Bukefalos 28 år!

Fatta galopp

diabla

Trådstartare
Har borjar rida en ung herre som annu ar under utbildning. Jag har helt glomt bort hur det ar, ska man fatta galoppen nar hastens yttre framben ar i luften, eller nar den trampar ner det inre frambenet, alltsa i traven?
 
Sv: Fatta galopp

Unghäst? Ja då tycker jag att du ska uppmuntra och låta hästen fatta på uppmuntran.
Om du börjar kräva i vilket steg så kan det ju köra ihop sej ;)
 
Sv: Fatta galopp

det ena utesluter ju inte det andra:) alltså man kan ju bemöda sig om att göra rätt samtidigt som man tillåter att det kan bli fel. (fast det var väl mera till Orzon)

fast du har beskrivit samma sak va? alltså i traven är ju ytterfram i luft när inner är i mark eftersom den e diagonal.
men det är då man brukar fatta, när inner fram belastas, för då är ju ytter bak i oxå mark och kan stampa av typ.
 
Sv: Fatta galopp

Snor din TS-tråd lite, men hoppas du får hjälp genom det :angel:
Min unga herre fattar på galoppkommando och skänkel, MEN höger galopp är absoluta favoriten, och den är riktigt bra.
Vänster däremot, när han väl fattar den blir ofta kors och han saktar av självmant.
Det är svårt att få honom att fatta den, och jag förstår att han är dels svag, dels ännu inte kopplar "rätt" skänkel med rätt galopp, han är känslig och jag vill inte vara för negativ med honom så jag jobbar mkt galoppfattningar generellt eftersom jag har hört att de stärker båda bak oavsett vilken galopp som fattas?!
Men jag känner oxå att det börjar bli dags att ta tag i problemet rejält... Har provat utåtställning, svag öppna innan rakställning o fattning..Tips?
 
Sv: Fatta galopp

unghast ar han inte, han ar fem ar. men det ar sa dar att han springer in i galoppen, kor upp huvudet och galopperar segt.

tantke underlatta det for honom genom att be honom om det vid ratt tillfalle.
 
Sv: Fatta galopp

Igår fokuserde jag mer på att verkligen rida, skritt i öppna, ha hängande innertygel, flytta fram innerskänkel, när han slappnade av och blev eftergiven fattade jag galopp och då fattade han rätt galopp 8 ggr av 10;). Skönt!!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 031
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 353
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 666
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 632
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp