Bukefalos 28 år!

Får en B tränare träna en häst som inte är hans?

Suskiv

Trådstartare
Får en B-tränare stå som tränare på en häst han inte äger, jag fattar inte regleverket kring det.
 
Sv: Får en B tränare träna en häst som inte är hans?

Ett tips, gå in på travsport.se och läs deras tävlingsreglemente och licensbestämmelser.

Från ST:

B1-tränarlicens
Du får träna, köra och startanmäla ett obegränsat antal hästar som helt ägs/
leasas och företräds av dig eller nära anhörig. Du får dessutom ha högst fem (5)
delägda hästar. Med delägd häst menas att du eller nära anhörig är företrädare
och en eller flera icke nära anhöriga personer ingår som registrerade delägare.

Som nära anhörig räknas: Maka/make, sambo, barn, barns make/maka/
sambo, barnbarn, syskon, syskonbarn, föräldrar, föräldrars syskon, far- och
morföräldrar samt sambos/makas/makes barn, syskon, föräldrar, far- och
morföräldrar
 
Sv: Får en B tränare träna en häst som inte är hans?

Ett tips, gå in på travsport.se och läs deras tävlingsreglemente och licensbestämmelser.

Från ST:

B1-tränarlicens
Du får träna, köra och startanmäla ett obegränsat antal hästar som helt ägs/
leasas och företräds av dig eller nära anhörig. Du får dessutom ha högst fem (5)
delägda hästar. Med delägd häst menas att du eller nära anhörig är företrädare
och en eller flera icke nära anhöriga personer ingår som registrerade delägare.

Som nära anhörig räknas: Maka/make, sambo, barn, barns make/maka/
sambo, barnbarn, syskon, syskonbarn, föräldrar, föräldrars syskon, far- och
morföräldrar samt sambos/makas/makes barn, syskon, föräldrar, far- och
morföräldrar

Jag har läst det och jag kanske är dum men jag förstår inte. "Leasas och företräds" är det som får mig att fundera.

Men jag gissar att man inte får som B-tränare träna andras hästar. Det är iag så jag tolkat det. Vad händer om en B-tränare har en häst i sin träningslista som inte är hans?
 
Sv: Får en B tränare träna en häst som inte är hans?

Vad menar du? Man kan väl inte sätta upp andras hästar på sin lista om man inte själv eller nära anhörig är företrädare.

Jag funderade faktiskt över detta för ett tag sen, men det visade sig att det var en skilsmässa och en ny sambo som var förklaringen. :D
 
Sv: Får en B tränare träna en häst som inte är hans?

Jo om en av dina släktingar äger/leasar hästen så får man det.
 
Sv: Får en B tränare träna en häst som inte är hans?

*KL*

jag leasar en häst, som står på min sambos träningslista.
 
Sv: Får en B tränare träna en häst som inte är hans?

Han har aldrig strykit hästen från sin lista. Det är min häst. Jag står som ägare, han står kvar på tränare. Vi är på inga sätt släkt med varandra. För min del spelar det ingen roll, men jag funderade på om han kunde få problem för att han glömt stryka hästen. Kanske borde jag påminna honom.
 
Sv: Får en B tränare träna en häst som inte är hans?

Har väl bara blivit att den är kvar på listan eftersom han ägde hästen när den sattes upp på listan. Alla har inte så bråttom att uppdatera träningslistan.
 
Sv: Får en B tränare träna en häst som inte är hans?

Han har aldrig strykit hästen från sin lista. Det är min häst. Jag står som ägare, han står kvar på tränare. Vi är på inga sätt släkt med varandra. För min del spelar det ingen roll, men jag funderade på om han kunde få problem för att han glömt stryka hästen. Kanske borde jag påminna honom.

Jag tycker du ska påminna honom, eftersom det blir han som bär ansvaret om något händer din häst ;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter På senare tid har jag funderat mycket kring hästar och våra förväntningar på dem. Oavsett om vi är ryttare, tränare, hovslagare...
Svar
0
· Visningar
105
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I onsdags kväll bjöds det in till clinic där Eamon Hickey visade upp sitt system för att träna hästar. Först ut var ett treårigt sto som...
Svar
0
· Visningar
91
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den V75-meriterade travtränaren startade en häst som blödde efter ett lopp. Nu döms tränaren för brott mot djurskyddslagen till 30...
Svar
0
· Visningar
185
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Han har varit avstängd två gånger för att ha dopat sina hästar. Men tränaren Bo Westergaard får ändå tävla vidare. Skälet: han driver...
Svar
0
· Visningar
81
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp