Bukefalos 28 år!

Sv: Får.

Mina får går ute året om (givetvis har de ett hus som de kan söka skydd i), så mockningen slipper jag. Planerar du att ha dina får inne på natten och släppa ut dem på morgonen?
 
Sv: Får.

Det blir "renast" att ställa fåren på bädd. För även om gödseln är torr så kissar dom en hel del och det gör att det lätt blir kladdigt om vätskan inte har någostans att ta vägen. I en djupströbädd rinner den ner i botten och lämnar ytan torr. Har du avlopp i boxen och strör med något annat än halm kan det kanske gå ändå. Fåren har en tendens att "dra runt" halmen (verkar som om dom inte vill lyfta på fötterna eller så är det för att dom har ganska korta ben) om det inte är en bädd och kladda ner allt annars.
 
Sv: Får.

Jag hade tänkt att ha fåren inne på natten och släppa ut dom i en hage med ett litet vindskydd på dagen om det inte är 30 minus.

När dom står på samma bädd hela vintern, blir det många liter kiss som ska ta vägen nån stans. Hur blir det för stallgolvet?, finns ingen avrinning eller avlopp. Hur gör man då?
 
Sv: Får.

Det är det som "djupströbädden" löser. Den blir torr på ytan och fukten ligger liksom i mitten inte bara på golvet. En rätt skött bädd blir inte blöt vare sig på ytan eller i botten.
Det är inte heller säkert att fåren vill gå ut på vintern, beror mycket på dels var du bor och sedan på vädret. Får tycker mycket illa om blött väder och vatten. Mina går frivilligt in även på sommaren om den är som den var förra året, blöt. Dom har möjlighet att själv välja hela året om dom ska vara ute eller inne. På sommaren när det finns gott gräs ute brukar dom vara mycket svåra att få in. På vintern när det är blött eller mycket snö går dom inte ut alls.
 
Sv: Får.

Hur är en djupströbädd uppbyggd? Jag menar hur tjock? Ska man ha kalk i botten? Vilken halm är bäst? och såna saker.
 
Sv: Får.

Jag brukar ta den halm vi har för året, men tror att kornhalm kan vara att föredra om man kan välja. Det är ju lite större där mina får bor så jag brukar rulla ut storbalar. Det blir då ca 1 dm ej uppryst halm. Sedan strör jag ovan på var dag tills ytan blir torr. Efter det är mest underhåll, lite strö vid behov. Då brukar bädden vara mellan 20 - 50 cm, mycket beroende på vilken sorts får som går där. Stora köttrasfår kräver lite mer än de mindre raserna.
Jag har aldrig lagt kalk i fårens bäddar de producerar inte lika mycket amoniak som hästar, där emot har jag Stallosan eller Stallosan F i bädden. F förhindrar eller minskar fluglarvs utvecklingen. För övrigt håller det bädden fri från en hel del bakterier, svamp och liknade.
 
Sv: Får.

Jag ska snart börja att sätta stängsel runt hagarna och undrar om får äter liljekonvaljer? Har en fin skogsdunge men det växer mycket såna där. De är ju giftiga för människor (bären) och jag tycker att de borde vara giftiga för får också.
 
Sv: Får.

Våra gick i en liljekonvaljbacke och dom åt inte, vi var mest oroliga för att våra liljekonvaljer skulle utplånas men det klarade sig.
Sen kan det säkert finnas ett får på 1 miljon som käkar giftiga grejer men det är ovanligt och troligtvis någon defekt på en sådan individ.
 
Sv: Får.

*knapplån*

Har sju "egna" får; de står hos pojkvännen på hans föräldrars gård och började med ett som sedan ynglat av sig och blitt sju ;) Pojkvännens mamma använder sig hur som helst av tjock halmbädd som mockas ut en gång per år, som beskrivits här. Flera gånger har hon sagt att man absolut inte får börja riva i bädden under lamningstiden eller när lammen är nyfödda med risk för sjukdomar, men jag har aldrig frågat henne varför. Egentligen finns det ju ingen anledning till att börja mocka innan fåren kan gå ute heltid - det blir ju bara bökigt - men jag undrar ändå. Virvlas det upp en massa bakterier ur bädden om man börjar riva i den, och tackorna/lammen är extra känsliga för sjukdomar under lammning/första tiden som nyfödd?
 
Sv: Får.

Tja i princip har hon nog rätt, det finns alltid bakteriefloror i bäddar och det är väl dumt att ändra förutsättningarna för fåren under denna period. Dessutom kan ev ammoniakgas bli sjukdomsframkallande.
Det är väl inte förkylningsbaskelusker det gäller utan mer bakterier som stör mag o tarmflora.
Lamm kan drabbas av diarrèer som kan ta kål på dom på någon dag
 
Sv: Får.

Det var ungefär det jag trodde då! :) Tack! Har alltid glömt att fråga när jag spatserar bland mina tjusiga tackor :angel:
 
Sv: Får.

*lånar*

Ursäkta om jag smyger in med lite getfrågor, men dom är ju snarlik får ;)

Kan getter oxå gå ute året runt eller åtminstone ute dygnet runt på sommaren?

Har fyra stycken sen i vintras och har nu fixat en stabil hage som dom får gå i.
I vintras så hade dom ju tjock päls men nu är den ju jättetunn tycker jag!
Knappt nå underull alls. Regnar det så borde dom ju bli blöt ända in på skinnet. Eller?

Sen en annan fråga.
varför har man en tillvänjningsperiod innan bete för får?
Kor släpps ju ut bara sådär från att stått tjudrad hela vintern.
Jag hade dock ut mina getter korta stunder till att börja med men ändå vart deras magar som tunnor!
Dom åt och åt och åt! TOMHUS!
Sen efter att varit inne några timmar så var magen normal igen.
Dom säger ju att getter tål spiken men, ja magarna var stor.

Hoppas ni inte blir arg för att jag kom med getfunderingar här...
Förlåt isf.
 
Sv: Får.

Jag svarar så gärna på getfrågor också.
Getter äter sådär och får klotmagar - fullständigt normalt och jag har aldrig sett någon bli sjuk.
Getter fryser mycket lätt är min erfarenhet, deras underull är tunn och tål ingen väta. Dom behöver torrt både över o under om det är kallt eller vått eller bäggedera.
Ett vanligt sommarregn är ingen fara men om det blir en kall o våt sommar så trivs dom inte. Getter skakar dock och kniper med rumpan om dom fryser.

Anledningen till att vi tillvänjde fåren är att små lamm ofta far som galningar första dagarna ute + att mammorna gärna ska beta över hela 4 ha hagen första timmen - får tror alltid att det är godare gräs längre bort. Den plötsliga ansträngningen kan orsaka dödsfall hos lammen.

Getter är inte riktigt likadana i sitt beteende och killingarna har ofta utforskat hela lagårn innan dom kommit ut och därigenom stärkt sina muskler.
 
Sv: Får.

Anledningen till att vi tillvänjde fåren är att små lamm ofta far som galningar första dagarna ute + att mammorna gärna ska beta över hela 4 ha hagen första timmen - får tror alltid att det är godare gräs längre bort. Den plötsliga ansträngningen kan orsaka dödsfall hos lammen.

Getter är inte riktigt likadana i sitt beteende och killingarna har ofta utforskat hela lagårn innan dom kommit ut och därigenom stärkt sina muskler.[/QUOTE]

Det är inte därför man har tillvänjning av får på bete. Det är för att får som stått inne hela vintern och bara ätit "torrfoder" kan drabbas av en otäck åkomma om de plötsligt får saftigt eller vått foder. Det vill säga att dom får komma ut direkt på en saftig gräsvall eller till och med på gräs som det regnat på. Kan även hända inne om det sker plötsliga foderomställningar. Deras mage klarar inte den omställningen och de kan utveckla gas i magen så att dom sväller upp. Har man riktig otur kan till och med magen spricka. Ett botmedel är att försöka få i fåret matolja eller parfinolja men det är inte alltid att det hjälper och ofta är förloppet så akut att veterinär inte hinner åtgärda det. Även kor kan råka ut för samma sak men inte lika lätt. Även om både får och kor är idisslare så har dom ju inte samma typ av magar. Korna löper störst risk att få så kallad trumsjuka om de kommer ut mycket på kraftigt bete. Till exempel en ren klövervall. Botmedlet för kon är lite mer drastiskt, man får punktera magen så gasen kommer ut.
 
Sv: Får.

Jo nog var det därför vi hade tillvänjning av våra får. Sen är det alltid så att foderomställning innebär en krasch för tarmfloran. Jag vet dock några fårproffs som släpper sina får direkt ut på sommarbetet - dock inte på klövervallar utan naturbeten och deras lamm är något äldre än vad våra var.
 
Sv: Får.

Är det ett "torrt" bete och vädret är torrt så brukar det inte vara några större problem att släppa dom direkt. Det är det våta/saftiga som kan jäsa i magen på dom. Sedan tackor som är vana att släppas ut på stora beten var vår får inte heller de här tosinga rycken med att kuta runt hela hagen. Då finns inte heller risken för lammen att bli stressade.
 
Sv: Får.

Vad betyder Medi visna?(vet ej hur det stavas).
Fåren vi ska köpa till hösten har det.
 
Sv: Får.

Vet inte heller hur det stavas men det är en sorts sjukdom eller smitta kanske är mer rätt benämning, som får kan ha. Den visar inga direkta symptom så man måste göra tester för att se om det finns. Om man är seriös fåruppfödare så testar man sina får för vilken status dom har. Skulle man ha en besättning som är fri från det så får man inte blanda den med otestade djur eller djur som testat possitivt.
Det är något likande BVD och Leukos som man testar kor för. Det har ingen direkt betydelse för själva djuret men man vill försöka utrota det. Därför får får från fria besättningar inte blandas med smittade. Är man riktigt seriös så slaktar man ut en smittad besättning och köper nya djur.
 
Sv: Får.

Ok. Det blev lite fel i frågan. Fåren jag ska köpa har ej Medi visna, utan är testade och friska.

Det här med genbank, vad är det?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
794
Senast: skiesabove
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 351
Senast: hundtant
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: valy
·
Kropp & Själ Hej alla! Jag har tänkt höra med vården också, men kan ju fråga om ev personliga erfarenheter först... Jo, jag har vissa månader...
2
Svar
20
· Visningar
1 126
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp