Får mugg - bara i en hage!

Andorra

Trådstartare
Haft den här hästen i 6 år och nu i sommar fick han mugg för första gången. Det bara exploderade på en gång. Var lite regnigt den veckan så jag funderade inte speciellt över det. Behandlade och muggen försvann.

När vi skulle åka på semester så släpptes hästarna ner i den här hagen och genast fick han mugg igen!

De fick byta hage och muggen behandlades och är nu i princip helt borta. Hjälper sig på bara några dagar.

Varför får han mugg i just en hage?

Hästarna har gått i den här hagen i både korta och långa perioder i 6 år och det har aldrig bivit så här innan.

Nu har det ju varit supertorrt ute så lerigt är det inte utan hästarna är väldigt torra om benen.

Vad är det som framkallar mugg hos just den här hästen i den här hagen?

Det är en favorithage och nu vågar jag inte släppa ner dom där igen utan korna får gå där och beta istället.

Nån som varit med om något liknande och kan hjälpa mig att komma på orsaken.
 
Sv: Får mugg - bara i en hage!

Det är inte bara en tillfällighet? Min häst får mugg i perioder året runt, och behandlarjag så kan det sen komma tillbaka efter en vecka, tre veckor eller två månader. Hennes hud är känslig och får varken bli för fuktig eller för torr i de perioderna.
 
Sv: Får mugg - bara i en hage!

Har haft samma problem, och det visade sig att det växer mycket Johannesört i just den hagen. Vissa hästar reagerar på Johannesört ihop med solljus. Mugg, som inte bara sätter sig i karlederna utan också på mulen/nosen.
 
Sv: Får mugg - bara i en hage!

Låter som att det växer något i hagen hästen reagerar på.

Alternativt är det något med underlaget, min gammeltant får mugg i vissa hagar som varit gammal sjöbotten.
 
Sv: Får mugg - bara i en hage!

vissa typer av mugg kommer av jordbakterier. så det är helt möjligt det du erfarit och inte så ovanligt. folk tror ofta att mugg kommer av att det är blött och lerigt i hagen, men finns denna jordbakterie kan de få riktigt elak mugg även i en helt torr hage.

solljus reaktion handlar om sk fotosensibilitet och handlar om en typ av förgiftning. det är inte mugg i muggens rätta betydelse även om symtpomen liknar varandra till viss del.
 
Sv: Får mugg - bara i en hage!

En av våra fick problem med muggsyptom när hon kommit åt Alsikeklöver, fotosensibilitet som även visade sig på bläsen(hon såg förjävlig ut rent ut sagt)
 
Sv: Får mugg - bara i en hage!

Det är just det jag menar med en reaktion på en viss växt, johannesört eller alsikeklöver eller något annat som ger en reaktion liknande mugg.

Det där med bakterier tror jag inte alls på.
 
Sv: Får mugg - bara i en hage!

Det är rent etablerat att mugg inte sällan orsakas av jord bakterier . Läs på .
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 265
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 128
Senast: Twihard
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 143
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Burkfisk
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp