Oseriösa hästmänniskor

A

Annakarenina

Måste bara skriva av mej lite för jag är förbannad. I början av sommaren, så frågar en "kompis" till mej, om hennes häst får stå i vårt stall, eftersom vi har skogshage utan gräs, och deras ponny har fått fångkänning säjer hon. Vi gör upp, att ponnyn får stå här, och att de själva sköter allt, bara för att jag tycker synd om hästen, som inte får gå ut annars i det stall den bor pga att det inte finns någon lämplig hage för att slippa fång. Första veckan hon står här, säjer de att de ska på begravning och ska vara borta några dagar, och jag säjer ok till skötsel under denna vecka.

Sen när de kommer åter, så dyker ingen upp och tar hand om hästen. Jag kan naturligtvis inte hindra den från att äta våra hästars och inhyrningars mat, och skulle inte ha hjärta till att inte ge den nåt heller. Jag försöker ringa, skicka sms osv, men inget svar. Helt plötsligt dyker de sporadiskt upp, får jag höra utav mina barn, som varit hemma på dagarna på sommarlovet. Då kastar de åt hästarna i hagen hö, utan att kolla om de nyss fått käk eller ej. Det här händer några gånger när jag inte är hemma, och de svarar fortfarande inte när man ringer eller sms:ar.

Slutligen ska mina egna hästar på bete, även de andra inhyrningarna. Så vi sms:ar och talar om, att på fredag far alla hästar på bete, utom er då, så då får ni komma och flytta er häst till ett annat stall, för här kan den inte stå helt ensam. Mina hästar åker på bete, och den andra inhyrningen hämtar lite senare sin häst, när vi åkt på semester. Får meddelande från den seriösa inhyrningen, att när hon kommer och ska hämta sin häst, så står deb oseriösa plötsligt där, och tänker hämta sin häst. Skönt förvisso, vi hade trott de tänkt lämna den åt sitt öde. Men det värsta av allt, de tänker skicka iväg fånghästen på bete.

För det första känner jag mej blåst och förbannad över att ha behövt ta hand om deras häst, för det andra tycker jag himla synd om hästen, som säkert som ett brev på posten kommer att få fång igen.
Enligt berättelsen från oseriösa ägaren, så lät versionen först såhär,: hästen hade bara haft en liten fångkänning. Fick senare veta, att hästen legat i boxen i en vecka nästan, för den kunde inte stå, och att de inte tagit dit nån veterinär, för det tyckte de var onödigt. Då skickar man väl inte iväg hästen på bete!

Vet inte vad jag vill med det här, men har dock lärt mej att inte lita på någon, och att alltid skriva kontrakt, man är blåst vid muntliga överenskommelser. Alltid lär man sej nånting!
Och hade de inte kommit och hämtat hästen, så hade nog min sambo sålt hästen på e-bay när vi kom hem efter semestern...det lovade han ;)
Skönt att skriva av sej sin ilska i vart fall. Och så ska jag nog skicka en räkning för omvårdnaden av hästen och hö, få se om de betalar....
 
Sv: Oseriösa hästmänniskor

Hej

visst blir man trött på oseriösa hästägare, självklart ska du skicka en räkning. Inte för att jag tror att dom kommer att betala..
-helena
 
Sv: Oseriösa hästmänniskor

Tyvärr alltför vanligt med den sortens människor!

Skriv ALLTID avtal om vad som gäller. Tyvärr är väl hästen den största förloraren i detta fall...
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 154
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 486
Senast: Skye
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·
Hästvård Måste skriva av mig lite. Har en bekant med en ponny valack modell mindre, som påstår att hennes hovslagare (han är outbildad om det...
Svar
13
· Visningar
1 946
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp