Bukefalos 28 år!

"Farligt med böjda spår"?

svea

Trådstartare
Man hör ju ofta om att böjda spår ska vara så slitsamt för hästar, och när hästar som har varit halta ska rehabiliteras så får ägarna ofta höra att de ska undvika böjda spår.

Men är det någon som vet vad man grundar det här på? Bottnar allt i Roepstorffs gamla forskning om travhästar, som gör att vi numera har doserade kurvor på travbanorna? Eller finns det specifik forskning även för ridhästar?
 
Sv: "Farligt med böjda spår"?

Jag tror helt enkelt att det handlar om att gemene man inte rider sina hästar i balans.. böjt spår i obalans kan bara sluta på ett sätt....
 
Sv: "Farligt med böjda spår"?

Väldigt intressant fråga!
Jag tror som Fio.
Obalanserad på volt= påfrestar innerfram.
 
Sv: "Farligt med böjda spår"?

Nej, som Fio säger bottnar det i veterinärernas vetskap om att de flesta ryttare faktiskt inte kan rida sina hästar i balans, och ergonomiskt vettigt, på böjda spår där slitaget om inte ovan uppfylls, ökar, jmf med raka spår, och därför blir ordinationen sådan.
 
Sv: "Farligt med böjda spår"?

Men om man tar kotleden som exempel så borde anläggningsytan mellan skenben mot kotled och kronben bli större om trycket kommer rakt uppifrån som det blir på raka spår mot på böjda spår med ett tryck lite från sidan. Om jag tänker rätt borde ett böjt spår alltid innebära större påfrestningar än ett rakt. Vid hältundersökningar används ju både raka och bäjda spår för att de kan ge olika ledtrådar. Vid raka brukar böjprov användas men jag har inte stött på det vid böjda spår utan där har bara longering skett utan böjprov.
Jag tänker att obalansen gör att tex hästen går på bogarna och att belastningen på frambenen ökar och då ökar den både på rakt spår och på böjt spår , men kanske allra mest på böjt spår eftersom den även i balans frestar mest på kotleden. Samma borde gälla även hovleden.
 
Sv: "Farligt med böjda spår"?

Hoven skall inte sättas i snett även om du befinner dig på ett böjt spår då rider du inte i balans. En häst skall inte luta för att den går genom en sväng det gör den däremot om du svänger obalanserat och då får du också en sned isättning av hoven och därmed en sned belastning i lederna. Balanserar du upp en häst korrekt för ytterhjälperna så får du inte detta fenomen då den ändå har benen mitt under sin kropp och landar plant i isättningen av hoven precis som den gör på ett rakt spår.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 043
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 825
Hästvård Behöver lite erfarenheter och råd i hur jag ska tänka och hur jag ska gå vidare med min häst. Hon var halt för ett tag sedan och vid...
Svar
15
· Visningar
3 517
Senast: Pannica
·
Hästhantering Köpte en valack i januari i år. Stor häst på alla håll (175 i mkh), 11 år, välutbildad i dressyr. Dock extremt dominant och otroligt...
Svar
17
· Visningar
3 551
Senast: Raderad medlem 142449
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Hjälp med fundering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp