Får flyttfirmor bete sig hur som helst?

Skulle nog inte gå via ARN då deras utslag endast är rådgivande. Mao kan företaget strunta i vad ARN tycker.
Bättre då att gå via kronofogden om de inte betalar.
Tillägg: Ytterligare en orsak att gå via kronkalle är att det tar tämligen lång tid att få ett utslag hos ARN.
 
Skulle nog inte gå via ARN då deras utslag endast är rådgivande. Mao kan företaget strunta i vad ARN tycker.
Bättre då att gå via kronofogden om de inte betalar.
Tillägg: Ytterligare en orsak att gå via kronkalle är att det tar tämligen lång tid att få ett utslag hos ARN.
Kan ta lång tid hos KFM också beroende hur lång tid det tar innan de blir delgivna och på om de medger skulden eller ej. Bestrider de, så är det TIngsrätten man får gå vidare till.
 
Skulle nog inte gå via ARN då deras utslag endast är rådgivande. Mao kan företaget strunta i vad ARN tycker.
Bättre då att gå via kronofogden om de inte betalar.
Tillägg: Ytterligare en orsak att gå via kronkalle är att det tar tämligen lång tid att få ett utslag hos ARN.
Det skadar inte att gå via ARN. Om företaget inte följer deras råd hamnar de på ARNs svarta lista vilket kan vara dåligt för affärerna.
 
Men herregud
Min bror ska flytta snart och jag försöker övertala honom att anlita flyttfirma men det här gör ju nästan att jag istället känner att jag ska ringa och säga "jag kopplar släpet och kommer". (Han bor på tredje våningen utan hiss och med spiraltrappa är rädd att vi slår ihjäl oss om vi ska få ner grejerna därifrån)
 
Men herregud
Min bror ska flytta snart och jag försöker övertala honom att anlita flyttfirma men det här gör ju nästan att jag istället känner att jag ska ringa och säga "jag kopplar släpet och kommer". (Han bor på tredje våningen utan hiss och med spiraltrappa är rädd att vi slår ihjäl oss om vi ska få ner grejerna därifrån)
Det tog emot så länge för mig att släppa kontrollbehovet och våga lita på att nån annan är kompetent och kan lösa problem man betalar dem för att fixa... och så går det så här 😭😭😭

Maken är lika ledsen över att jag fått vatten på min kontrollångest som att grejerna är sena 😬

De skulle ringa 30 min innan de kommer. De har inte ringt än.
 
Sakerna är lastade och på väg hit! Enligt killen som körde skulle de åka raka vägen hit och borde då vara på plats kl 04... Fortfarande utan att kommunicera till mig 🤪 Jag är mest lycklig över att allt iaf är ute ur gamla huset, och att slippa ge hundarna äckligt torrfoder imorrn!
 
Det skadar inte att gå via ARN. Om företaget inte följer deras råd hamnar de på ARNs svarta lista vilket kan vara dåligt för affärerna.
Och betalar de inte efter man varit i ARN så går man till Tingsrätten då. De går i de allra flesta fall på samma linje som ARN. Sedan kan man gå till KFM med domen och då plockar de ut pengarna åt dig.

Är det Skojarföretaget AB så har de tömt kontona och kursat vid det laget. Men är det Stora firman AB som har en stabil verksamhet de vill fortsätta med och som normalt sett betalar sina räkningar, så kommer de inte försöka starta om under nytt org.nr bara för att slingra sig undan en enstaka skuld av den storlek det handlar om här.
 
Och betalar de inte efter man varit i ARN så går man till Tingsrätten då. De går i de allra flesta fall på samma linje som ARN. Sedan kan man gå till KFM med domen och då plockar de ut pengarna åt dig.

Är det Skojarföretaget AB så har de tömt kontona och kursat vid det laget. Men är det Stora firman AB som har en stabil verksamhet de vill fortsätta med och som normalt sett betalar sina räkningar, så kommer de inte försöka starta om under nytt org.nr bara för att slingra sig undan en enstaka skuld av den storlek det handlar om här.
De har funnits sen nittiotalet, så har svårt att tro att de går i konkurs.
 
varför skulle det inte bli en faktura?
Är väl bara att fakturera mellanskillnad mellan pris enligt offert och det pris man fick betala till den firma som utförde jobbet.
Läste om det en del när jag satt "i skiten" som kund och slutsatsen var att jag behövde vara egenanställd eller nåt sånt för att kunna fakturera pga f-skatt. Det var lite trassligare än att bara skriva ihop.
 
Sakerna är lastade och på väg hit! Enligt killen som körde skulle de åka raka vägen hit och borde då vara på plats kl 04... Fortfarande utan att kommunicera till mig 🤪 Jag är mest lycklig över att allt iaf är ute ur gamla huset, och att slippa ge hundarna äckligt torrfoder imorrn!

Men gud så skönt att läsa! Antar att ni sover nu, hoppas det gått bra med urlastning
 
Läste om det en del när jag satt "i skiten" som kund och slutsatsen var att jag behövde vara egenanställd eller nåt sånt för att kunna fakturera pga f-skatt. Det var lite trassligare än att bara skriva ihop.
Om det du ska fakturera för rör arbete m.m. där regler om bokföring, skatt och näringsverksamhet blir aktuella är det en annan sak. Då måste man se till att det görs rätt för att inte skattefuska osv.
Om det är pengar du kräver in som ren privatperson av andra skäl påverkas du inte av dessa regler. Ett skadestånd för avtalsbrott som är till dig som konsument har du inte bokföringsskyldighet för och därmed finns inga formkrav. Då blir det mest en frågan om att skriva tillräckligt tydligt vad betalningskravet omfattar samt vart och när det ska betalas.
 
Läste om det en del när jag satt "i skiten" som kund och slutsatsen var att jag behövde vara egenanställd eller nåt sånt för att kunna fakturera pga f-skatt. Det var lite trassligare än att bara skriva ihop.
Jag har F-skatt, men det är ju stor skillnad att jag som privatperson köper en tjänst och att mitt företag köper en tjänst. Företaget kan ju inte fakturera min privataffär?
 
Sakerna kom fram kl 05 imorse ❤️ Allt verkar välhanterat och killarna var väldigt bra. Jag jobbade men såg till att de fick frukost innan maken hjälpte dem lasta av. Lite strul från huvudkontorets sida, men personalen var guld!

Så skönt att adet äntligen kommit fram!
Fint att läsa att du bjöd på frukost, don't kill the messenger verkar annars vara väldigt svårt för många 😒
 
Läste om det en del när jag satt "i skiten" som kund och slutsatsen var att jag behövde vara egenanställd eller nåt sånt för att kunna fakturera pga f-skatt. Det var lite trassligare än att bara skriva ihop.
F-skatt är ett måste om man tar betalt för en tjänst. Det går inte att göra som privatperson.
(Jag jar lusläst reglerna för att hitta kryphål och slippa ha f-skatt, men det går inte. Enda alternativet är egenanställning, som du nämnt)
Men man kan alltid fakturera "överskjutande kostnad", sålda varor eller liknande, utan att ha f-skatt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp