Fd. Travare som bara rusar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
R

Rebeccaah

Halloj!
Min travarhäst Gracias Nicole (Colan) har nyss blivit ridhäst och i traven bara rusar hon fram som på trav. Kan ni säga några härliga knep för att få henne att lugna ner sig , ?
Colan har även väldigt med problem med att stå still när man ska göra halter, eller t:ex sitta upp & ner. Men det är ganska enkelt att träna bort, men det där med traven är jag inte lika säker på eftersom hon alltid rids ut - inte på ridbana/ridhus.
Bomba mig med era tips!
 
Sv: Fd. Travare som bara rusar!

Du kan träna på att sitta av och på och belöna honom när han står still, jag har själv en ridtravare som absolut INTE skulle stå still i början men ibland kunde jag hoppa av honom mitt under en ridtur och gå en stund och sedan hoppa upp, så nu står han stilla när jag ska av och på. (ställ honom så han har ngt framför sig tex ett träd eller en mur m.m då kan han inte gå framåt).

När du ska göra halt och så så kan du göra det mot en vägg eller träd det med.

Det att h*n är pigg och travar på är bara "normalt" i början h*n kommer att lugna ner sig om h*n hanteras och rids rätt. Jag brukade trava på åkrar vid mitt stall och när man red bort från stallet kunde det gå en aning långsammare och då fick han jätte mycket beröm. Men tänk på att det kan hjälpa att släppa efter lite på tyglarna och tänka tvärt om. (Alltså att släppa lite mer när du vill sakta av) För på travet brukar ju hästarna springa fortare när kuskarna håller in dom. (så det är ju ngt man får lära om dom flesta ridtravarna). Men man kan också tänka på att hästen har ju inte samma balans som om den hade blivit riden, och vissa travare vill springa på mer för det är då som dom får sin balans, det har dom ju lärt sig.
Du kan testa att ha en martingal för när dom travar iväg så vill dom ju ha huvudet högt. en annars är det bara att jobba, jobba,jobba;)

Lycka till med din häst jag hoppas jag har hjälpt dig lite iaf:)
 
Sv: Fd. Travare som bara rusar!

mmm tänkte precis säga vad du säger.

TS sitt inte och tjuvhåll, släpp efter, ta - ge- ta- ge... brukar kunna bromsa upp medans om du bara håller rusar hästen på än värre.
 
Sv: Fd. Travare som bara rusar!

Tack för tipsen, det kan nog hjälpa.
Ja, hörde att man ska släppa efter på tygeln, men Colan springer bara fortare då, tycker hon går saktare när man håller in henne.
Men jag får jobba på, :).
 
Sv: Fd. Travare som bara rusar!

Nu finns det redan en tråd om ridtravare på grundutbildning, som ligger under hästhantering och en tråd om ridtravare med bilder, information och bra tips från flera kunniga ridtravarryttare här på ridning. Kan vi inte försöka använda de trådarna, beträffande alla frågor om nya ridtravare också?

Träning av ridtravare

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 016
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 104
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 150
Senast: Woffe
·
Hästhantering Jag har nyss blivit medryttare till en 24 årig ponny. Eftersom han är såpass gammal så är han mest skogsmulle nu. Hon som äger honom...
Svar
12
· Visningar
1 826
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp