Bukefalos 28 år!

"Fel" musklad?

sthu

Trådstartare
sevenseasofryhe
Jag har funderat på min hästs muskler ett tag nu, jag är mycket tveksam till att han ska ha en så stor muskel precis framför sadelläget. Det ser lite lustigt ut när man rider.. Ska det vara så här, eller måste jag göra en total förändring av träningen?
Jag tror inte det är sadeln, jag rider mer barbacka än med sadel.
 
Sv: "Fel" musklad?

öhh du har ingen bild så man kan se.....
 
Sv: "Fel" musklad?

de är väl bogmuskeln bara?
min häst har också stora muskler där.

enligt massören så är han bra musklad.
 
Sv: "Fel" musklad?

Har du en sadel som gärna åker fram? (Även om du inte rider i den så ofta så påverkar den). Använder du någon form av ridgjord när du rider barbacka?

Muskeln heter serratus thoracis (muskeln är större men det är den stora köttiga delen den sk. muskelbuken som kan bukta ut så).

Ömmar hästen där? Hur ligger den sadel du använder ibland?
 
Sv: "Fel" musklad?

Jag har en westernsadel, och den har varit lite smal, men nu när han gått ner i vikt ligger den bra igen. Hästen har ganska besvärligt sadelläge.. När jag rider barbacka använder jag inga gjordar av något slag.
Det ser inte bra ut när man ser det uppifrån och i rörelse, den "buktar ut" för varje steg. Vad jag vet ömmar han inte, inte så att han säger ifrån.
Det kanske ska se ut så, bara jag som inte sett andra hästar på länge haha
 
Sv: "Fel" musklad?

Är hästen tjock? Kompisens kallblod som jag hjälpte att få i form var väldigt tjock och han hade en "bulle" precis där, när han gick ner i form om byggde muskler där istället försvann den

Det var något jag har noterat väldigt väl eftersom det trots allt är en busig häst jag red på, den där fläcken var perfekt stöd för benen mina när han satte igång och bockade, red nästan uteslutande barbacka på honom

kanske inte syns så bra eftersom han är så vansinnigt fet överallt också men de finns där
http://i23.photobucket.com/albums/b381/Zuzzi/Hastar/PrinceBest2.jpg
http://i23.photobucket.com/albums/b381/Zuzzi/Hastar/PrinceBest1.jpg

och här fyra månader senare, rejält nedbantad och med lite muskler
http://i26.photobucket.com/albums/c148/Zuzzi2/Prinsen/02.jpg

fläskbullen borta

min erfarenhet och teori om "muskelbullen" :p
 
Sv: "Fel" musklad?

Min häst har också en "bulle" där, han är i tävlingskondition och är fin i hull och välmusklad.
Inget jag är orolig över och kommer inte bli det heller..
 
Sv: "Fel" musklad?

Det är svårt att se på bilden hur musklingen ser ut (mycket päls också). Det behöver inta vara så att bogmuskulaturen är för stor, utan det kan vara så att muskulaturen under sadeln är atrofierad (tillbakabildad). Hästen jag red förut gick hos förra ägaren med för trång sadel, vilket gjorde att musklerna i ryggen och på sidan inte kunde utvecklas och byggas upp på korrekt sätt utan istället hindrades i sina normala rörelser. Detta gjorde att de var väldigt små. Efter några månader med korrekt sadling började det bulla ut ordentligt där igen. Men jag kan inte se om det är så i ditt fall, men det kanske kan vara någonting att tänka på eftersom du skriver att sadeln har varit (är???) för trång. Kan tillägga att hästen ägdes av en ridinstruktör innan, så det var ingen nybörjare som valde fel sadel.
 
Sv: "Fel" musklad?

Tack för alla svar, råd och tips! Hästen är överviktigt, det medger jag :P Jag letar ny sadel, men det just nu har jag tyvärr inga pengar så det blir barbacka ett tag till. Kanske lite mer körning med om det vill sig väl..
Tänk vad rik jag kommer känna mig när jag är klar med körkortet..
 
Sv: "Fel" musklad?

ena hästen har lite mera kött framför sadeln. Egentligen inget besvär för hästen att det bubblar ut vid varje steg vad jag märkt . Så vitt jag vet var hon så redan som 4 åring när hon kom till mig. Nu är hon 7. En atlet i kroppen i övrigt!

Men vad jag kommer satsa på när det vankas ny sadel är att skaffa sadel med halvbossor. Dvs det är ingen stoppad bossa ända vägen ner vid vulsterna. Den slutar vid manken.

Då blir det ingen bulle framför sadeln vid ridning.

Unghästen har inga sådana former och kommer antagligen aldrig få det. Dock har hon en sadel med halvbossa.. hehe!

Så länge inte din häst har obehag eller ovilja att röra sig är det ingen fara. Men det finns som sagt sadlar just för sådana hästar om det skulle bli värre.

mvh Miagi
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 821
Dressyr Är som så många andra uppriven och tagen efter Helgstrand-fimerna, men kanske mest frustrerad över känslan att det liksom går utför med...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
8 978
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 021
Senast: linlar1
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 090
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp