Felskick från hingsthållare

Jag känner till ett fall där stoet stod på hingstarnas hemmastation och ändå lyckades de seminera henne med fel hingst... (till råga på allt en hingst som inte var godkänd av ASVH)
 
Men faktum är att fem av hans 17 registrerade avkommor födda 2013 är registrerade med annan färg än skimmel... (och ja, de kan vara färgbestämda innan de börjat visa sin eventuella skimmelfärg, men...)

Min är en av de fem, registrerad mörkbrun trots mina protester, att han är född kolsvart och hade stickelhår på hela ryggen. Men eftersom han inte hade stickelhår kring ögonen skulle han minsann inte bli skimmel! :rage:
46254666-AB38-48FB-B864-00ACEF037DB6_zpswtmudmiv.jpg

Jag vet inte om CT är testad, men jag har inte sett något annat än skimmelavkommor.
 
Man borde få ny ID-kontroll och passkostnaden betald om de uppenbart skrivit fel. Om ID-kontrollanten är osäker lär man väl vänta!
 
Man borde få ny ID-kontroll och passkostnaden betald om de uppenbart skrivit fel. Om ID-kontrollanten är osäker lär man väl vänta!

Båda mina egenuppfödda har fått fel färg, båda gångerna har jag ifrågasatt, olika krontrollanter. Jag var ju säker på att denna skulle skimla så jag såg ingen anledning att vänta, dessutom är det dyrare att skicka in efter 31/8 i ASVH. Nu blir det ju dyrare för mig ändå :meh: Men den första väntade jag till november eftersom det länge var oklart om den skulle skimla eller förbli brun. Blev reggad som mörkfux?! Nu ändrad till brun med stickelhår.
 
Nån sorts garanti borde man ju få tycker jag. Om det uppenbart är FEL det ID-kontrollanten gjort måste de ju fixa till det.
Å andra sidan har åtminstone jag, när jag gick ID-kontrollantutbildningen, blivit uppmanad att skriva det man ser för dagen. Viss risk att det blir fel finns alltså... Men i många fall är det tämligen tveksamt vad det ska vara för färg och då får man skriva det man tycker verkar passa bäst.

(fast jag brukar vara så generös i alla fall att jag är ärlig om jag är tveksam och ber dem ringa igen om det visar sig att jag skrivit fel, så korrigerar jag gratis.)
 
En bekant till mig betäckte sitt mörkbruna sto utan tecken med en svart hingst med ytterst lite vitt och fick en fux med bläs och höga vita strumpor. De gjorde dna test och föräldrarna stämde. Recessiva gener kan ge överraskningar.... ;)
 
Det är inte ovanligt, alls. En av travhingstarna jag hade fick ca 20-20% fuxiga avkommor, trots att varken han eller mödrarna var fux.
Bara fuxanlagen fanns i båda föräldrarna, så blev det ofta fux.
 
En bekant till mig betäckte sitt mörkbruna sto utan tecken med en svart hingst med ytterst lite vitt och fick en fux med bläs och höga vita strumpor. De gjorde dna test och föräldrarna stämde. Recessiva gener kan ge överraskningar.... ;)

Samma sak för en av mina vänner som fick just en sån iår med exakt samma kob på föräldrarna. Pappa svart med ytterst lite vitt och mamma brun utan tecken
 
En bekant till mig betäckte sitt mörkbruna sto utan tecken med en svart hingst med ytterst lite vitt och fick en fux med bläs och höga vita strumpor. De gjorde dna test och föräldrarna stämde. Recessiva gener kan ge överraskningar.... ;)

Jag lät betäcka mitt mörkbruna sto med liten stjärn med en svart hingst med liten stjärn. Det blev en fux med två stjärnor!
 
Nån sorts garanti borde man ju få tycker jag. Om det uppenbart är FEL det ID-kontrollanten gjort måste de ju fixa till det.
håller med! min står som brun stickelhårig fast i köpekontraktet flera månader innan skrev vi in skimmel. Tänkte inför 3års testet att jag måste ju ändra, står det fel i passet kan man ju bli utesluten. Men när jag ringde asvh så sa de att det gör inget. Så det verkar inte vara så viktigt. Jag kom till 3års testet med en grå häst, mätgubben skrattade lite och sa "åh den bruna hästen!", dessutom kunde de inte hitta chippet heller så inget verkar vara så viktigt.
 
Det där blir jag fundersam på. Får man verkligen tävla om de inte kan identifiera att man har rätt häst?
 
Det där blir jag fundersam på. Får man verkligen tävla om de inte kan identifiera att man har rätt häst?

Om identiteten är osäker får man delta, men det ses som att hästen är med utom tävlan tills dess identitet är säkerställd.
ID-kontrollanten ska ta tagel från hästen som sen skickas till SLU och jämförs med det dna som finns där.
 
Ok- Då borde rimligen Hippocampus häst varit utom tävlan, eftersom varken färg stämde, eller att de hittade chip. (Om det nu inte fanns massa vita tecken o virlar som stämde?)
Hörde om ett 3-årstest i år, där de inte ens kollade passen.... Lite allvarligt, eftersom det ändå är en avelsbedömning som görs...
 
Hörde om ett 3-årstest i år, där de inte ens kollade passen.... Lite allvarligt, eftersom det ändå är en avelsbedömning som görs...

Då blir jag lite så här... "Har du sett det själv?"

För jag har lite svårt att tro på det.
 
Nej. Men min pålitliga bekant var iväg med sin häst, och h'n drog detta vidare till "högre instans", eftersom h'n blev upprörd över detta.
 
Jag vet inte ens om de kollade så mycket med virvlar. Min har har stjärn, snopp och 4 vita fötter, stjärn och snoppen var ju "utsuddade" i det vitgråa ansiktet, dock inte vita fötterna.
Chippet letade han efter längs halsen ett par gånger men hittade inte det och sen brydde han sig inte mer om det.
(nu gick det såå dåligt så i efterhand hade resultatet gärna fått strykas ;))
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 946
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 044
Senast: Karro-Lina
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 601
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 955
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp