S

"Sara"

Hej. Hade tänkt att skaffa får till hösten. Men jag skulle vilja veta vad det kostar att ha 4st tackor. Tänkte på foder, klippning och sånt. Ska man verka fårklövar också som hästar?, hur ofta?
Alla tips och råd är välkomna.
 
Sv: Får.

Sara skrev:
Hej. Hade tänkt att skaffa får till hösten. Men jag skulle vilja veta vad det kostar att ha 4st tackor. Tänkte på foder, klippning och sånt. Ska man verka fårklövar också som hästar?, hur ofta?
Alla tips och råd är välkomna.

Ja du ska dom lamma så krävs en speciell foderstat precis som med andra djur - läs i litteratur som du säkert hittar på bibblan. Får vill ha fint hö av bra kvalite men är riktiga slarvputtar, man får räkna med 30 % spill i höbudgeten, dom ska ju gärna klättra i höhäckar o dra ut och har det blivit minsta trampat på så äter dom inte.

Klipper gör du helst ca 5-6 veckor före beräknad lammning - är inte speciellt dyrt, kolla med någon som har får runt dig, det tar inte en timme ens att klippa 4 får - troligen 30 min och normalt kollar man klövarna då också. Går dom i en hage med normalt hård mark 10 månader/år så räcker det med den klövvården.

Det dyra när man börjar med får är väl stängslet.
 
Sv: Får.

Jag har fem st Oxforddown-får och under vinterhalvåret äter de ungefär 3 kg per skalle och dag, men precis som föregående talare sa, blir det mycket spill - och fåren har en tendens att rata det hö som hamnat på golvet. Sen får våra även lite havre samt solrosfrön.

Vi klipper våra får själva två gånger per år (i maj samt i september), klövarna har vi faktiskt inte behövt verka på lite drygt ett år - men det kan bero på att våra får går i en hage där det är hårt i marken och där det finns mycket sten och klippor.

För övrigt är får mycket trevliga djur som kan bli hur tama som helst. Mina älskar när jag sätter mig i hagen, då kommer de springande och vill bli klappade och kliade.
 
Sv: Får.

Ok, jag ska höra med böndera i närheten om dom vet nån som klipper får.

Vad kostar ett får?
 
Sv: Får.

Ett får kan kosta allt från gratis till ca 50 000.
Gratis om man hittar någon som tröttnat på sina får och vill bli av med dom.
50 000 om man vill ha vissa raser som inte finns i Sverige och måste importera embryon. Det finns nämnligen en hel del olika smittor på får i Europa så det är svårt att få hit får från andra EU-länder. Men det går bra med t ex Australien och Nya Zeeland, där av det höga priset.

Men ett normalt får kan man nog räkna med att få för ca 500 - 1500 kronor, beroende på om det är renrasigt eller ej.

Det kan där emot vara svårt på vissa ställen i landet att hitta fårklippare. En egen fårsax (elektrisk) är också ganska dyr att köpa om man skulle behöva det, 2500 - 10 000 kronor ungefär. Handsax finns från 60 - 300 kronor beroende på modell.
 
Sv: Får.

Bara en varning för gratis får. Dom kan vara lite knepiga, antingen rymningsbenägna eller så tama så dom tror dom ska få bo i huset (ofta gamla flasklamm och såna ska man inte avla på) eller helt skräckslagna - dvs inte hanterade alls.
Kolla varför dom ger bort dom.......
 
Sv: Får.

Masse skrev:
Ett får kan kosta allt från gratis till ca 50 000.
Gratis om man hittar någon som tröttnat på sina får och vill bli av med dom.
50 000 om man vill ha vissa raser som inte finns i Sverige och måste importera embryon. Det finns nämnligen en hel del olika smittor på får i Europa så det är svårt att få hit får från andra EU-länder. Men det går bra med t ex Australien och Nya Zeeland, där av det höga priset.

Men ett normalt får kan man nog räkna med att få för ca 500 - 1500 kronor, beroende på om det är renrasigt eller ej.

Det kan där emot vara svårt på vissa ställen i landet att hitta fårklippare. En egen fårsax (elektrisk) är också ganska dyr att köpa om man skulle behöva det, 2500 - 10 000 kronor ungefär. Handsax finns från 60 - 300 kronor beroende på modell.

Eller så skaffar man får som tappar pälsen själv. Vi kör med korsning gute-mufflon. Färggranna, ursöta och folk tror det är någon slags getter så även tackorna har praktiska horn/handtag.
 
Sv: Får.

Hej. Jag tycker faktiskt att får med horn och getter är lite läskiga, råkade ut för en av kompisens getter en gång, satte en hornspets mellan två revben.

Jag får köpa ett par finullsfår eller gotlandsfår av en bonde i närheten. Vad kan såna kosta? Speciella skötselkrav?
 
Sv: Får.

Finullsfåll hör till de raser som som kan tappa ullen utan klippning. Inte alltid men ganska ofta.
Priset beror på dels ålder och om dom är renrasiga. Är dom det så är frågan om dom har genbanksintyg.
Men efter som det är små raser bägge två så kan priset ligga på från ca 200 för en väldigt ung eller en gammal tacka upp till 1500 för en renrasig genbankstypad avelsbagge. Normal pris på en "vanlig" tacka 400 - 500 kronor.
Det man ska tänka på är att om man ska ta lamm på dom så får finnullsfåret ofta väldigt många men små lamm. Finns exempel på tackor som fått 5 lamm och klarat allihopa själv.
En fördel med bägge raserna är att de har fin ull och är lätta att klippa till skillnad från vissa köttraser.
 
Sv: Får.

Ok. Som jag har förstått ska man ha halm till får som underlag. Ska man mocka varje dag eller ska man ha permanent-bädd? Isåfall hur tjock ska den vara?
 
Sv: Får.

Man mockar oftast en gång om året.
Så här gjorde vi.
Höst - släppte baggen bland tackorna 1 okt.
Dom hade tillgång till lösdriftslada m utfodring - dom gick alltså fortfarande kvar i stora hagen - i ladan byggs en bädd upp som värmer bra under kalla vintermånader - man håller den torr genom att strö lagom. Man mockar INTE alls.
I mitten på januari instängda (vi stängde dörren till ladan) och klippning o ev klövverkning. Baggen i egen box. Utfodring efter konstens alla regler.

Vid lamning - slutet på feb början på mars - delade vi av så tackorna fick gå i små boxar ensamma med sina lamm i några dagar tills man såg att allt funkade och att utfodringen lättare anpassades första dagarna.
Soliga aprildagar fick dom gå ut i mindre hage utanför ladan som tillvänjning. Betessläpp i maj.
Under försommaren mockar man ut bädden - den är en riktig flygfödare så gör det innan det blir högsommar.
Juli-aug - Avskiljning av baggar o ungtackor som skulle gå till slakt (en del baggar blev könsmogna tidigt och då får man ta bort dom från lilla mor o Co). Dessa gick på bete till dom blev slaktmogna - någonstans sept-okt.
Och i andra hagen började fåråret om igen.
Sen ska det avmaskas, ges ev selentillskott, kanske flushas för att få en tät lamningsfrekvens mm.
Man kan enkelt styra lamningar till den tid som passar en bäst och till den tid då slaktmognaden inträffar när det är bäst betalt.
Får är lättskötta djur men sköter sig inte själva - vid lamningstid tex gäller det att vara med och verkligen passa då det kan tillstöta massor av olika saker, framfall, lamm fastnar på vägen ut, lamm stjäls av andra tackor, juverinflammationer mm

Man ska inte skaffa får som ska lamma om man bara vill ha en gräsklippare eller för att man råkar få några gratis - dom kräver en hel del kunskap. Och det blir väldigt dyrt att ta ut vetrinär för varje liten komplikation - man måste vara beredd att stopp in en hand och plocka ut små "härvor" utan att för den skull skada tackan.
Hoppas jag inte avskräcker dig. Lycka till
 
Sv: Får.

Lägger man Stallosan F i bädden enligt instruktion på påsen så minskar flugproduktionen i den eller blir inte alls.
 
Sv: Får.

Bra information, TACK!. :bow: :bow: :bow:

Kan man ha tackor utan att ta lamm på dom varje år?
 
Sv: Får.

Det går bra! Finns inget krav på att man "måste" ha lamm för att en tacka ska må bra. Det vi har skrivit om här är väl istället att det innebär en hel del arbete med att ha dräktiga tackor och sedan lamm. Så om man inte vill ha allt extra så är det bara att låta bli.
Min granne till exempel har får för att beta ratorna efter sina hästar och han har inte haft några lamm på över tjugo år.
 
Sv: Får.

Det beror väl på men 10 år så har jag inte överdrivit åt något håll. En tacka som lammar varje år är dock sliten om dom blir så gamla som 10 och det är kanske inte så vanligt.
Masse - ja, jag hade glömt bort att det finns effektiva grejor nu, min redogörelse är 15 år gammal. Fast mocka ut får man ju nån gång göra trots bekämpningsmedel.
 
Sv: Får.

Varför ska man mocka ut en gång per år? kan man inte ta två eller tre gångern per år.
 
Sv: Får.

Rekommendationerna för fårhållning (från djurskyddsmund) är att dom ska stå på djupströbädd som rensas minst en gång om året eller på spalt golv (galler). När du får dina får (ser lite konstigt ut får får) så kommer du att märka att det troligen blir bäst att göra det en gång om året. Det är inte riktigt likadant som med t ex hästar, de har inte samma typ av gödsel så bädden blir fort torr om den är lite djupare (högre hur man nu ser det).
Vill du göra det oftare kommer det troligen bara leda till att det går åt mer strö och blir mer arbete för dig.
 
Sv: Får.

Precis det blir bara jobbigt - och om det är kallstall vilket får trivs i så behövs bädden för att värma under vintermånaderna. Fårskit är i princip heltorr och fåren är inte att jämföra med hästar i renlighetssynvinkel.
Varför vill du mocka oftare ?
 
Sv: Får.

Jag har ett ganska stort isolerat stall med 6 boxar. Jag har bara två hästar (en kanin) för närvarande.
En box, är två utan mellanvägg, ca 15 m2. Där tänkte jag har fåren på vintern.
Har ställt frågan om det skulle gå bra att ha fåren så, här på forumet förut.
Hästarna har inte en chans att värma upp själva, så allt i stallet fryser om jag inte har tillskottsvärme. Så fåren lär nog inte dö av värmeslag.

Sen är det så att jag är otroligt renlig (sjukligt) i boxarna. Därför undrar jag vad som är bästa sätt att sköta fårbädden på. Sen också vad som är bäst för stallet och luften i stallet.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
783
Senast: skiesabove
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 340
Senast: hundtant
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: valy
·
Kropp & Själ Hej alla! Jag har tänkt höra med vården också, men kan ju fråga om ev personliga erfarenheter först... Jo, jag har vissa månader...
2
Svar
20
· Visningar
1 126
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp