Bukefalos 28 år!

Equilina

Trådstartare
Om man bortser från om det är lämpligt eller ej, FÅR man köra en häst broddad i transporten t/f tävling?

Diskussionen uppkom när jag gnällde över hur jobbigt det är med grästävlingar för att man måste brodda (:angel:) för en bekant och hon sa att hennes stallkompis alltid broddar hemma eftersom hästen är lite stökig på tälingsplats. När hon sa det kom jag att tänka på en klubbkompis på ponnytiden som hade en ponny med shivering, den broddades också hemma åtminstone bak.
Jag har alltid trott att det var strängt förbjudet, eller åtminstone allmänt vedertaget att så gör man inte. Nu är jag nyfiken :p
 
Jag kör broddat på vintern och skulle även göra det om jag skulle tävla på gräs, orkar inte stå och brodda en taggad häst på tävlingsplatsen. Det är ju livsfarligt att lasta i och ur utan broddar när det är halt. Givetvis har jag då skydd på hästen, annars kör jag alltid utan skydd. Det finns broddskydd som man sätter på skorna, men såna har jag tyvärr inte, utan kör med vanliga benskydd och boots.

Varför skulle man inte få göra det? Enligt någon djurskyddslag el dyl?
 
Jag vet inte säkert men kan inte se varför det inte skulle vara ok. Gräsbrodd har jag aldrig lastat med men vanlig brodd åkte jag jämt med på vintrarna när jag hade häst. Säkrare än att lasta av en obroddad häst på isgata, resonerade jag(boots på under transportskydden bara). Så borde inte vara förbjudet i alla fall.
 
Broddar nästan alltid hemma om jag ska tävla på gräs. Boots och lindor/skydd i transporten bara.

På vintern åker jag alltid med brodd också.
 
Det finns inget nämnt om brodd i transport varken i L101 (Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om hästhållning) eller i L5 (Föreskrifter och allmänna råd om transport av levande djur)

Sen får man ju tänka själv och kanske välja att inte köra en häst broddad som man vet är orolig pga skaderisken..
 
Det finns tillfällen då det är klart olämpligt att köra UTAN broddar, t ex om man vet att det är packad snö eller isbeläggning när man kommer fram. Att lasta ur hästen utan broddar kan få svåra konsekvenser.
 
@Lovisaleonora Just därför frågade jag om t/f tävling eftersom man där i så fall broddar innan av främst bekvämlighetsskäl och inte säkerhetsskäl som vid halt underlag :)
 
Nackdelen är ju att gummimattan i släpet kan ta skada, mitt släp har fina hål i sig bak i ena spiltan upptäckte jag i förrgår :/, så förra ägaren måste ha åkt en del med broddar.

Så broddar du är det bäst att ha en extra matta och mycket strö.
 
Jag har aldrig ens reflekterat över att man inte skulle få köra hästen broddad. Här där jag bor broddar alla på när snö och isen kommer och så sitter de i hela vintern. FT har jag ingen erfarenhet av.
 
Jag har inte ens tänkt tanken att man inte skulle få.

Kör broddat vintertid till och från ridhuset och på sommaren till och från terrängbanan.

Har alltid mycket spån och inga märken i mattan so far.
 
Kör alltid broddat vintertid. 4 brodd/sko. Har ganska litet strö och bara från mitten av magen och bak. Mattan i släpet är originalmattan från 2003. Det syns lite broddmärken. Men inte mer än just märken, inga skador/hål.
 
Jag kör också med broddarna i ibland, men har en extra broddmatta i transporten. Eftersom jag har limmad matta på aluminiumgolv vill jag inte riskera att det går hål i den limmade mattan!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp