Bukefalos 28 år!

Får man en instruktionsbok?

Q

qrumelur

:o
Ja, alltså seriöst. Får man en instruktionsbok eller? Här är ingen bebis på väg men tankarna är många.
Häromdan kom jag tex. på det här med skötbord och sånt. Vart ska man ha det? På badrummet - kan jag konstatera att de flesta jag känner har haft det. Tyvärr rymmer inte våra badrum (vi har två) något sånt. Jag räknade hastigt ut att tvättstugan inte skulle vara så dum.
Bara för att komma på att det är på helt andra sidan av huset (vi har ett S T O R T hus) och jag tänkte på när man/om man ska gå upp på natten och byta blöja ... mycket spring... :confused:
Detta ledde till att jag började fundera på hur ofta man egentligen sak byta blöja?! Vid behov antar jag. :D

Jösses. ... vem frågar man om såna här saker..?
 
Sv: Får man en instruktionsbok?

Du behöver ingen instruktionsbok, du har ju oss på Buke:laugh:

Och resten kommer att ordna sig, du får känna dig fram vad som känns bäst när bäbisen väl är ute.
Jag hade ett skötbord inne i barnrummet, men det fungerade bäst att ha en uppblåsbar bädd på bänken i tvättstugan.

Och har ni brist på utrymme så finns ju vägghängda skötbord :)
 
Sv: Får man en instruktionsbok?

Ja, allt jag som förstagångsmamma gick och funderade på löste sig helt naturligt (tex hur får man dem att äta vanlig mat, hur slutar man amma eller hur får man dem att sluta med blöja osv). Det bara blev så och vipps hade saken jag gått och gruvat mig för löst sig. Har man bara lite sunt förnuft och så får man testa lite vad som funkar på ens egen bebis. Annars finns ju som sagt vi här på Buke som älskar att svara på en massa frågor och funderingar! Sen tycker jag att min BVC-tant har varit bra att ställa en massa dumma frågor till. Ha ha, jag brukar ha med mig en hel lista med frågor när mina barn är där.

Hos oss passar inte heller skötbord i badrummet. Både jag och svägerskan har det i tvättstugan. Man brukar ju säga att det är bra att ha tillgång till rinnande vatten där man placerar skötbordet. Fast jag använder endast det rinnande vattnet till att tvätta händerna. Till bebisen har jag såna där bebis-våtservetter.
 
Sv: Får man en instruktionsbok?

Det finns massor av info på nätet men den bästa och snabbaste hjälpen har varit här på Buke ;)

Jag har ett skötbord i köket. Det mest centrala rummet. Men det står i ena hörnan inte precis brevid sprisen direkt ;) Sen byter jag blöjor både på badrumsgolvet och i sängen med. Tom i soffan ibland, liksom liggdelen på vagnen när jag varit iväg ;)
De med nummer två är ju bättre att göra vid vattnet såklart. Jag har ett paket våtservetter liggandes vid sängen och någon reservblöja där med men så har min bäbis aldrig bajsat på natten. Då hade jag nog asat upp oss.
Hur många blöjbyten man gör varierar nog väldigt mycket... E gjorde nr 2 flera ggr/dag i början o sen var 4:de dag... Då gick det inte så många blöjor ;)
 
Sv: Får man en instruktionsbok?

I början bytte jag blöja i sängen på natten. Orka gå upp liksom :D Jag kan varmt rekommendera Ikeas lampa Spöka, perfekt att ha i sängen och tända vid blöjbyte.

Sen kan man byta blöja lite där man känner för, i början hade vi en handduk i köket och en skötbädd i badrummet. En del byter på sängen och andra har ett skötbord. Gör det som passar er. Det är inte jättejobbigt att gå och hämta lite ljummet vatten var gång, och jag har hört folk som har en trycktermos med ljummet vatten som räcker hela dagen.

Fråga på bara, det är därför vi är här!
 
Sv: Får man en instruktionsbok?

Jäklars vad smart med en trycktermos med ljummet vatten!! Där var det någon som tänkt till!

Vi har vårt skötbord i köket, två av IKEAs "expedit" med 4 fack som är ihopsatta och sen en stor skiva med kanter ovanpå. GOTT om plats ochhur skönt som helst. Vi har haft vatten i en skål brevid, nytt ljummet varje blöjbyte när han var liten, nu på slutet mest våtservetter eller rumstemperat vatten i skål.
Vårt badrum är knappt 1 kvm och innehåller där handfat, wc och dusch så att klämma in barnavård där var inte att tala om. ;) Vi har typ 5 meter från sängen till skötbordet så jag har gått upp och bytt blöjor. "Enklare" blöjor har även bytts i sängen på mer eller mindre sovande bebis.

Allt löser sig, och det finns alltid någon som tycker det är roligt att svara på dumma frågor!! :D
 
Sv: Får man en instruktionsbok?

Du behöver ingen instruktionsbok, du har ju oss på Buke:laugh:

:love: tack!

Men alltså, man kan typ ha flera skötbord om det skulle behövas? Så att man kan byta på natten utan att springa runt halva byn ? (eh, huset menar jag, blir bra med barn. Det är lite ödsligt här. ;) )
 
Sv: Får man en instruktionsbok?

Hos oss passar inte heller skötbord i badrummet. Både jag och svägerskan har det i tvättstugan. Man brukar ju säga att det är bra att ha tillgång till rinnande vatten där man placerar skötbordet. Fast jag använder endast det rinnande vattnet till att tvätta händerna. Till bebisen har jag såna där bebis-våtservetter.

Vad skönt att höra att det mesta kanske löser sig med sunt förnuft.
Det är just det där med vatten jag också tänker på när jag tänker skötbord förståss. Därav tvättstugan.
 
Sv: Får man en instruktionsbok?

Allt löser sig, och det finns alltid någon som tycker det är roligt att svara på dumma frågor!! :D

:love: Vad härliga ni är! :-)

tack för tips också. Det är skitsvårt sånt här. Jag var ganska "upp-i" syrran när hon fick sitt andra barn men det känns ju som tusen år sedan och inte tänkte jag på att snappa upp nån vettig info..

Händigt också att kunna byta i sängen. :D Ganska självklart egentligen.
Jag menar när jag arbetade natt på gruppboende så bytte jag ofta i sängen på natten om det behövdes. Vatten i balja, handduk till skydd för sängen etc.

Bara för att det är en pytte-människa känns allting så himla avancerat! :o
 
Sv: Får man en instruktionsbok?

Vi byter aldrig någon annanstans än i badrummet, känns tycker jag extremt ofräscht att ha smutsiga blöjor och våtservetter liggandes överallt i bostaden. Dessutom sköljer vi alltid av bebis under kranen, under rinnande vatten, när vi byter. Ett superknep som vi fick tips om på BB - det går fort, är praktiskt, blir helt rent, och spar på bebisens ömtåliga hud också, jämfört med att hålla på och gnida med servetter. Av med blöjan, in med bebis under kranen, skölja, tillbaks till skötbordet, torka torrt, på med ny blöja. Alltihop tar inte mer än några minuter. :)

Visade min mamma, som har tre barn, och hon tyckte att herregud vad praktiskt, varför har jag inte alltid gjort så? Hon har innan gjort som många andra i tråden, haft små byttor med vatten och bytt på lite olika ställen.

När det gäller hur ofta man byter är det nog en samvetsfråga. ;) Men varannan timme ungefär, eller oftare om det kommer en bajsblöja. Det är ju upp till var och en, det märker man själv hur länge det tar tills man tycker blöjorna börjar bli ofräscha.
 
Sv: Får man en instruktionsbok?

Det där lät ju grymt händigt.
Fast inget alterantiv här hemma där det tar femton minuter innan varmvattnet rinner till är jag rädd... :o :o
 
Sv: Får man en instruktionsbok?

jag har nog bytt blöja på natten ca 5 gånger allt som allt, Elin är nu 5 månader.

Jag byter blöja morgon och kväll sedan ca två till tre gånger under dagen, är det bajs så oftare.

Jág tycker att det är skönt att ha ALLT som man kan tänkas behöva vid skötbordet, blöjor, våtservetter, salvor, näsdroppar, boddys, strumpor har även hennes ytter kläder vi skötbordet så det går snabbt och smidigt att byta och ta på kläder.

Och ja du kan ha mer än ett skötbord, en vännina hade ett uppe och ett på nedreplan i huset. Själv funderar jag på att sätta upp ett i hallen för av och påklädning av otympliga ytterkläder.
 
Sv: Får man en instruktionsbok?

Här använder vi badkarsskötbord och det är toppen :) praktiskt med vatten så nära och tar ingen plats i badrummet.
har även provat att ha annat och hämta skål med vatten och det funkar men är krångligare :) (tycker jag)
en pinkblöja kan man typ byta vart som (lite jobbigt dock om bebis passar på att pinka mera under bytet) men en bajsblöja är bästa att ha tillgång till rinnande vatten.
man byter blöja när det behövs, bajsblöja byter vi alltid direkt och pinkblöja när den känns blöt. ;)

Vi är många på buke som svarar på alla frågor man kan ha, ingen fråga är dum!
 
Sv: Får man en instruktionsbok?

JAg kom på- jag brukar använda skumtvättlappar :) Även när jag badar henne. De luddar inte, är inte sträva och parfymfritt med.
Men är jag iväg så har jag tvättlappar. Jag har köpt en paket huggies mest för den bra tunna burken de är i men de har inte blivit kletiga som många andra blir på stackars rumpan...
Är noga med att tvätta ordentligt bytet efter sen.
 
Sv: Får man en instruktionsbok?

Jag funderade på exakt samma saker när jag väl förstått att jag faktiskt var gravid. Och jag har tidigare aldrig direkt varit intresserad av bebisar så sett - möjligen att jag tvingats byta på min systerdotter ett fåtal gånger och matat henne, men det är i stort sett allt. Jag var givetvis expert på att LEKA med och LÄRA barn, men inte mer. :D

Nu är min dotter ca 4 ½ månad och jag har lärt mig under tiden. Sedan har jag ett bra nätverk som jag använder som informationsfält. Här får man sortera det som helt enkelt känns rätt. Och ja, magkänslan infann sig på mig! Dessutom investerade jag i en bra barnbok där det står bra grunder om barnets utveckling och dess omhändertagande. Jag är som sådan att jag vill veta på djupet.

Jag blev själv i slutet av graviditeten och då blev allt tvunget att omprioriteras och planeras på nytt. Så, jag har testat vad som fungerar rent praktiskt - och sedan ändrat om det blivit tungt. Jag vill att ting ska vara praktiskt och smidigt. :grin:

Har en lägenhet med två plan (sovrum, toalett/dusch & barnrum uppe samt en toalett/bad, vardagsrum & kök nere). Nere har jag fått lägga skötbordet på tvättmaskinen. Jag har också ett större på barnrummet som används vid behov. På natten byter jag i sängen (har ett uppblåst underlägg för det samt blöjor och våtservetter i en låda) och har en blöjhink på toaletten intill. Jag har valt att byta i sängen just för att jag och bebisen fortare somnar om då.

Tro mig, jag ställer alla dumma frågor. Och man får bra svar - de flesta av oss har varit där ....
 
Sv: Får man en instruktionsbok?

När min yngsta var nyfödd bajsade han lika ofta som han åt. Så var gång han vaknade på natten bytte Jag böja. Eftersom Jag gillar min sömn och inte vill störa bebisen hade Jag en handduk i fotändan som Jag la bebisen på och våtservetter och blöjor. De smutsiga blojorna kastade Jag i en påse på golvet. Nu är han nio månader och vi byter typ aldrig på natten. Det finns jättebra våtservetter nu utan giftiga saker i.

På dagarna kör Jag oftast mabuses trick, känns fräschast och enklast.
 
Sv: Får man en instruktionsbok?

När min yngsta var nyfödd bajsade han lika ofta som han åt. Så var gång han vaknade på natten bytte Jag böja. Eftersom Jag gillar min sömn och inte vill störa bebisen hade Jag en handduk i fotändan som Jag la bebisen på och våtservetter och blöjor. De smutsiga blojorna kastade Jag i en påse på golvet. Nu är han nio månader och vi byter typ aldrig på natten. Det finns jättebra våtservetter nu utan giftiga saker i.

På dagarna kör Jag oftast mabuses trick, känns fräschast och enklast.
 
Sv: Får man en instruktionsbok?

I mitt förra hus hade vi skötbordet på tvättmaskinen.

Byter bara bajsblöjor på natten, i sängen, för jag orkar inte gå upp!
Använder papperstvättlappar och olja. Eller liberos tvättlappar.
 
Sv: Får man en instruktionsbok?

Det är dem jag använder också. Läste i något test att det var de som var de mest naturliga.

"Bättre" än Neutrals tvättlappar? Jag tycker att de är de enda som inte stinker så mycket. Fick för mig att jag också läste att de var "bäst i test" ... Som sagt var, kan ta fel. Vi har alla våra favoriter. Men, ja höll på att nysa ihjäl mig när en kamrat tog fram "Tom & Jerry" våtservetter - oj oj oj, de luktade som en hel parfymfabrik.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag hoppas kunna köpa hus nästa år. Men som Stockholmsbo och ensamstående med en medellön, har jag inte mycket pengar att spela med. Så...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
11 132
Senast: MissFideli
·
Hemmet Sen vi flyttade in här har vi känt en konstig lukt (unken och fuktig) när man kommer hem, sambon tror att det är från avloppet och jag...
Svar
9
· Visningar
4 940
Senast: mimmipigg
·
Övr. Hund Man har ju strikt hundägaransvar, men hur långt sträcker det sig rent juridiskt egentligen i rent ekonomiska aspekter? Kom att tänka...
Svar
7
· Visningar
4 390
T
Övr. Hund Jag har två hundar som är olika som natt och dag. Vissa dagar är det tungt att ha en hund som inte är riktigt som andra. Periodvis så...
Svar
9
· Visningar
1 185

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp