Bukefalos 28 år!

Farlig puls?

annno1

Trådstartare
Hej, jag var inlagd på hjärtintensiven för ca 7 månader sen och då fanns det tillfällen när min puls låg på 32 som lägst när jag sov.

Nu har jag börjat fått ont i bröstet igen, som en kramande känsla som gör att man vill hosta för att få bort obehaget. Förr kom känslan alltid när pulsen gick upp, t.ex. vid aktivitet eller träning. Nu har bröstet börjat göra ont mer och mer. Ibland flera dagar i rad av ingen anledning. Det är jobbigt eftersom jag får svårt att andas och sen vet jag inte varför smärtan börjar.

Men något jag funderat över är, vad är en normal puls? Jag har hört vad som blir farligt vid för hög puls, men jag har ju det andra problemet och det finns nästan ingen information om det (i alla fall inte på min hc där jag tar puls + blodtryck regelbundet). När är den farligt låg?
Självklart var den för låg när jag var på sjukhuset, det förstår jag.

Nu för några dagar sedan var pulsen på 56 när jag mätte på hc. Blodtryck och så var något liknande med 72/94 eller så (vet att det var 70 och 90 i alla fall, sen kan mitt minne vara dåligt).

Nu när jag var en runda ut och kom in igen så började smärtan i bröstet, och jag tog precis min puls några gånger. Den låg mellan 53-57. Som sagt, vad är normalt?

(f.ö så har jag kontakt med läkare ang hälsan. Dock inget som varit för oroande och vi har precis på rutin tagit nya blodprover)
 
Hej, jag var inlagd på hjärtintensiven för ca 7 månader sen och då fanns det tillfällen när min puls låg på 32 som lägst när jag sov.

Nu har jag börjat fått ont i bröstet igen, som en kramande känsla som gör att man vill hosta för att få bort obehaget. Förr kom känslan alltid när pulsen gick upp, t.ex. vid aktivitet eller träning. Nu har bröstet börjat göra ont mer och mer. Ibland flera dagar i rad av ingen anledning. Det är jobbigt eftersom jag får svårt att andas och sen vet jag inte varför smärtan börjar.

Men något jag funderat över är, vad är en normal puls? Jag har hört vad som blir farligt vid för hög puls, men jag har ju det andra problemet och det finns nästan ingen information om det (i alla fall inte på min hc där jag tar puls + blodtryck regelbundet). När är den farligt låg?
Självklart var den för låg när jag var på sjukhuset, det förstår jag.

Nu för några dagar sedan var pulsen på 56 när jag mätte på hc. Blodtryck och så var något liknande med 72/94 eller så (vet att det var 70 och 90 i alla fall, sen kan mitt minne vara dåligt).

Nu när jag var en runda ut och kom in igen så började smärtan i bröstet, och jag tog precis min puls några gånger. Den låg mellan 53-57. Som sagt, vad är normalt?

(f.ö så har jag kontakt med läkare ang hälsan. Dock inget som varit för oroande och vi har precis på rutin tagit nya blodprover)

Vadå för runda? Löprunda, promenad eller vadå? Var de en snabb löprunda låter de som en låg puls. De där är en normal vilopuls för många. Jag har 50 i vilopuls och i långsam jogg, eller ja, jogg, när jag sprang 4ggr i veckan kom jag bara upp i ca 60 när jag joggade lite kort o lätt. Har inga som helst hjärtproblem men dina låter lite lågt tycker jag om det var annat än promenad.

Låter hur som dags för läkare igen. :(


Antar att din puls inte är så låg pga jätte vältränad.
 
En vilopuls runt 60 är väl fullt normalt. Lägre än 40 är nog lite anmärkningsvärt. Vid ansträngning går pulsen normalt upp till 120 och där arbetar man sedan ofta bra - vid t ex cykling ellet löpning. Går den upp till 140 börjar man bli rejält flåsig. I övrigt är det väl skillnad på om du är en rökande, överviktig äldre man eller ung, normalviktig vältränad kvinna när man börjar fundera över risken f t ex kärlkramp eller hjärtinfarkt.
 
Normal vilopuls är ca 50-100. När man rör på sig ökar pulsen. Blodtryck som är 90/60 räknas som lågt, normalt är 110-130 / 70-80. Ont i bröstet ska man inte ha oavsett vilken puls och vilken blodtryck man har.
 
Jag har lågt blodtryck och vilopuls runt 30 (kan hamna under det också) samt att hjärtat ibland tar lite uppehåll och startar om under sömnen. Jag har alltid fungerat så, är utredd för "omstarten" men inget hittades, jag fungerar så tydligen och oroar mig inte det ringaste så länge jag mår bra,,,,,,vilket jag gör. Jag lever som vanligt, kollar inga värden längre, tränar till husbehov, dyker en del och även det fungerar bra och jag mår bra så varför oroa sig om morgondagen resonerar jag.

Blodtryck och hjärtfrekvens är individuellt, enda gången det kan bli lite jobbigt är när blodsockret och blodtrycket hamnar i höjd med fotknölarna samtidigt pga, slarv med födoämnesintaget och rasterna.
 
Jag har lågt blodtryck och vilopuls runt 30 (kan hamna under det också) samt att hjärtat ibland tar lite uppehåll och startar om under sömnen. Jag har alltid fungerat så, är utredd för "omstarten" men inget hittades, jag fungerar så tydligen och oroar mig inte det ringaste så länge jag mår bra,,,,,,vilket jag gör. Jag lever som vanligt, kollar inga värden längre, tränar till husbehov, dyker en del och även det fungerar bra och jag mår bra så varför oroa sig om morgondagen resonerar jag.

Blodtryck och hjärtfrekvens är individuellt, enda gången det kan bli lite jobbigt är när blodsockret och blodtrycket hamnar i höjd med fotknölarna samtidigt pga, slarv med födoämnesintaget och rasterna.

Jaha? Ts mår ju uppenbarligen inte bra.
 
Jag har lågt blodtryck och vilopuls runt 30 (kan hamna under det också) samt att hjärtat ibland tar lite uppehåll och startar om under sömnen. Jag har alltid fungerat så, är utredd för "omstarten" men inget hittades, jag fungerar så tydligen och oroar mig inte det ringaste så länge jag mår bra,,,,,,vilket jag gör. Jag lever som vanligt, kollar inga värden längre, tränar till husbehov, dyker en del och även det fungerar bra och jag mår bra så varför oroa sig om morgondagen resonerar jag.

Blodtryck och hjärtfrekvens är individuellt, enda gången det kan bli lite jobbigt är när blodsockret och blodtrycket hamnar i höjd med fotknölarna samtidigt pga, slarv med födoämnesintaget och rasterna.

Intresseklubben noterar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ För ca 1månad sen fick jag otroligt ont i högra bröstet. Det gjorde ont att sträcka upp högerarmen för att ta ner saker, gjorde ont att...
Svar
5
· Visningar
893
Senast: starcraft
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
13 676
Senast: LenaH
·
Kropp & Själ inatt fick jag sån plötslig attack. låg i sängen o skulle sova -- så blev jag så jätteillamående o konstig i kroppen.. började...
Svar
17
· Visningar
1 987
Senast: vtok
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: Mandarinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp