Får dagispersonalen säja vad som helst till en?

A

Annakarenina

Ska dagispersonalen få säja vad som helst till en?
Dottern som har självlockigt hår, vägrade att låta pappa kamma håret på henne i morse, vilket gjorde att hon var rätt tovig när hon kom på dagis.
Det händer ibland, då hennes hår pga krulligheten väldigt lätt tovar ihop sej,. Det räcker med att hon blir lite svettig när hon har mössa på sej, så är det kört.

När jag kom för att hämta henne, säjer en i personalen -Hörrödu, nu är det nog bäst att du kammar henne..de andra barnen och föräldrarna börjar ju fundera. (i en sur och snäsig ton)
Precis som om jag skulle varit blind eller nåt! Jag såg ju att hon var tovig i håret, och hade själv tänkt sekunden innan, att vi ska nog reda ut det där, när vi kommer hem..
Och jag tror inte de andra barnen bryr sej i hur hon ser ut i håret..

Jag blev ledsen, sårad och arg, men bet ihop och tog ungen med mej och gick.
Kan hända att jag överreagerar, då jag är trött, då jag inte fått sova så mycket pga att barnen (har fler än den som går på dagis) var vakna några gånger under natten pga hosta osv.

Känner bara att jag måste skriva av mej. Jag tycker det finns andra saker än ett tovigt hår, att haka upp sej på. Vi är skötsamma kärleksfulla föräldrar, som varken knarkar eller slår våra barn..kan hända att de får gå med tovigt hår en dag, för att man inte hunnit med..
Vad tycker ni jag skulle gjort?
 
Sv: Får dagispersonalen säja vad som helst till en?

Jag kan förstå din reaktion, även om den kanske är i överkant.
Men varför inte nämna för personalen att om de nu far så illa av att barnet inte velat kamma håret på morgonen så kan de tala om det i en vänlig ton.
 
Sv: Får dagispersonalen säja vad som helst till en?

Nu kanske du får ett tips som ni redan anammat hemma.

Men jag var fruktansvärt håröm när jag var liten och morgonborstning var en ren och skär pina.

Men min mor köpte balsamspray i superrolig flaska och en dyr hårborste som skulle vara super för trassligt lockigt hår och efter det fungerade det att borsta mitt hår.

Blev ju mutad med supercoola balsamsprayen ;)


Balsamsprayen morverkar även tovor som uppstår under varma mössor ganska bra och håret blir lättutrett ..
 
Sv: Får dagispersonalen säja vad som helst till en?

Vi kör med pälsglans, som man har till hästen. Det hjälper bra vid utredning, men det tovar ju ihop sej ändå. Har provat balsamsprejen och det bet inte lika bra. Men man kan ju ha båda, ska prova:laugh:

Och Ameo, jo jag överreagerar nog, då jag är slut efter några vaknätter, man blir överkänslig, och saker som skulle i vanliga fall passera, fastnar liksom.:cry:
 
Sv: Får dagispersonalen säja vad som helst till en?

Prova att borsta ut håret efter tvätt och sen fläta. Då tovar det inte ihop sig har jag märkt. Alltså om hon får gå med flätor. Man får fläta om typ dagligen.
Vi gör så ibland, eller så har vi "frisör-balsamsprej", vanligt balsamsprej funkar inte för oss.
 
Sv: Får dagispersonalen säja vad som helst till en?

Jag förstår att du känner dig kränkt! Jobbar själv på förskola o ser barn komma i måååånga olika stilar om dagarna. Barn är barn o vissa dagar vill de inte som man vill! Att vara rufsig i håret är väl en petitess!
Vi hade vissa barn som var omöjliga att borsta håret på hemma, så det låg ofta en borste på barnens hyllor o så lekte vi frisör på förskolan istället! :)

Om du får påpekandet igen tycker jag att du ska säga ifrån! Som du säger, tovor i håret är en bagatell när det finns barn som far riktigt illa...
 
Sv: Får dagispersonalen säja vad som helst till en?

Lydia, vi ska prova flättipset:)
Kim, tack för dina uppmuntrande varma ord:)..
Jag ska gaska upp mej själv, och lära mej att säja ifrån..
 
Sv: Får dagispersonalen säja vad som helst till en?

Som svar på din fråga på rubriken, så kan jag säga att dom inte får det. När jag känner mig idiotförklarad på dagis så ringer jag och pratar med en kompis som jobbar inom barnomsorgen. Jättenyttigt eftersom hon även förklarar vad mina skyldigheter som förälder är.

Själv fick jag mig en snäsig dagisfröken i måndags när jag ringde dagis för att kolla om sonen fanns på plats (sonens pappa lämnade på dagis istället). Fick en rätt snäsig utskällning att sonen minsann behöver ha extrakläder på dagis. Jag sa ifrån att han har det men att jag hade glömt väskan hemma i torsdags och eftersom han var ledig i fredags hade jag ingen tanke på väskan. När jag hämtade sonen igår berättade han på barnsätt vad fröknarna hade sagt så han hörde. Kan säga att det var 2 knallröda fröknar på dagis när dom förstod att sonen hört allt dom sagt.
 
Sv: Får dagispersonalen säja vad som helst till en?

Självlockigt hår brukar bli värre ju mer det kammas.
 
Sv: Får dagispersonalen säja vad som helst till en?

Vi kör med pälsglans, som man har till hästen. Det hjälper bra vid utredning, men det tovar ju ihop sej ändå. Har provat balsamsprejen och det bet inte lika bra. Men man kan ju ha båda, ska prova:laugh:
Problemet med glansspray (och pälsglans) är att det innehåller silikoner som funkar ett tag, sen blir det värre. Små barn har sällan så smutsigt hår och hårbotten att de behöver starka schampon. Kanske testa balsammetoden ett tag?

Min svägerska har superkrulligt hår och är överlycklig över att hon fick reda på att det faktiskt finns ett bättre sätt att hantera lockigt hår. www.lockig.se kan du kika på. Jag använder den också och på barnen med.
 
Sv: Får dagispersonalen säja vad som helst till en?

Stackare, det var inte ngt kul bemötande. Jag hade nog sagt att varsågod och borsta min tös själva, eller tycker ni att vi ska raka av allt hår så hon slipper tovor? Ngt dräpande svar hade jag nog hittat på iallafall. Jag ger härmed en stöttande kram för framtida liknande händelser! Kram!
 
Sv: Får dagispersonalen säja vad som helst till en?

Pälsglans är inte bra alls i längden för håret så jag förstår att det inte hjälper mot tovor.

Balsamspray ( man får kolla innehållet ) gör inte håret glansigt genom siliconer utan är mer för att ni ska slippa trassliga tovor.
 
Sv: Får dagispersonalen säja vad som helst till en?

Jag skulle bli rabiat om nån sa så åt mig.... oj oj oj :devil:
Jag hade ringt rektorn på en gång och m inte rektorn tagit detta vidare hade jag basunerat ut det hela på nätet.....
Jävla översittarfasoner... liksom lite tjorvigt hår.... vafan är det att bry sig om....

/fili med dotter som föredrar trasselsudds-looken
 
Sv: Får dagispersonalen säja vad som helst till en?

Och Ameo, jo jag överreagerar nog, då jag är slut efter några vaknätter, man blir överkänslig, och saker som skulle i vanliga fall passera, fastnar liksom.:cry:

Vad vet vi om "dagisfrökens" dag då????? Har hon också haft en dålig dag, och råkade säga något dumt:o
Om det här var en engångsföretelse skulle jag inte orka bli upprörd:crazy:
Här på buke får vi ju oftast bara en sida av saken.

Om det däremot var en vana personalen har att säga/tycka sånt, då skulle jag också bli skogstokig:devil:

* Jenny *
 
Sv: Får dagispersonalen säja vad som helst till en?

Balsamspray ( man får kolla innehållet ) gör inte håret glansigt genom siliconer utan är mer för att ni ska slippa trassliga tovor.

Ursäkta trådkapning, men jag måste fråga! Kan du tipsa om någon balsamspray som inte innehåller silikoner?
 
Sv: Får dagispersonalen säja vad som helst till en?

Oj haha nej inte såhär på rak arm nu, vet att jag hade en balsamspray för flera år sedan som inte innehöll silikoner..

Ska gräva lite i minnet och surfa lite så kanske jag minns märket, vad jag dock vill minnas är att det inte var någon dyr märkespray utan av vanligt märke avsedd för barn.

Nu använder jag inte balsamspray alls, men kom på "lösningen" när jag läste tråden.
 
Sv: Får dagispersonalen säja vad som helst till en?

Ursäkta trådkapning, men jag måste fråga! Kan du tipsa om någon balsamspray som inte innehåller silikoner?
Fortsatt kapning: Oliv naturell som finns på Åhléns, Kicks mfl. Fast så är den inte så himla bra heller ;)

//Gandalf, schampofri (och med schampofria barn) sedan 1,5 år tillbaka :D
 
Sv: Får dagispersonalen säja vad som helst till en?


Japp, finns ingen anledning att torka ut håret med starka medel när jag aldrig har i stylingprodukter som innehåller saker jag måste tvätta bort med mer än vatten och fettlösande.

Läs "no poo" tråden så förstår du mer!

*Schampoo-fri sedan november 2007*
 

Liknande trådar

Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
17 483
Senast: Zaria
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 756
Senast: paradiset
·
A
Hästmänniskan Måste bara skriva av mej lite för jag är förbannad. I början av sommaren, så frågar en "kompis" till mej, om hennes häst får stå i vårt...
Svar
4
· Visningar
2 300
Senast: Allobosia
·
Övr. Barn Ursäkta ett långt inlägg, men jag hoppas på hjälp! Vår son Z upplever sig bli mobbad av en flicka, J i hans klass. De går i 4:an...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 523
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp