmänhet. Folk verkar tro att så länge som det är naturprodukter så är det säkert och biverkningsfritt - många av de läkemedelsklassade fästingmedlena har också ett naturligt ursprung. Att de skriver klart och tydligt vilka biverkningar man kan vänta sig vid behandling betyder egentligen bara att de blivit testade lite noggrannare. Det är som jag brukar säga till mina kunder om de frågar - har det en verkan har det en biverkan, om man råkar ut för den eller ej är dock synnerligen individuellt, risken är i vissa fall Väldigt liten.

Klassen som de aktiva ämnena i Exspot och Scalibor tillhör är pyretroider - ämnen som finns att utvinna ur vissa sorters krysantemum. I Exspot och Scalibor är pyretroiderna syntetiska, men ursprunget är likväl naturen, som för så många andra läkemedel.

Ger mina hundar exspot och känner mig helt trygg med det.

// Isa
 
Sv: Fästinghalsband.

Mynta2 skrev:
Efter läst på läkemdelsverkets sida om biverkningar av både fästinghalsband samt spot-on lösningar så skulle jag aldrig våga ha något sådant på min hund. Fästingplockare får det bli för mig...

Kan du inte länka till den artikeln?
 
Sv: Fästinghalsband.

Nej, jag menar absolut inte att det skulle vara helt ofarligt, men man får ju tänka på att vi använder det direkt på huden, det gör ju inte hunden, om det inte är en nakenhund :smirk:

Provade på Arne, och det funkade toppen. Märkte ingen skillnad på honom, förutom att han slapp myggen och fästingarna :o

Vi kommer nog fortsätta köra med det, och b-vitamin såklart! :banana:
 
Sv: Fästinghalsband.

Jag använder scalibor på båda mina hundar (labben hade det förra året också).
Hittills har de inte haft en enda fästing och labben hade ingen förra året heller.

Har inte märkt av några biverkningar alls (peppar peppar :crazy: ).
 
Sv: Fästinghalsband.

Har inte sett några biverkningar på mina 3 hundar heller som har halsbandet. Min daghund har oxå halsband. Mina hundar har tjock päls och där brukar vi plocka 20 fästingar om dagen men hitills i år så har vi bara plockat 1 på 3 hundar!!!!! Antar att en del är känsligare mot halsbandets aktiva substanser än andra. I mitt fall så föredrar jag att ha halsbanden då vi har Borrelia här ute :mad:
 
Sv: Fästinghalsband.

Vår ena hund lyckades att få Borrelia i våras innan vi han hälla på honom Frontline som vi brukar :crazy: och när vi var hos vet. fick vi utskrivet ett Scalibor halsband.

Nu har han haft på sig det ett tag och inte en enda fästing, annars brukar vi plocka minst två om dagen på dem.
Den andra vovven har Frontline nu och det funkar ok, har fästing då och då men de är döda.
När Frontline är slut ska vi prova Exspot på den senast nämda hunden och se hur det funkar. Har hört att Exspot ska vara bättre än Frontline så vi ska testa.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 391
Hundhälsa Jag var inne på apoteket idag för att köpa ett fästinghalsband åt min hund. Vi bor i ett fästingrikt område och har hittills alltid...
Svar
3
· Visningar
3 437
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp