Bukefalos 28 år!

"Fånghage"?

bettysmatte

Trådstartare
Nu har min häst fått fång :( tyvärr. Hon ska stå inne tills smärtan gett med sig (ca 4-7 dagar trodde vet). Sedan ska hon ju få gå ute i hage, men inget gräs eller bara pyttelite gräs. Hur ska jag göra då?? Jag har inte någon gruspaddock att släppa henne på. Just nu står hon i stall hos mina föräldrar. Kan det funka om jag gör en pyttehage (säg 5 x 5 m) på deras gräsmatta och släpper henne där några timmar om dagen till att börja med? Eller är det helt tokigt? Hon har gått på gräs hela tiden i vår och sommar, och det har gått bra tills vi släppte henne i ny hage. Vi trodde att det skulle funka eftersom hagen är en gammal skogshage som inte använts på flera år. Högt och mycket gräs var det där visserligen, men det bör inte ha varit någon "kraft" i det alls.

Tips mottages väldigt tacksamt!!
 
Sv: "Fånghage"?

Mitt gammel sto fick ett fång anfall förra sommaren.
Då gjorde jag en liten hage i den stora så hon fick sällskap av sin kompis.
Först klippte jag mer den tilltänkta biten med gräsklipparen,om det tyckte min sambo så här :devil: .

Men jag utökade den med någon meter varje dag, för att hon inte skulle rymma, och klippte av gräset på den biten med.

Senare i aug/sept fick hon gå ut i hel hage och då funkade det.

Så här gjorde jag, det finns säkert andra förslag.

I år har jag gjort på samma sätt och hon har ännu inte fått något fång.
Men går inte ute dygnet runt pga av insekter så måste de ändå in.
 
Sv: "Fånghage"?

Tack för ditt svar!! Låter som ett bra förslag, tycker jag.

Både vet och hovis är överens om att det inte verkar som om det var ett kraftigt fånganfall hon fått, utan ett rättså lindrigt sådant. Hon blev fångverkad idag, men det behövdes nog inte vare sig sulor eller bakåtvända skor fram, trodde hovslagaren. Det är ju skönt att veta, för man oroar sig ju alltid en hel del. Pappa var med när hovis var där (jag jobbade) och han sa att han kunde också se att hon redan rörde sig mycket bättre än igår eftermiddag (när vet var ute och gav henne en spruta). Så vi hoppas på fortsatt snabb bättring :D !

Tar tacksamt emot fler tips och förslag om hur jag ska förfara resten av sommaren, både ang. bete och ridning. Vet tyckte att jag skulle börja skritta henne så fort hon inte hade ont längre. Låter det vettigt? När kan man sen börja trava, etc.?
 
Sv: "Fånghage"?

Vad fick du för behandling? Hästen kommer troligen att gå fint om några dagar men jag tycker inte man ska rida den så länge den går på smärtstillande, kan ju vänta o se så att den går OK även när behandlingen är slut.

Min pålla som fick fång i januari hade inte ont så länge hon gick på medicin men när kuren var avslutad hade hon ont igen, då skodde vi henne med sulor o tåriktad sko och hon blev mkt bättre på en gång.
 
Sv: "Fånghage"?

Hon fick Fenylbutazon som jag ska ge 2 ggr om dagen tills hon är smärtfri. Fick utskrivet för 7 dagar, men vet säger att jag ska sluta så fort det verkar som om det inte behövs mer medicin. Fast eftersom Fenylbutazon ÄR just smärtlindrande (samt inflammationshämmande) så undrar jag hur man ska se att de är smärtfria :confused: ? Det kan ju bero på just att de får medicin... Tar man bort den så gör det kanske ont igen.
 

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 925
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 809
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 265
Senast: super
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 905
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Allergiutredning
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Shettistråden del II
  • Lätt E

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp