Fd sjukskriven, nu arbetslös, hur ska man tänka?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som känner till mig vet att jag innan jag blev arbetslös jobbade natt, och jag var mer död än levande under den tiden.

Nu har ju vissa diagnoser kommit fram, och jag är i stort behov av pengar. Jag har innan sagt att jag inte kommer ta nattjobb igen, eftersom det påverkar kroppen så pass negativt. Och det är rätt knepigt med min medicinering då. Jag ska nämligen ta 10 mg kortison när jag vaknar, efter 3-4 h ytterligare 5 och ibland 5 till efter 3-4 h.

Jag funderar nu på tidningsbud. Det är ganska enkelt jobb, få timmar och väldigt bra betalt för de få timmarna. Nackdelen är att arbetstiden är förlagd till 02-06.
Det är oxå lätt att få jobb som tidningsbud.

Det spelar ju oxå stor roll för mig som har varit sjukskriven i 2 år. Jag har ju inte jättelätt att få jobb.

Min långsiktiga plan är att plugga upp lite gymnasiebetyg, och sedan kunna söka någon utbildning, och det borde ju definitivt vara görbart om man bara jobbar 4 h/dag. Även om det såklart är trisst att ha de arbetstiderna.


Jag har ju egentligen många dagar kvar på min A-kassa, så jag behöver väl inte stressa, men jag vet ju att det är enklare att få jobb nu, inför sommaren, än det är att få jobb till hösten...

Ska jag våga ta ett jobb som jag inte vet om kroppen klarar och chansa, för att komma närmare mitt slutmål tidigare, eller ska jag vänta tills ett jobb dyker upp som jag vet att kroppen klarar?

Kanske blir det lättare när det är så få timmar?
Jag väger över på att chansa faktiskt.
 

Vet inte vad du har för diagnoser eller varför du är sjukskriven, men om det har varit t.ex. utmattningssymptom i bilden så skulle jag säga nej till den typ av jobb. Var rädd om din kropp, och pusha dig inte till något du inte vet om kroppen pallar.
 
Om du jobbade natt och var mer död än levande av det så tycker jag att det låter lurigt. Att börja jobba 02 pajar ju dygnet, även om man slutar tidigt.
Och nu vet jag inte vilka diagnoser du har men är det något fysiskt så bör du nog väga in att det blir mycket spring i trappor, om det är bostadsområden med flerbostadshus som blir ditt distrikt.
 
Om du jobbade natt och var mer död än levande av det så tycker jag att det låter lurigt. Att börja jobba 02 pajar ju dygnet, även om man slutar tidigt.
Och nu vet jag inte vilka diagnoser du har men är det något fysiskt så bör du nog väga in att det blir mycket spring i trappor, om det är bostadsområden med flerbostadshus som blir ditt distrikt.
Jag kommer troligen ta något som man kör bil inom, att springa i trappor i 4 h kommer min kropp inte palla.


Vet inte vad du har för diagnoser eller varför du är sjukskriven, men om det har varit t.ex. utmattningssymptom i bilden så skulle jag säga nej till den typ av jobb. Var rädd om din kropp, och pusha dig inte till något du inte vet om kroppen pallar.

Det var utmattningssymptom, men oxå kortisolsvikt så det är ju svårt att säga vad som gav vad. Varför skulle du säga nej av den anledningen?
 
Jag kommer troligen ta något som man kör bil inom, att springa i trappor i 4 h kommer min kropp inte palla.




Det var utmattningssymptom, men oxå kortisolsvikt så det är ju svårt att säga vad som gav vad. Varför skulle du säga nej av den anledningen?

Pga att det tar oftast mycket lång tid för kroppen att återhämta sig om den varit utmattat, och sömnen är en viktig del i återhämtingen. Så jag skulle åtminstonde vänta så länge som möjligt tills du känner dig sas 100% frisk innan du försöker ett sånt typ av jobb, för att undvika bakslag.
 
Jag tycker väldigt mycket om att köra tidningar, börjar halv 3 och slutar kl 5 :).
Så det finns många korta rundor och när man lärt sig sitt distrikt så går det väldigt mycket snabbare.

Jag vande mig snabbt vid att jobba natt/morgon, lite jobbigt när jag är ledig bara då jag istället är uppe sent och fortfarande sover till lunch :o.

Det är dock inte så snällt mot ryggen. Det är den största nackdelen.
 
Jag tycker väldigt mycket om att köra tidningar, börjar halv 3 och slutar kl 5 :).
Så det finns många korta rundor och när man lärt sig sitt distrikt så går det väldigt mycket snabbare.

Jag vande mig snabbt vid att jobba natt/morgon, lite jobbigt när jag är ledig bara då jag istället är uppe sent och fortfarande sover till lunch :o.

Det är dock inte så snällt mot ryggen. Det är den största nackdelen.
På vilket sätt är det inte så snällt mot ryggen?
Jag har ju krossat 2 ryggkotor för några år sedan....

Vad tjänar du på att jobba de tiderna du gör?
 
Kortisolet är lurigt och dygnsrytmen påverkar. Jag tycker att du ska ta upp dina funderingar med läkare så att inte jobbet riskerar att göra dig sjuk(are).

Jo det skulle jag, om nu inte min endokrinolog var helt omöjlig att få tag på...

Vad tänkte du på?
 
Jo det skulle jag, om nu inte min endokrinolog var helt omöjlig att få tag på...

Vad tänkte du på?
Jag kan inte alls det här med kortisol men jag vet att värdena på kortisolet kan visa annorlunda om de tas vid fel tidpunkt på dygnet i förhållande till sömnen. Inser att jag inte kan förklara alls men jag tänker alltså att det kan vara bra att kolla upp innan så att inte nattjobb förvärrar dina problem med kortisolet.
 
Jag kan inte alls det här med kortisol men jag vet att värdena på kortisolet kan visa annorlunda om de tas vid fel tidpunkt på dygnet i förhållande till sömnen. Inser att jag inte kan förklara alls men jag tänker alltså att det kan vara bra att kolla upp innan så att inte nattjobb förvärrar dina problem med kortisolet.

Ja, värdena är högst på morgonen, det är därför det nog skulle vara knepigt med medicineringen. Om man delar upp sömnen liksom...

Men samtidigt så tänker jag att man kan ju prova. Svikt känner man av snabbt, så den biten är jag inte orolig för. Man går från pigg som en lärka till sängliggandes på typ 1 timme.
 
På vilket sätt är det inte så snällt mot ryggen?
Jag har ju krossat 2 ryggkotor för några år sedan....

Vad tjänar du på att jobba de tiderna du gör?
Det är ju en del tunga lyft när man lastar bilen, man langar ju sen också fram tidningar hela tiden och lägger i lådor, dvs böja sig ner åt vänster och ta en tidning, vika och luta sig ut åt höger genom fönstret och lägger i lådan, ca 250ggr per natt.

Nu när vi inte har post längre så har jag mycket mindre övertid och mycket mindre lön så nu ligger den på ca 8000kr i månaden. Har 2 jobb så blir ok lön med båda.
 
Det är ju en del tunga lyft när man lastar bilen, man langar ju sen också fram tidningar hela tiden och lägger i lådor, dvs böja sig ner åt vänster och ta en tidning, vika och luta sig ut åt höger genom fönstret och lägger i lådan, ca 250ggr per natt.

Nu när vi inte har post längre så har jag mycket mindre övertid och mycket mindre lön så nu ligger den på ca 8000kr i månaden. Har 2 jobb så blir ok lön med båda.

Aj aj!
Då kanske det inte är något för mig ändå, för jag lär nog inte orka med att ha ett jobb uppepå det om jag ska ha de konstiga tiderna.

Hade för mig att man fick typ 14 iaf? Har det sjunkit så mkt eller har jag fått något om bakfoten?
 
Aj aj!
Då kanske det inte är något för mig ändå, för jag lär nog inte orka med att ha ett jobb uppepå det om jag ska ha de konstiga tiderna.

Hade för mig att man fick typ 14 iaf? Har det sjunkit så mkt eller har jag fått något om bakfoten?
Tror det beror på vilka pass (dvs antalet betalda timmar) och antalet dagar i veckan man kör.
 
Aj aj!
Då kanske det inte är något för mig ändå, för jag lär nog inte orka med att ha ett jobb uppepå det om jag ska ha de konstiga tiderna.

Hade för mig att man fick typ 14 iaf? Har det sjunkit så mkt eller har jag fått något om bakfoten?
Det är ju bara 2,5h 6 dagar i v.
Hade mer innan det blev ny ägare och vi körde post också.
 
Jag är tidningsbud, kör bil hela rundan. Tjänar runt 13 tusen i månaden. Har en ryggskada också, krossat en ländkota, säger det beror rätt mycket på vilken runda du får. Mycket post och mer lär det bli. Kör i Laholm.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 414
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 706
Senast: Rie
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 572
Senast: Trott
·
  • Artikel
Dagbok Vet inte om jag bara haft otur eller om det är något annat tok. De senaste 5 åren har jag varit på 5 olika arbetsplatser. 2018 var jag...
Svar
4
· Visningar
1 707
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp