Fick en häst över sig - nekades ambulans

Hästen skenade och föll baklänges – rakt på Viktoria Eknefelt, 12,
Men trots ett brutet bäcken nekades Viktoria ambulans.
Nu riktar IVO kritik mot ambulanssjukvården på Södra Älvsborgs sjukhus.
– Det var fruktansvärt. Jag vill inte att det ska hända någon annan, säger mamman Ewonne Eknefelt, 47. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.expressen.se/gt/fick-en-hast-over-sig--nekades-ambulans/
 
Men det är ju helt vansinnigt!! När jag gick omkull med min häst och låg fast under den under ett tag (så pass att jag trodde att han brutit nacken och inte tog sig upp..), så ringde jag 112 och ville ha hjälp att komma loss. Under samtalet klev hästen upp och samtalet bröts. Jag ringer upp igen och meddelar glatt att "nu är jag loss, så vi traskar tillbaka till stallet. Vi behöver ingen hjälp längre". Då blir jag hårt beordrad om att lägga mig ner igen och inte röra mig förrän ambulansen är på plats och jag blir skjutsad till akuten för en undersökning.
Och de lastar in mig även om jag tycker det känns lite onödigt..
 
Utav det man får veta i artikeln så kan jag ändå förstå ambulanspersonalen lite. Men det är alltid svårt när man inte vet exakt vad som hänt och vad som sagts. Och jag kan väll tycka att de borde ta det säkra före det osäkra (absolut när de ändå var där!).

Jag ringde sjukvårdsupplysningen efter att ha åkt av hästen ute i skogen då jag upplevde att jag var yr och trodde att jag mist tid (dvs varit medvetslös). Jag har redan ärrvävnad i huvudet ifrån tidigare skador och känner inte för att förvärra mina problem i onödan. Sjukvårdsupplysningen tyckte att jag kunde avvakta. Inte för att man överlag kan göra mkt, men jag var typ glad att slippa åka in och följde deras råd. Lyckades hala mig upp på hästen och höll mig kvar hem (tur för snäll häst, säger väll också något om hur yr jag var). Fick sedan problem att köra hem (man borde inte köra bil när man slagit i huvudet!!!, gah!) så stannade jag vid sjukhuset på vägen hem. De hade lite annan attityd än sjukvårdsupplysningen. Så fort man nämner häst/rida så blir man typ fasttejpad på bår.
 
Jag tycker det är förjävla konstigt för en herrans massa år sen när jag ramlade av under en hoppträning och landade med ryggen snett över bommen så jag vek mig som en vante runt, så skulle dom skicka ambulans med det samma, men när jag var höggravid och hade haft värkar fram och tillbaka och inte ville köra in till förlossningen sj och min sambo va iväg så tyckte dom jag skulle knacka på hos grannen.. en 76 årig tant.. klockan halv 3 på natten...
 
Men herregud.
Jag blev sparkad av min unghäst bara 2 veckor sedan på axeln/ansiktet och eftersom jag kunnat leda hästen tillbaka till hagen utan för stora problem annat än lite ajaj speciellt när han drog iväg och försökte slita sig en gång (blåsigt väder och pigg häst) så insisterade jag att vi inte behövde ringa efter ambulans. Men mamma gjorde det ändå och jag fick inte ens resa mig upp från bilsätet (hade gått och satt mig pga illamående) utan de sa skarpt ifrån att jag skulle göra någonting alls och blev behandlad som om jag varit i en trafikolycka (nack- och ryggskador osv). Blev fastspänd på en bår och fick inte röra mig alls på flera timmar, fick morfin osv trots att jag inte riktigt höll med. Ambulanspersonalen sa om och om igen hur viktigt det var att jag var still, hur allvarligt de såg det och vi blev klassad som väldigt akut (trots tidningsrubriker om hur fullt det var på sjukhuset den helgen). Visade sig vara ett brutet nyckelben och en väldigt svullen kind, så det förvånar mig verkligen hur de inte kunde ta denna tjej mer allvarligt? Usch.
 
Och jag säger - men herregud vad är det för föräldrar.

Om man nu vet med sig att det är något (för det verkade de ju ha gjort såhär i efterhand) så åker man väl in själv med ungen?!
Jag vet inte vad ambulanspersonalen gjort eller inte gjort, jag kan inte göra deras jobb. De kan mycket väl ha gjort fel, men att gå ut och gnälla såhär i media tycker jag är riktigt fult. Har man inget eget ansvar när man har barn? Nä, det är klart. Det är ju 2015, då har man inte det längre.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Viktoria Eknefelt, 12, fick en skenande ponny över sig och bröt bäckenet - då lämnades hon kvar av ambulanspersonalen utan behandling. –...
Svar
2
· Visningar
780
Senast: Mirre
·
  • Artikel
Hästnyheter Räddningstjänsten från tre stationer fick rycka ut på söndagskvällen för att rädda en häst som sjunkit ned i ett kärr i Östra Frölunda...
Svar
0
· Visningar
448
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En manlig ryttare har avlidit efter att ha fått en häst över sig på Medeltidens värld. Anhöriga är underrättade, enligt Lidköpings...
Svar
1
· Visningar
1 331
Senast: Marita73
·
  • Artikel
Hästnyheter En häst skenade, kastade av sin ryttare och föll tre meter ner i en bäck i Ucklum utanför Stenungsund under tisdagskvällen. Tio brandmän...
Svar
1
· Visningar
1 041
Senast: LillaMy84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Semester.
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp