Bukefalos 28 år!

Fång eller sulläderinflammation/irritation

Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

Det var som sagt bara en bisats. Meningen/stycket handlade om att banta IR hästar, och då att börja med att dra ner grovfodret till X% av kroppsvikten. Om det inte räckte dra ner till Y%, och sen i en bisats en varning att dra ner FÖR mycket/ge FÖR lite MJ kan ge inte bara hyperlip. och stereotypa beteendetsörningar utan också förvärra IR.

På människor så rekommenderades det ju iaf förr att om man hade väldigt 'snål' diet, att varannan vecka ca ta och äta en pizza eller liknande, för att man då 'kickade igång' metabolismen igen ökade energibehov, förbränning osv. Annars svarar kroppen med att ställa in sig på 'svält' och får precis som du beskrev ett lägre energibehov, en lägre förbränning etc.

Och det är ju det som gör att anorektiker övht kan överlänga så länge de faktiskt kan. (och fryser, får ökad behåring osv). Kroppen reagerar med att prioritera överlevnad och vrider ner 'allt' i kroppen för att spara energi. När det 'snurrar igång' igen ökar förbränningen - och det händer en massa annat i kroppen - och anorektiker som börjar äta 'normalt' igen behöver oftast rejält mycket mer kalorier än 'tabellmänniskan', annars går de initialt ner ÄNNU mer.

Dock inte sett ngn forskning på häst på det, men envist ju hävdat att det måste fungera likartad. Så intressant det du skrev.

Synd bara att det inte finns någon statisk, universell gräns ang vad som är för lite *drömmer*
 
Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

Inte här jag läste det igår, men det säger samma sak, och där med en minimigräns, men den är samma som vi har, fast vi har den i TS (inte gå under 1% av kroppsvikt)

An obese horse should be placed on a diet consisting of hay fed in an amount equivalent to 1.5% of ideal body weight (1.5 lb hay per 100 lb bwt). Hay should be weighed on scales to ensure that correct amounts are fed. If an obese horse or pony fails to lose weight after hay has been fed at an amount equivalent to 1.5% of ideal body weight for 30 days, this amount should be lowered to 1%.

However, amounts should not fall below this minimum of 1% and it should be noted that severe calorie restriction may lead to worsening of IR, hyperlipemia, and unacceptable stereotypical behaviors.

ACVIM Consensus Statement
Equine Metabolic Syndrome
N. Frank, R.J. Geor, S.R. Bailey, A.E. Durham, and P.J. Johnson
J Vet Intern Med 2010;24:467–475
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1939-1676.2010.0503.x/pdf
 
Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

Ah, var det hyperlip. du vill ha mer om? Jag trodde det var det att FÖR begränsat = förvärrar IR?QUOTE]

Nä jag ville hitta en ev förklaring till varför IR kunde förvärras iom för litet energiintag och det du då beskriv kort fanns med i detta lilla jag hittade men själva artikeln var skriven om Hyper.
Igentiligen svarar det inte varför det kan bli värre bara att det kan.
 
Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

However, amounts should not fall below this minimum of 1% and it should be noted that severe calorie restriction may lead to worsening of IR, hyperlipemia, and unacceptable stereotypical behaviors.

ACVIM Consensus Statement
Equine Metabolic Syndrome
N. Frank, R.J. Geor, S.R. Bailey, A.E. Durham, and P.J. Johnson
J Vet Intern Med 2010;24:467–475
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1939-1676.2010.0503.x/pdf[/I]

Intressant artikel som jag ska läsa mer ordentligt senare.
Nu har jag egentligen inte ngn aning men om jag ska tro ngt så tror jag inte att det som står i citatet (att en drastisk (egen tolkning) minskning av fodergivan kan förvärra IR) har samma förklaring som den jag gav tidigare. Här skulle jag mer tro att det blir ngn annan påverkan på kroppen ex stress som sedan ger höga insulinhalter, kanske hyperlipemin kan bidra till det? Men det verkar nästan inte framgå av artikeln.

Jag tror att det jag skrev tidigare ger en mer långsiktig förändring.
 
Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

KL

håller på att läsa en intressant bok av en hovslagare, KC LaPierre, "the Chosen Road" där han diskuterar mycket kring hovens funktionalitet, spänningar som uppkommer, hur hoven rör sig vid isättning, vilka krafter som gör vad m.m.

Eftersom jag är lekman även på detta område:) är det ju svårt att värdera det han säger, även om det låter rimligt för mig.

Bland annat skriver han att trycket på hoven blir längre, alltså ett längre intervall mellan kompression och dekompression, med skor. Detta i sin tur påverkar hur länge blodet stannar i hoven och under hur lång tid det frisläpps.

Eller med andra ord, när hovens trakt sätts i stängs blodet till hovkapseln av vid kronranden (här refererar han faktiskt till Pollitt 1993) och inget nytt blod tillförs, det blod som finns i kapseln utsätts för ökat tryck genom kompression inuti hoven och när hoven sedan lyfts så strömmar blodet fritt.

Kommentarer någon?
 
Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

Tja.. om blodet har lämnat kapillärerna försvinner det inte utan hamnar i runt vävnaderna o det blir ett övertryck- vid fång.

Släpper dessutom hovbenet blir det en större blödning o den blir inte av med smärtan- trycket.
 
Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

KL

Rent teoretiskt, räcker det med att sko vid sulläderinflammtion eller måste man ha skyddande sula?

tänker som så att sätter man sula med silikon så har man ju ändå ett tryck på sulan, emedan om bara sko så ändras ju trycket underifrån hela tiden med det hästen står och går på, tänker då boxvila på mjukt underlag. Vad blir skillnaden för hästen sula/silikon jämfört med enbart sko och mjukt underlag?
 
Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

Jag TROR det beror mycket på underlag och hur pass illa sulläderinflammationen blivit?

Min skoddes med sula (ingen silikon). Dels för att det var rätt rejält då, och dels för att problemet från början var påfruset knöggel, som stack upp mer än skon sas. Enligt hovis räckte det annars ofta 'bara' med sko, de kommer upp från underlaget då.

Min kastade ju skor omkring sig, och var bara skodd en skoperiod (4 v). Sen var sulorna bättre och ffa hade det kommit snö, så han fick vara barfota igen.

Inför nästa vinter skodde jag förebyggande, då skodde vi med 'bara' sko och det räckte fint.
 
Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

KL

Rent teoretiskt, räcker det med att sko vid sulläderinflammtion eller måste man ha skyddande sula?

tänker som så att sätter man sula med silikon så har man ju ändå ett tryck på sulan, emedan om bara sko så ändras ju trycket underifrån hela tiden med det hästen står och går på, tänker då boxvila på mjukt underlag. Vad blir skillnaden för hästen sula/silikon jämfört med enbart sko och mjukt underlag?

rent praktisk gäller endast att sko hästen så att den inflamerade strukturen avlastas så ytterligare retning/stress över det inflamerade området avtar. En inflamation kan aldrig hävas så länge man inte åtgärdar det utlösande traumat. Svårare än så behöver man inte krångla till det, det kan vara nog svårt ändå.
 
Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

KL

Och om det beror på att hästen är verkad så att sulan ligger i nivå med hovväggen? När man skor riskerar man väl att skon ligger mot sulan? Vad gör man då?

När man fått bort den primära stressen, antiinflammatoriskt och sedan? Vila eller rörelse?

Vad är Era erfarenheter av konvalecens? Hur lång tid innan symptomfri? Svårigheter? Har förstått att just sulläderinflammation kan vara väldigt svårt att få bukt med.

Om man vidare antar att, och nu vänder jag på allt, inflammationen kommer av tunna sulor i kombination med ovanstående verkning, så att retningen kommer både vid isättning i underlag och tryck uppifrån, vad gör man då? Skor så att man dämpar hovmekanismen? Och vilka för- och nackdelar har i så fall detta?
 
Senast ändrad:
Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

Och en fråga till:

om man dämpar hovmekanismen, som jag upplevde att en hovslagare gjorde på min häst, med stålsula, hur påverkar det tillväxten? Är det så att huvudproblemet kvarstår men maskeras av att hoven inte rör sig, så att det ser ur som hästen är ua, men så fort man ändrar beslaget så kommer symptomen tillbaka? (det sista blev väl egentligen inte en fråga om sulläderinflammation utan om effekten av dämpning av hovmekanismen vid andra sjukdomstillstånd:)).

När detta gjordes på min häst, blev hon helt symptomfri och rörde sig ua efter sex dagar i alla gångarter.
 
Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

Plockar upp denna tråden igen då jag hittade artikeln som C Pollitt skrivit, på svenska:-).

För att friska upp minnet så var det några sidor sedan denna diskuterades, bland annat om att sju dagar efter akutfånganfall så "lamelldöden" avtagit.
Den stora avvikelsen var den anmärkningsvärda förändringen i lamellernas uppbyggnad osv.

Artikeln har varit publicerad i hovslagarmagasinet no 132.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 577
Senast: Lobelia
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 281
Senast: Twihard
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Habina
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
922
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp