Bukefalos 28 år!

Feminism och definitionen av den

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Japp, men lik förb. så befinner jag mig ju inom den andra varelsens "fria space" och än har jag aldrig blivit avvisad. Förresten så är fyrbenta kossor mycket lättare att läsa en tvåbenta, dom har aldrig en massa förutfattade meningar. ;)

Jag skulle faktiskt inte ens vilja kalla mig feminist direkt - jag är för jämnställdhet men så långt från somliga feminister och deras åsikter man kan komma. (Bara för att förtydliga)
Men din kvinnosyn är ju mer rutten än de 6 veckor för gamla äggen jag råkade använda en gång på hemkunskapen i 9an. Och då var dem ändå så illa därana att gulorna blivit gröna. :yuck:
 
Kalla det vad du vill. Men jag är ingen "radikal-feminist" och vill inte förknippas med de värderingar som somliga långt ut på vänsterkanten har.
Så..vad är en "radikalfeminist"?

Stå för att du är feminist istället och var stolt över det, feminism handlar ju om att kvinnor ska ha samma rättigheter som män men också att män ska ha samma rättigheter som kvinnor. Jag kan verkligen inte förstå det där med att inte vilja stå för sådana åsikter. Och står man för dom åsikterna så är man feminist.
 
Kalla det vad du vill. Men jag är ingen "radikal-feminist" och vill inte förknippas med de värderingar som somliga långt ut på vänsterkanten har.
Men? Jag fattar inte. Verkligen inte.

Vad har radikalfeminism (dvs feminism) med vänster att göra??

Jag är stolt Centerpartist och i allra högsta grad feminist.
Radikalfeminism är väl i grunden teorin om att det finns patriarkat. Dvs att vi lever i en värld där mannen är norm.

Jag kommer att vara feminist så länge vi inte nått "hela lönen och halva makten".
Vi har en bit kvar.
 
Jag orkar inte med denna feminism debatt. Vill inte kapa tråden ännu mer heller.
Konstaterar bara att jag helst inte vill bli kallad feminist, då ordet för mig har en försiktigt negativ laddning och i väldigt hög grad är synonym med den "radikal-feminism" som återfinns långt ut på vänsterkanten. Jag är öht inte vänster utan "allmänt borglig" med viss riktning mot Centern. Om något skulle "pro-jämnställdhet" vara en mer passande etikett, om jag själv får välja.

- End of discussion -
 
Så du tror inte på att det finns en könsmaktsordning?
Men är feminist?
Jag förstår inte vad du pratar om faktiskt. Var skriver jag att jag inte tror på att det finns en könsmaktsordning? Måste man vara radikalfeminist för att tro det? Måste man vara vänsterfeminist för att tro det? Skulle inte tro det va.

Det finns hur många feminismer som helst. Kan vara en bra grej att ha i åtanke.
 
Jag orkar inte med denna feminism debatt. Vill inte kapa tråden ännu mer heller.
Konstaterar bara att jag helst inte vill bli kallad feminist, då ordet för mig har en försiktigt negativ laddning och i väldigt hög grad är synonym med den "radikal-feminism" som återfinns långt ut på vänsterkanten. Jag är öht inte vänster utan "allmänt borglig" med viss riktning mot Centern. Om något skulle "pro-jämnställdhet" vara en mer passande etikett, om jag själv får välja.

- End of discussion -
Det är inga andra än sådana som du som gör att feminism blir ett fult ord och får det att låta som något som inte är bra. Du kan ju inte ens svara på vad som skiljer en "radikalfeminist" mot en "vanlig" feminist. Låter inte som att du vet riktigt vad det är du pratar om.
 
... feminism handlar ju om att kvinnor ska ha samma rättigheter som män men också att män ska ha samma rättigheter som kvinnor.
Det gör det väl inte? Feminism står enbart för kvinnors rättigheter och då utifrån feministers uppfattning om könsfrågor vilket är ett kapitel i sig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp