Bukefalos 28 år!

"Fånghästar"

Pettsson

Trådstartare
\"Fånghästar\"

Ja, hur är det med det där egentligen. Som nog de flesta vet här inne så är jag ägare till två shettisar (tacka för det, efter mitt evinnerliga tjat om foder mm. :crazy:).

Har ju hållit på lite med shettisar förr, och alltid har man sagt att; "oj oj, va försiktig! Ge inte gräs, gör inte det, säg inte så bla bla bla, dom kan få fång!
Och ända sedan barnsben har jag varit inställd på att de lättare får fång än andra hästar. Men är det sant? Och vad är det som gör det?

Vore bra att veta liksom när man säger så själv... :D
 
Re: \"Fånghästar\"

Det är nog också lite olika från ponny till ponny för en shettis som jag träffat (misskött) gick på gräs hela tiden utan att få fång.. :confused:
Måste bara fråga dig! Hur gör du med dina ponnyer när du släpper dem på sommarbete? :D
 
Re: \"Fånghästar\"

Haha, förstod att den frågan skulle komma. De kommer få gå i en stor skogshage dom, så det går nog fiin fiint... :D
 
Re: \"Fånghästar\"

Har båda fång?

Det finns ju olika typer av fång också, jag har en som fick förgiftningsfång. Nån som ville vara snäll hade hällt in hinkvis med päron i hagen. :mad: Mina andra shettisar går alla på sommarbete med gräs. :)
 
Re: \"Fånghästar\"

Min Shettis har fång efter för kraftig verkning av hovar.
Går på antiinflammatorisk och smärtstillande medicin.
Jag skulle kalla det fångliknande symptom! fast fång är väl fång!?
De kan tydligen få fång efter verkning!!!
Jag har ändå dragit in på maten för säkerhets skull
och ger honom litet extra kalcium med magnesium för
att motverka ev. försurning.
Han är 10 år och har aldrig haft fång förut!
Han är på bättringsvägen, peppar, peppar!!
 
Re: \"Fånghästar\"

Tror inte att rasen i sig har lättare att få fång. Därmot att man hör så många shettisar som får fång beror troligen mer på att så många shettisar inte ses som "riktiga" hästar och således inte får samma eftertänksamma vård som en ridhäst/ras.
Även hos shettisar så är det viktigt med motion, en individuell foderstat med en bra sammansättning, bra hovvård m.m. för att minimera riskerna. Så det är nog mer hos oss ägare problemet och uppkomsten av fång hos en shettis ligger, mer än hos rasen.

Är fortfarande förvånad över att inte min lille fått fång, då han ett tag inte gick att hålla i styr utan han gick konstant ur hagen och åt allt han kom åt och han är bara två år och gör ingenting ännu. Men han gick sina promenader när han var på strövtåg, körde sina race ute på vallen eller var uppe hos grannen till stallet och rörde på sig, han uppvaktade stona kraftfullt och fick således sin dos av mycket rörelse och jag tror det kan vara en bidragande orsak till att han inte fått fång + att han får daglig dos av b-vit och tidigare mg för att förhoppningsvis lindra för magen.
Nu håller han sig inne i hagen och rör mindre på sig så nu måste jag vara mer försiktig känns det som.

MVH/
 
Re: \"Fånghästar\"

att en del hästar har lättare att få fång beror på att rasen i sig är "uppfödd" på extremt magert bete, ex shettisar o new forest ponnier. en shettis ska ju kunna klara sig på de tillgångar som finns på shetlandsöarna (vilket inte är speciellt mycket...!!!) och, även om de shettisar som du har aldrig nånsin satt sin på där, så ligger det liksom i generna, så att säga.
det är dock inte bara ponnyer som har problem med detta, även stora hästar kan få fång. i GB har de väldigt stora problem med just detta, att STORA hästar får fång!
själva symptomen utlöses (vid vanlig foderfång) av att hästen har fått för mycket proteiner i sig - vilket hjälps av att hästen även har varit lite väl tjock. det är inga större problem att ha fånghästar på gräsbete (har själv det, så äv min granne med sina två shettsar) , men det så länge gräsbetet är EXTREMT nedtuggat. är det för tjockt så är det kört, så var noga med det, särskilt nu på försäsongen, för nu är ju det nya gräset så fruktansvärt energirikt å proteinrikt!!!
själv har jag en gammal (26 år) fångponny (new forest) och har efter ett par kraftiga anfall av fång insett att hon inte alls ska ha någon havrekross, eller något annat kraftfoder. så fort vädret tillåter ska jag flytta henne till en skogshage, där betet inte är heltolikt det som finns på exempelvis ...ja.. shetlandsöarna. =)
 
Re: \"Fånghästar\"

Ursäkta.. Men har du inte alls följt med forskningen gällande fång :confused:
Det är inte proteinet som ger fång som det ser ut i dag utan det är stärkelsen och inget annat :devil: fortsätter man att sprida felaktig kunskap så kommer vi ju aldrig till rätta och kan minimera i detta fall foderfång.

Det finns massor av trådar här på "buke" och söker du ute på nätet på fång aller laminatis så finner du rätt kunskap.

Och har du en aning om hur värdena på gräs och annat ser ut på Shetlandsöarna? det kanske är som på Island, skyhöga värden som sedan bidrar till myten att vissa raser klarar sig på lite och magert bete.
 
Re: \"Fånghästar\"

Sissu till anfall :cool:
Till trådskaparen:
Jag förstod inte riktigt om dina hästar har fång eller om du är rädd att det ska få det...
Som förebyggande åtgärder brukar jag förespråka för sk "stripgrazing", munkorg och sträng övervakning.
Vi gör så att vi släpper våra hästar i en hag-remsa, låter de beta ner det och utökar den med en till remsa.
Vi putsar ner beten med regelbundna intervall och låter det växa upp igen innan vi släpper på hästarna igen.
På så sätt kan du få en bladigare tillväxt (som inte är lika rik på vattenlösliga kolhydrater som tros orsaka fång).
Munkorg använder jag på eftermiddag-natt då kolhydratkoncentrationen är som högst i gräset. Morgonen får min fångis beta fritt.
Nyckeln är att vänja hästen till betet långsamt.
En bra hovslagare är nog pricken över I när det gäller fång.
Och framför allt tänk på att anfallet startar 72 timmar före hästen visar några symptom, så när hältan visar sig har det oftast redan hunnit hänt en hel del… :(
 
Re: \"Fånghästar\"

Det var verkligen elakt gjort :mad:

Nej, ingen av dem har det vad jag vet, men jag är ändå extra försiktig eftersom alla säger att de lättare drabbas av det än andra hästar...
 
Re: \"Fånghästar\"

För det känns ju ganska "taskigt" att inte låta dem gå på bete alls om de nu inte har fång. Kan du inte låta dem gå på lättare bete eller bara ett par timmar om dagen?

De är ju gräsätare så det är ju ganska naturligt för hästen att få äta gräs menar jag. :)
 
Re: \"Fånghästar\"

Angående ungshettisen så rekommenderar shettisuppfödare att dom upp till 3 års ålder får gå på vilket bete som helst men sen ska man vara försiktig som tusan.
Jag blev snopen då jag lånade en shetti 2åring(ev hingstämne) över en vinter och fick rekommenderad foderstat med ganska ordentlig kf giva - jag som trodde att dom skulle ha hö och fjuttelite havre som tröst bara.
 
Re: \"Fånghästar\"

Angående ungshettisen så rekommenderar shettisuppfödare att dom upp till 3 års ålder får gå på vilket bete som helst men sen ska man vara försiktig som tusan.
Gör dom? :confused: Vad säger dom om dräktiga ston? Ska inte dom få gå på bete heller? Låter helt sjukt tycker jag...
 
Re: \"Fånghästar\"

Självklart ska de ha gräsbete! Men större delen av hagen kommer att vara i en skog.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 604
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Ja, jag är 38 år och det slår aldrig fel att prata med mor eller moster. De kan va glatt men det kommer ALLTID en "gör såhär" från dem...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 276
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 670
Senast: Stereo
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 379
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp