Bukefalos 28 år!

Fång eller sulläderinflammation/irritation

raggsock

Trådstartare
Fång känner jag tyvärr till, men hur vet man om det nu när det är fruset och hårt i hagen är fångkänning en häst får, eller sulläderinflammation p g a det hårda och knaggliga i hagen?
Sulirritation går över fortare men finns det annan skillnad. Blir hoven varm eller inte?
 
Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

Om du är orolig skulle jag rek. att ha bootsen på den ute o se.....
 
Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

Hoven kan bli varm i båda fallen.

L hade sulläderinflammation pga påfruset knöggel som unghäst. I början var han 'bara' lite tassig där det var påfruset, men det förvärrades ganska snabbt, och när de sas var som värst, så JAG hade inte på ngt vis kunnat skilja det från akut fång. Precis samma symptom med ömhet, stapplighet, värme osv. Däremot sviktade sulan rejält även för bara tryck med tummen - det gjorde det inte under L:s fång. Men det kan det ju göra när det är fång med.

Veterinären och hovslagaren kunde dock konstatera att det var sulläderinflammation. Exakt hur fick jag aldrig riktigt klart för mig, och har frågat hovslagare här på forumet med av nyfikenhet, men inte fått ngt klart svar.

Då när han fick sulläderinfl hade han ju aldrig haft fång, men ska jag nu försöka se de små skillnader som fanns så den största var nog eg att när han hade akut fånganfall var han 'dmåad' och off, hela han mådde dåligt, medan vid sulläderinflammationen var han i övrigt pigg och glad.

Men som sagt, JAG kan inte/skulle inte våga försöka skilja dem åt.
 
Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

Läderhudsinflammation (hovinflammation) finns med eller utan varbildning.

Den med varbildning kallas hovböld och uppkommer av en infektion i läderhuden av olika saker tex: spiktramp, hornsprickor, hålväggar mm mm. Det ger successiv ökad hälta och hästen regerar med visetertången.

Den utan varbildning uppkommer av tex hårt tryck, tex felaktiga beslag, tryck från backen mm mm. Symtomena här är hälta, dom regerar på visitertången, värme i hoven mm. Men detta kan gå över om man avlägsnar problemet, tex felaktiga beslagen eller liknande. Fast det är svårt, för att inte säga rent av omöjligt att avgöra om det föreligger en infektion eller inte i detta skede. Bäst då ta kontakt med vet.
 
Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

Svar till alla.
Han började röra sig knackigt i helgen. Jag satte på honom boots men tyckte inte att det gjorde någon skillnad direkt, trots comfortpaddar i. Han står nu i boxen sedan igår och har fått en halv påse butta.
Han blir som vanligt bara av en halv påse, men på em när den går ur så ser man lite obehag. Att en halv påse gör så stor skillnad talar ändå mot fång och för sulirritation tycker jag, då det brukar behövas mer till honom vid fång.
Pratade med veterinären igår. Hon kommer ut någon dag, vi ska även ta prover. Hon ska ringa mig idag eller imorgon så vi kan planera vidare.
Nervös som tusan för att det är fång igen 4,5 år frisk från fång och sedan ett litet anfall i våras och kanske nu.....eller är hoven fortfarande försvagad sedan dess som ger liknande symtom av det hårda underlaget?...så kan det ju vara....:-(

Jag fick hem fel parti hö som har visat sig vara högt i socker, dock har jag börjat blanda ut det med ett bättre. Kan också ställt till det. Det är hopplöst svårt att äga en känslig häst!!!!!
Panik får man! Alltid orolig för vad som kan ge problem.

Han får 6,5 kg torrt hösilage (70%) och ett par nävar melassfri lusern, borde inte ge fång.
 
Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

Han är i alla fall pigg i allmäntillståndet så jag håller tummarna för det minst allvarliga.
Imorgon ska jag på en heldags föreläsning med Kathy Watts från safergrass.org om fång och gräs/hö. Hon är i Sverige. Ska bli intressant att se om man kan lära sig ytterligare någon viktig del som kan hålla liv i denna problemhäst.
Blir jobbigt att åka iväg men han får stå i boxen och vila tills vidare, fixar någon som kan ge lunch till honom.

Finns det några producenter av hösilage som testar för socker eller är det så jobbigt att man måste leta och ta prov själv som jag gör nu, med vissa missar som resultat. Alexandra du har väl sökt och tagit prover själv också för socker?
Varför kan inte det vara standard i analyserna?
Skönt att man har en problemfri häst också ;-)
"peppar, peppar ta i trä"
Tack bettysmatte!
 
Senast ändrad:
Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

Jag har hittills inte sett någon producent som testar sockermängd också. Den ingår ju inte i "standardpaketet", och jag antar att de flesta inte frågar efter det tyvärr...
 
Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

Menar ni att socker- energivärdet inte hänger ihop?
 
Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

Jag vet inte, axel. Skriv det som ett vettigt påstående i stället för en fråga, om du nu vet hur det hänger ihop så behöver vi inte alla sitta här och gissa. Jag ör för trött för det efter en full dag på jobbet. Om de hänger ihop, alltid, så är det i så fall väldigt liten variation i sockermängd eftersom energivärden i hö varierar otroligt lite egentligen.
 
Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

Inte heller sett ngn som testat för socker, men det har väl inte funnits efterfrågan. Om köparna börjar fråga efter det borde det komma?

Och ja, jag har analyserat socker i både hö och flera hösilage.

Och TYVÄRR så följs INTE energi och socker åt - inte heller protein och socker tycks följas åt. Utan man kan ha låg energi och skyhögt socker, högt protein och lågt socker och typ de flesta andra varianter. Dock inte haft ngt med riktigt hög energimängd jag testat, men sett tillräckligt stor skillnad i socker på de med lågt MJ (ca 10 MJ/kg TS) för att kunna konstatera att man tyvärr inte kan sätta likhetstecken varken mellan lågt energi och lågt socker eller lågt protein och lågt socker.
 
Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

Det låter konstigt att man kan ha låg energi men skyhögt socker. Både protein och kolhydrater ger ju en bestämd mängd energi per enhet, åtminstone så länge det är smältbara delar. Däremot borde ett högt energiinnehåll kunna komma antingen från högt proteininnehåll eller från högt kolhydratinnehåll och ännu högre från både och. Ett foder som är lågt i energi kan knappast ha några skyhöga värden på vare sig socker eller protein?
 
Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

Det där med socker är jättesvårt att förstå, jag hoppas förstå mer efter morgondagens kurs, men det är så att socker inte alls följer energimängden.

Jag testade ett hösilage som hade 10% i energi och 22% socker WSC!!! helt sjukt!
Snittvärdet enligt equianalythical ligger kring 10 i lättlösligasockerarter där läste jag någonstans, men kan variera enormt.
Så har man en fångkänlig häst så är det svårt att köpa grovfoder. Har man otur så får man ett grovfoder som är som att släppa hästen på vårbete ....
 
Senast ändrad:
Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

Ja hästen är oskodd sedan 10 år tillbaka. Det vet axel så h*n tänkte att man kunde se om sulorna i bootsen gjorde skillnad antar jag och det är inte fel.
Men när han är frisk är kylan och hårdhet normalt inga problem.
 
Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

Läderhudsinflammation (hovinflammation) finns med eller utan varbildning.

Den med varbildning kallas hovböld och uppkommer av en infektion i läderhuden av olika saker tex: spiktramp, hornsprickor, hålväggar mm mm. Det ger successiv ökad hälta och hästen regerar med visetertången.

Den utan varbildning uppkommer av tex hårt tryck, tex felaktiga beslag, tryck från backen mm mm. Symtomena här är hälta, dom regerar på visitertången, värme i hoven mm. Men detta kan gå över om man avlägsnar problemet, tex felaktiga beslagen eller liknande. Fast det är svårt, för att inte säga rent av omöjligt att avgöra om det föreligger en infektion eller inte i detta skede. Bäst då ta kontakt med vet.

Förtydligande: Sulläderinflamation är en inflamation i sulläderhuden som uppkommer p.g.a. av att sulans naturliga skyddande hornlager inte har hållfastighet/tjocklek för att skydda kötthovens inre strukturer och främst i detta fall själva sulläderhuden.

En hovböld i lammelläderhuden eller perforerad sula som leder till varbildning i sulläderhuden är av bakteriell upkomst och för att detta ska kunna ske så måste det skyddande vägg/sul hornet av en eller annan orsak utsats för en perforeing som lett till ett ingångshål för inkommande bakterier.

En sulläderinflamation kan därför aldrig uppkomma med varbildning utan endast med ökad blödning i det utsatta området. Beroende på om man avlastar detta område där denna blödning uppkommit eller inte är helt avgörande för hur lång tid denna sulläderinflamation kommer vara aktiv.
 
Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

Ja hästen är oskodd sedan 10 år tillbaka. Det vet axel så h*n tänkte att man kunde se om sulorna i bootsen gjorde skillnad antar jag och det är inte fel.
Men när han är frisk är kylan och hårdhet normalt inga problem.

Då skulle jag rekomendera att du provar att avlasta det inflamerade området. Att rekomendera skoning är väl inte att tänka på utan du söker väl ngt annat förslag.
 
Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

Fast 10% resp 22% av vad? Det är ju inte så att 10% av fodret bestod av energi och 22% bestod av socker och resterande 68% bestod av något annat...
 
Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

av ts antagligen? Jag har ju haft hö med 9 mj per kilo ts men över trettio procent socker per kilo ts. Och silage med 10.5 mj per kilo ts men 8.8 procent socker per kilo ts.

Årets silage har samma mj som förra årets, men betydligt lägre protein, men nästan dubbelt så mycket socker...

Proteinet har också varierat, höet som hade över 30 procent socker var mycket lågt i protein. Det med lägst socker hade skyhögt protein. Så, socker tycks påverkas mer av gröda, tidpunkt osv än energi/protein. Tråkigt nog, gör det svårt att inte behöva chansa vid silageköp
 
Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

Fast då verkar det väl som att, givet MJ, har Du högt protein, så har Du lågt socker, och lågt protein högt socker.

Eller missförstod jag det Du skrev?

devere
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 580
Senast: Lobelia
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 281
Senast: Twihard
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Habina
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
923
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp