Bukefalos 28 år!

FÅRtråden

Vi har fått hem skinnen som gick till garveriet i höstas -bättre än julafton! 😍
Inget är det andra likt, varken i färg eller ulltextur. Gillar det svart/vita jättemycket, den vita ullen är riktigt lockig medan den svarta är helt rak.
Finns ett grått som är lockig också, det har vi inte haft nån tidigare som varit. Såå roligt med variationen på Helsingefår!
Visa bifogad fil 143456
Ja, skinnen är fantastiska!

Och håller med, efter 20 år med rasen, alla skinnen är olika, men, jag tycker mig se att variationen har ökat, i synnerhet har den bruna färgen ökat i antal i rasen.
 
Hur lång tid bör det gå mellan klippning och slakt om man vill få fina skinn? Alltså hur många månader behöver ullen på sig för att växa till?
 
Vi som nästan knappt har knott har fått mängder. Vad finns det för medel att använda? Ett gäng ska åka på slakt om ~3 månader.
Har Bayticol men det tar väl bara löss osv och inte flugfän?
 
IMG_1859.jpeg


Lisa och co i deras lilla gräshage.
 
I förrgår öppnade vi upp till beteshagen för fåren. Känns härligt. Mindre härligt för hästarna som gått där i vinter och nu förpassas till mindre hagar. 🐷
 
Vi köpte ju fåren för att hålla hästarnas bete nerbetat sommartid (hästarna kan inte gå på så mycket gräs).
Men de här fåren kan vara de sämsta betarna någonsin. De ligger mest i vinterhagen och trycker. Går ner på betet korta stunder, sen tillbaka till sin plats i vinterhagen igen. På betet ser det ut som det inte går djur där öht.
 
Vi köpte ju fåren för att hålla hästarnas bete nerbetat sommartid (hästarna kan inte gå på så mycket gräs).
Men de här fåren kan vara de sämsta betarna någonsin. De ligger mest i vinterhagen och trycker. Går ner på betet korta stunder, sen tillbaka till sin plats i vinterhagen igen. På betet ser det ut som det inte går djur där öht.
Olika raser gillar olika typer av bete. Mina betar nästan som getter!
 
Det är väl en korsningsras framtagen med merino för ullens skull? Tror inte de är slyröjare. För djur som betar effektivt skulle jag leta i allmogeraserna eller gotlandsfår.

Innan jag köpte dessa fick jag rådet att de skulle vara bra betare, då de är framtagna för både ullen och köttets skull.

Då fick jag också till mig tvärt om det du skriver, att allmogeraserna kan leva av sly osv. Vi har ingen sly, bara gräs.
 
Vi köpte ju fåren för att hålla hästarnas bete nerbetat sommartid (hästarna kan inte gå på så mycket gräs).
Men de här fåren kan vara de sämsta betarna någonsin. De ligger mest i vinterhagen och trycker. Går ner på betet korta stunder, sen tillbaka till sin plats i vinterhagen igen. På betet ser det ut som det inte går djur där öht.
Skulle nog dela av hagen i mindre delar om den är stor i 1/4-1/2-1ha beroende på hur många fåren är och sen byta område när de betat ner. Har de stort tycker jag de är lite dåliga på att beta ner allt gräs.

Tycker det behövs fler får än man tror också för att de ska hinna hålla efter tillväxten.
 
Innan jag köpte dessa fick jag rådet att de skulle vara bra betare, då de är framtagna för både ullen och köttets skull.

Då fick jag också till mig tvärt om det du skriver, att allmogeraserna kan leva av sly osv. Vi har ingen sly, bara gräs.
Det är alltså vall du vill ha betat? Jag trodde det var naturbeten.

Får är kräsna på gräs också, det får inte ha blivit för högt.
 
Skulle nog dela av hagen i mindre delar om den är stor i 1/4-1/2-1ha beroende på hur många fåren är och sen byta område när de betat ner. Har de stort tycker jag de är lite dåliga på att beta ner allt gräs.

Tycker det behövs fler får än man tror också för att de ska hinna hålla efter tillväxten.
Jag tycker det är klurigt, på våren/ tidig sommar är det mycket bete, medan högsommaren med viss torka då behövs det betydligt mer areal och det som inte betats tidigare är för högt.
Till hösten brukar det ta fart igen. Funderar på om man ska göra som på Gotland och stödfodra (om jag vill öka på besättningen i framtiden, vilket jag egentligen vill).

Som sagt så är det klurigt med får för att kunna erbjuda bra bete hela tiden.
Jag försöker släppa dem på hästarnas återväxt men vill samtidigt spara minst en hage till välkomsbete året därpå.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp