Felskick från hingsthållare

Capel

Trådstartare
Hur 'vanligt' är det att man fått fel sperma från hingsthållare?

Jag har fått ett halvblodsföl iår som står hos en erfaren uppfödare. Denna uppfödare menar att jag kan ha fått fel skick med tanke på färgen på mitt föl.

Detta kommer ju att redas ut senare men jag undrar hur vanligt detta är?
 
Alla DNA-typas ju så man får väl hoppas att det inte är vanligt.

Vad är det för färg på fölet å på föräldrarna?
 
Det finns ju några dokumenterade fall där ston seminerats med fel hingst. Men särskilt vanligt är det ju inte, vilket man nästan kan tycka är konstigt med tanke på att man inte kan se skillnad på innehållet i de små sprutor med sperma i som skickas land och rike runt.

(däremot har jag råkat ut för att en semindos skickats till helt fel station - det var den alla sista chansen för mitt dåvarande sto, som åkte båt till Gotland istället för att landa på min station utanför Nybro. DET var inget kul!)
 
Föräldrarna är båda skimmlar och fölet är ljusbrunt. Fel brun enligt uppfödaren för att den ska bli skimmel.
 
Jag har varit med om två fall där man seminerade med fel sperma på seminstationen. Men det berodde helt på stress hos personalen och upptäckes nästan med en gång.
 
Föräldrarna är båda skimmlar och fölet är ljusbrunt. Fel brun enligt uppfödaren för att den ska bli skimmel.

En skimmel födds inte som skimmel utan bleknar med året. Har haft skimmelföl som har fötts helt bruna och när det var dags för reggning hade de typ några små vita stå i pälsen. De var bruna tills de var 1 år och sen fällde de mer och mer för varje år. Men de slutade som flugskimlar. (vet att färgen inte finns idag, men alla vet hur en sådan ser ut ;) )
Mamma brun pappa skimmel.
 
Föräldrarna är båda skimmlar och fölet är ljusbrunt. Fel brun enligt uppfödaren för att den ska bli skimmel.

Men det är inte konstigt. Två skimlar kan absolut ge en brun häst.

Såvida ingen av föräldrarna har testat positivt för dubbla skimmelanlag är det 25% sannolikhet att få ett föl som inte blir skimmel.
Och såvitt jag vet finns ingen homozygot skimmelhingst i Sverige i alla fall.

@Capel - börja med att titta bakåt i härstamningen. Vad är det för färg på mormor o morfar? Farmor och farfar?
Om någon av föräldrarna har två skimmelföräldrar så finns en liten chans att de är homozygota.
OM inte så är det fullständigt normalt att avkomman blir ickeskimmel.
 
Jag väntar på info till hösten när alla dokument på fölet är klart. Då torde det vara klart till 100% om det blivit rätt eller ej.

Ville bara höra lite om det var "vanligt# eller ej med mix av sperma.
 
Vet ingen exakt siffra på hur ofta det blir felskick, men chansen att få icke-skimmel med två skimmelföräldrar (som inte är homozygota) är iaf 25% och så vanligt är det inte iaf ;)
 
@ameo, Corriendo Tau är homozygot skimmel, så en finns det allt. :)
@mandelblom jag kan erkänna att han är för ny för att jag ska ha koll på hans färggenetik
MEN, jag undrar ändå - är han DNA-testad som homozygot för skimmel? För, visst har han en stor andel skimmelavkommor. Men faktum är att fem av hans 17 registrerade avkommor födda 2013 är registrerade med annan färg än skimmel... (och ja, de kan vara färgbestämda innan de börjat visa sin eventuella skimmelfärg, men...)
 
Min ponny kommer från en ras med massor av skimlar men stona(skimlar) i hennes familj lämnar väldigt ofta icke-skimmel trots skimmelpappa (uppenbarligen inga homozygoter). Slumpen är rolig :p
 
Hur 'vanligt' är det att man fått fel sperma från hingsthållare?

Jag har fått ett halvblodsföl iår som står hos en erfaren uppfödare. Denna uppfödare menar att jag kan ha fått fel skick med tanke på färgen på mitt föl.

Detta kommer ju att redas ut senare men jag undrar hur vanligt detta är?

Tror inte det är så vanligt men min häst hade en halvsyster efter fel hingst. De hade bokat stoet till Robin Z men systern är efter Pajazzo :p
 
Och vem ska man skylla på? Man får ju inte fölet man var ute efter.

Eller ska man bara le och se glad ut?
 
Och vem ska man skylla på? Man får ju inte fölet man var ute efter.

Eller ska man bara le och se glad ut?

Jag tror faktiskt de i fallet jag beskrev betalade fölavgiften. De kände väl att de inte hade musklerna att slåss. De producerade snarare än avlade hästar :yuck: (ja, jag var ung och dum när jag köpte min häst).

Hade jag blivit utsatt för något dylikt hade de gällt araber och då hade jag aldrig i helvetet betalt något för ett föl e fel hingst. Inom arabvärlden tas sådant här på allvar när fel hingst använts (iaf efter det att DNA kom :meh:).
 
  • Gilla
Reactions: MM

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 905
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 893
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ Jag fick reda på att jag har en liten hörselnedsättning på ena örat redan för 25-30 år sedan, beskedet kom då som en överraskning. Jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 537
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 199
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp