Bukefalos 28 år!

Får, baggar eller tackor?

sten

Trådstartare
Hej!
Vi funderar på att ha får tillsammans med hästarna. Främst för att det är bra mot parasiter och att fåren äter sånt som hästarna lämnar, men också för att det skulle vara mysigt med får på gården.
Vi har tänkt att ha bara 2 stycken.
Vi ska inte avla på dem utan bara ha dem som sällskap.

Är det bäst att ha två tackor eller två baggar? Eller det spelar kanske ingen roll?
Jag har hört att baggar kan vara elaka mot människor och andra djur, stämmer det? I så fall kanske det inte är bra med baggar när vi är nybörjare på får.
Rekommenderar ni någon särskild ras?

Hästarna går i lösdrift, bör fåren ha eget vindskydd eller går det bra att de delar vindskydd med hästarna? Enligt jordbruksverkets regler är vindskyddet stort nog.

Tacksam för svar.
Sten
 
Tack för svar!
Finns det några raser som är bättre än andra på att äta sly och sånt som hästarna inte äter i hagen?
 
Det kan vara svårt med får och hästar i samma hage, om inte djurslagen är det minsta vana vid varandra. Får är utpräglade flockdjur, så färre än 3 st skulle jag inte rekommendera. Våra får flyttar till en hage jämte hästhagen på vintern ( vattnet finns i hästhagen), de kan alltså gå ut och in som de behagar, och gå undan när hästarna kommer. Fåren behöver även eget vindskydd. Baggar eller tackor spelar nog ingen roll. Baggar som ej kommer i kontakt med brunstande tackor är ganska beskedliga. Vi har Gutefår, mycket trevliga och modiga. Äter även sly.
 
Gamla lantraser brukar vara bättre på att äta sly än mer moderna raser. Så skogsfår, gutefår eller finullsfår och liknade kan vara det som ni ska.
Tänk på att får är ganska kräsna och äter helst det som är gott. Vilket leder till att om det t ex finns mycket gräs i hagen äter de bara de finns stråna och lämnar de grövre.
 
Jag har tre gutetackor som går med hästarna, på lösdrift, året runt. De delar också ligghall, men de första åren gick de delat. Nu är de så vana vid varandra att de står och äter ur samma hösilagehög. Jag säger dock som Masse, får är kräsna. Mina äter bara det absolut finaste gräset och ligger sen mest och sover. Som andra tidigare också skrivit så tycker jag också att tre är ett minimum, och att tackor då är att föredra. De betar absolut inte runt ratorna som jag trodde att de skulle göra. Helt ärligt är mina grisar bättre på att beta och hålla fint i hagarna (tills de får för sig att äta något under jord, då är det inte lika fint längre..) Vill du ha något som äter sly så rekommenderar jag getter. Men min erfarenhet är att de är betydligt svårare att hägna in.
 
Vi har texeluppfödning. och även om de tuggar i sig det mesta i brist på annat så äter de det godaste de hittar först. De var även en sommar sällskap till min dåvarande häst och jag tror hon nästan trodde hon var ett väldigt stort får i slutet av sommaren då hon följde fåren överallt och de accepterade henne i flocken. ;)

Att hålla rent i hagarna är faktiskt hästar bäst (förutom grisar då) då både kor och får är väldigt kräsna och bara vill ha det bästa. Men som sällskap till häst funkar en flock med tre får bra :)
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 398
Senast: Miiikaela_
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 017
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
776
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 458
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp