Bukefalos 28 år!

Federal Reserves höjer styrräntan

MJLee

Trådstartare
Mycket intressant, Feds höjer alltså styrräntan till 1% och för bara 3 gången sedan 2008 men ekonomer räknar med att den kommer att ytterligare höjas två gåner till i år och tre gånger 2018, pga att USAs ekonomi går bra. https://www.theguardian.com/busines...-interest-rates-uk-unemployment-business-live

Undrar vad det får för utslag i Sverige? Den svenska ekonomin går ju också bra för tillfället och svenska ekonomer har ju varnat för inflation och ffa en överhettad bomarknad pga av de historiskt låga boräntorna och att svenskar därför skuldsätter sig i alltför hög grad. Jag tycker det är tillräckligt viktigt att få en egen tråd eftersom Sverige i princip alltid följer den globala marknaden av vilken USA är den största. Höjs styrräntan i Sverige följer naturligtvis alla andra räntor efter. Kanske dags att binda bolånen och se över ekonomin? :idea:
 
Mycket intressant, Feds höjer alltså styrräntan till 1% och för bara 3 gången sedan 2008 men ekonomer räknar med att den kommer att ytterligare höjas två gåner till i år och tre gånger 2018, pga att USAs ekonomi går bra. https://www.theguardian.com/busines...-interest-rates-uk-unemployment-business-live

Undrar vad det får för utslag i Sverige? Den svenska ekonomin går ju också bra för tillfället och svenska ekonomer har ju varnat för inflation och ffa en överhettad bomarknad pga av de historiskt låga boräntorna och att svenskar därför skuldsätter sig i alltför hög grad. Jag tycker det är tillräckligt viktigt att få en egen tråd eftersom Sverige i princip alltid följer den globala marknaden av vilken USA är den största. Höjs styrräntan i Sverige följer naturligtvis alla andra räntor efter. Kanske dags att binda bolånen och se över ekonomin? :idea:
Säg det, men det ekonomiska läget är intressant åtminstone :)
 
Den här gången var de ju rätt tydliga med att det skulle komma en höjning. :)

Jag hoppas på räntehöjning i Sverige också, ffa så jag får några slantar i ränta på min buffert. 0,5 % är löjligt lite.
 
Sedan är jag lite bekymrad över alla som lånat vansinniga belopp till låg ränta, det kommer bli tufft för många.
 
Ang räntor och bolån.

Jag var på banken i måndags och lånade lite mot huset som säkerhet. Naturligtvis kom frågan om jag ville binda räntan upp, och vi pratade lite kring det. De har höjt den bundna femårsräntan en del sen i höstas. Och de börjar tydligen försiktigt råda kunder att binda bolånen nu eftersom de flesta bedömer att räntan snart kommer att stiga. Dock är frågan hur snart "snart" innebär. Alla verkar dock överens om att botten är nådd och några ytterligare sänkningar inte är troliga.

Jag band det nya lånet - också ;) Fick 1,97% på tre år eller 2,38% på 5 år. I höstas så 1,9X (minns inte) på tre månaders och 2.02 på fem år, dvs knappt nån skillnad. Och de har ju höjt femårsräntan för att de räknar med att räntorna stiger under den kommande femårsperioden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp