Bukefalos 28 år!

Far hunden illa eller är det jag som är blödig ?

Tahari

Trådstartare
En av hundägarna i mitt villområde låter sin schäfer stå ute på balkongen (ca. 2*2m) hela eftermiddagen och kvällen. Den stackaren skäller och gnäller oavbrutet utan att någon ägare verkar bry sig. Får man göra så ( enligt djurskyddet) ? Jag vet inte om hunden har vatten eftersom balkongen ligger högt upp så det går inte att se golvytan.
Om man bortser från olägenheten för grannarna som får lyssna på hundyl till midnatt, så tycker jag dessutom rasande syndom djuret.
Var vänder man sig om man eventuellt skulle göra en anmälan? Och finns det fog för anmälan ? Hunden är i övrigt mycket välskött vad man kan se i alla fall.
 
Sv: Far hunden illa eller är det jag som är blödig ?

Jag skulle ha:

1) Pratat med ägaren och påtalat att hundens ylande/skällande/gnällande är störande för grannar och omgivning

och

2) Pratat med hyresvärden om att hunden står ute på balkongen och lever rövare i tid och otid.
 
Sv: Far hunden illa eller är det jag som är blödig ?

Och om det inte hjälper så ring Miljö o Hälsa i kommunen o klaga på oljudet.
 
Sv: Far hunden illa eller är det jag som är blödig ?

Dit har jag redan ringt en gång. Svaret jag då fick var att dom skulle skicka en gubbe med decibelmätare under kontorstid, så det var ju bara att hoppas att hunden stod där just när han behagade dyka upp. Då undrade jag om dom inte hade några allmänna regler och råd inom kommunen beträffande hundhantering. Nej det hade dom inte men jag kunde få en om katter om jag ville ehhh.....nej tack, inte någon olycklig katt på balkongen som jag vet om.
Vad jag mest undrade över var om det enligt djurlagarna är tillåtet att ha en hund utstängd på en sådan liten yta och under dom väderförhållanden som rådit i vinter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp