Fallet Silver i hovrätten

Sv: Fallet Silver i hovrätten

Äntligen hamnade han i fängelse! Men han kunde ha fått stannat där resten av livet.
 
Sv: Fallet Silver i hovrätten

Fy så tragiskt! Man borde få livstid när man ger sig på förvarslösa djur:mad:!
6månader är ju ingenting för ett så hemskt brott....
 
Sv: Fallet Silver i hovrätten

kl

Hovrätten fastställde alltså 6 månaders fängelsedomen? Stod inget i Ridsports artikel om det vad jag kunde se?
 
Sv: Fallet Silver i hovrätten

hade gärna sett att han fick stanna där resten av sitt liv men å andra sidan får jag säga: grattis att dom ens fick tag i honom.. Min häst råkade ut för en sådan person två gånger utan att man fick tag i honom..
 
Sv: Fallet Silver i hovrätten

Äntligen fick han ett straff, det aset. Men inte tillräckligt, på långa vägar.

Jag är djupt chockerad över att saker tar såhär extremt lång tid. Rättsprocessen är segare än en snigel och det är OACCEPTABELT. Jag väntar själv på att få vittna i ett mål gällande grov djurmisshandel. Pratade med Polisen första gången för två år sedan. Innan det hade ruljensen redan varit igång flera månader, på annan nivå.
Har nu fått veta att det antagligen inte blir något förrän nästa år.
Och människan i fråga jobbar vidare osm vanligt med massvis med hästar och djur på gården som garanterat fått sin beskärda del av grymhet under dessa år processen varit igång. Beklagligt.

Lider med familjen Silver och hoppas så att mannen får våndas i fängelset. Fängelserna i det här landet skulle vara lite mer som i amerikanska filmer, tycker jag :devil:
 
Sv: Fallet Silver i hovrätten

Om målet togs upp igår finns ju ingen dom än. Dvs än har hovrätten varken sagt bu eller bä, alltså inte fastställt tingsrättsdomen.
 
Sv: Fallet Silver i hovrätten

Jo det står 6 mån på ridsports hemsida.

Tycker dock att man kunde jämställa detta med mord på människa....
 
Sv: Fallet Silver i hovrätten

Jo det står 6 mån på ridsports hemsida.

Tycker dock att man kunde jämställa detta med mord på människa....

Det är TINGSRÄTTENS dom. Kolla på datumet.

Den domen är överklagad till hovrätten, som tog upp fallet igår. Hovrätten har INTE meddelat dom än.

Hovrättens dom kan slå på fyra sätt: De friar, de sänker straffet, de fastställer tingsrättens dom, eller de skärper straffet.

Men innan hovrätten kommit med sin dom har vi ingen aning, mer än att han fick 6 månaders fängelse i TINGSRÄTTEN.
 
Sv: Fallet Silver i hovrätten

Som ovan: Det är inte klart hur HOV rätten dömer detta.Tingsrätten dömde 6 månaders fängelse,men mannen överklagade.Så nu får hovrätten bestämma och dom har inte tagit beslut ännu.Det kan bli strängare straff,det kan bli inget straff alls eller mildare.Naturligtvis hoppas vi alla på STRÄNGARE än 6 månader! Fy på honom!
 
Sv: Fallet Silver i hovrätten

Skönt att han äntligen fick fängelsestraff, men sex sex månader låter ganska litet för att vara fängelsestraff tycker jag.
 
Sv: Fallet Silver i hovrätten

Hoppas VERKLIGEN Hovrätten skärper straffet REJÄLT :mad::devil:

Att han blev dömd i Tingsrätten är väl i o för sig ett steg i rätt riktning, men
6 månader för allt han ställt till med är ju horribelt :eek::(:mad:

Jag håller iaf både tummar å tår att han får vad han förtjänar denna gång :devil:
Att Hovrätten frikänner honom existrerar väl ändå inte.......... :confused:
 
Sv: Fallet Silver i hovrätten

Man vet aldrig hur SH tänker dömma och det är omöjligt att i detta skede ana hur det kommer bli den 25/11 kl 11:00. Det kändes ändå bra att av de 5 som satt där framme så var 3 st kvinnor. Min förhoppningen är att någon av dessa kvinnor kanske dessutom rider, eller i en perfekt värld, är/har varit en ponnymamma.

Enligt allt som jag, som Silvers ägare, har lärt mig under dessa 2 långa år, så kan inte Tingsrättens dom höjas i hovrätten. Det finns en form av rättskydd som innebär att om "den tilltalade" (dvs gärningsmannen) överklagar så som i detta fall, så kan inte straffet skärpas. Om däremot jag, eller åklagaren, hade överklagat Tingsrättens dom, så kunde detta ha skett. Då kanske en följdfråga är varför jag inte överklagade? Jag blev rådd av mitt målsägandebiträde (advokat) att inte göra det för om det hade blivit en friande dom så hade jag blivit skyldig att betala alla rättegångskostnader, inkl försvarsadvokatens arvode mm.

Åklagaren kunde också ha överklagat, men eftersom han fick vad han begärde i Tingsrätten så fanns det inget att överklaga.

Det positiva i allt detta elände är att det nya vittnet (brodern) gjorde ett mycket negativt intryck då han motsa sig själv gång på gång och måste av rätten anses helt oseriös.

Gärningsmannens vittnesmål var lika dåligt som i Tingsrätten och klingade av desperata förklaringar om märkliga komplotter, så jag tror knappast de kan döma till hans fördel.

Nu återstår bara att invänta domen den 25/11. Håll tummarna att denna man döms och att han får sona sitt brott, trots att det blir alldeles för lindrigt i allas våra ögon!

Om inget annat, så har poliserna i vårat avlånga land äntligen börjat ta dessa fruktansvärda brott mot våra älskade hästar på allvar och numera åker de ut och gör seriösa brottplatsundersökningar i många fall. Kanske att på något sätt så får vi våran upprättelse i att fler gärningsmän döms och att Silvers död därmed inte var helt fördjäves!
 
Sv: Fallet Silver i hovrätten

Hoppas innerligt att hovrätten inte låter honom slippa undan. Jag ska hålla mina tummar för er!
 
Sv: Fallet Silver i hovrätten

Håller alla tummar jag har att det blir rätt dom den 25:e!

Blir tårögd när du skriver att Silvers död inte var förgäves för att poliser nu tar sådana brott på allvar! Så fint skrivet och så fint att du tänker så! För du har helt rätt i det!

Och jag hoppas och ber att ni fått någorlunda ordning på era liv igen! Och att ni kan känna glädje och känna glädje att ha ert hästintresse!
Och lycka till med livet!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Mannen friades i tingsrätten. Men nu har Svea Hovrätt sagt sitt och dömer honom för djurplågeri. Detta efter att hans häst var i så...
Svar
0
· Visningar
515
Senast: Gunnar
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Dethär är mitt sista inlägg här nånsin. Jag har bett gunnar att ta bort mitt andvändar konto efter som att jag inte vill vara en del i...
Svar
0
· Visningar
1 324
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Idag känner jag mig så otillräcklig. Otillräcklig på jobbet, som fru, som mamma och mest av allt som matte. Det känns som om jag skulle...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 187
  • Artikel
Dagbok När jag var ung så samlade jag på ordspråk och citat. En av dessa var: Alla dessa dagar som kom och gick Inte visste jag att de var...
Svar
16
· Visningar
1 691
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp