Fångstburar ,ev bortsprungnen lr vildkatt har fått ungar

WildHorse

Trådstartare
Hej!
Vi har haft en katt som sprungit runt stallet och varit väldigt skygg. Vi har börjat mata kissen för att få den tillräckligt trygg att kolla upp chipmärkning och se om den har en ägare.

Nu har vi dock hittat ungar. Ögonen är öppna så dom är ju lite äldre. Så nu känns det mer akut att få tag på katta och fånga in henne så hon och ungar kan vetrinär undersökas.

Det jag undrar är var man får tag på fångstburar? Och hur går man bäst tillväga? Hon brukar alltid få mat på ungf samma ställe så tänkte om man ställer buren där och fortsätter mata?

Hur bråttom är det för kattungarna? Om vi inte hittar mamma ikväll behöver dom då åka till Vetrinär nu och bli undersökta o få mjölkersättning lr kan man vänta en dag lr två så mamman kan fångas in oxå?

Vi har 4 katter hemma i dagsläget och har inte plats att ta hem fler.
 
Nu är äntligen hela familjen infångad och påväg till katthem!

Men vad bra!
Jag blir lika glad för varje gång folk hjälper katter till ett bättre liv!
En av mina uppfödarvänner tar årligen hand om flertalet övergivna kattungar (alltså såna som folk ställer ut i en kartong) och såna som hon (med flera) hittar på annat sätt - samt att hon tar in och ombesörjer kastrering av vildkatter som senare släpps ut vid matstationer.
 
Anser det en självklarhet. Tyvärr efter lite luskande är troligaste kandidaten till fadern en okastrerad hankatt med ägare, som hålls som utekatt...
Så lär väl inte vara sista gången vi får fånga in kattfamiljer här. Hade nästan hoppats att det varit en övergiven hankatt oxå, så man kunnat fånga in och åtminstone kastrera honom med..
 

Liknande trådar

Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 208
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
4 052
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 064
Senast: MJLee
·
Övr. Katt En bekants bekant har en vildkatthona med ungar på sin tomt. Åldersbestämningen av ungarna är vag - personen säger att de är mindre än...
Svar
16
· Visningar
4 963
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp